عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
حجت الاسلام حیدری با بیان اینکه منتظر برای زمینه سازی باید الگوهای رفتاری عصر ظهور را اخذ و پیاده کند، گفت: یکی از این ویژگی ها احسان و نیکوکاری است چنان که اثری از فقیر و نیازمند در آن دوران وجود نخواهد داشت.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علی حیدری، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگویی که به مناسبت 14 اسفند، «روز احسان و نیکوکاری» انجام شد، با اشاره به اینکه عصر ظهور، الگویی برای عصر غیبت محسوب می شود، اظهار کرد: منتظران ظهور به دنبال آن هستند که نوع زندگی، روابط ، وضعیت دینی، فرهنگی و اقتصادی خود را متناسب با اهداف و برنامه های امام زمان (عج) انتخاب و راهبری کنند که در این مسیر بهترین راهکار اخذ ویژگی های حکومت مهدوی است.

وی با اشاره به ویژگی های دوران ظهور امام عصر(عج)، افزود: امام زمان (عج) از اصحاب خویش، پیمان و بیعت می گیرند که فساد و غیبت نکنند، مُحرمی را نکشند، حریمی را هتک نکنند، از آلودگی ها بپرهیزند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و در سایه این رفتارها، جامعه مهدوی از امنیت، صلابت، رفاه و معنویت برخوردار خواهد شد.

حیدری با اشاره به اینکه در دوران ظهور رفاه مادی و عدالت اجتماعی فراگیر خواهد شد، تصریح کرد: اثری از فقیر و نیازمند در این دوران پیدا نخواهد شد و سطح زندگی ها چنان افزایش خواهد یافت که مسلمانان از غیر مسلمانان در داد و ستدها، سود نخواهند گرفت و سنت پیامبر(ص) احیاء می شود.

امام زمان (عج) دین جدیدی ارائه می کند

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در این دوران، تردیدها از چهره مبانی اسلامی زدوده می شود و معارف اسلامی و احکام از یاد رفته و پنهان، اجرایی خواهد شد تا جایی که مردم تصور می کنند، امام زمان (عج) دین جدیدی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه در سایه امام زمان (عج) سطح عقل و دانش در میان مردم بسیار بالا خواهد رفت، ابراز کرد: معارف اهل بیت(ع) در این دوران، وسعت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد و مساجد بزرگی ساخته خواهد شد که پایگاه نشر معارف اهل بیت(ع) می شوند و مردم همواره به عبادت و دین داری مشغول شده و تمامی نمازها به جماعت برپا می شود.

حیدری با اشاره به اینکه در دوران ظهور عاطفه مردم نسبت به یکدیگر افزایش می یابد، ابراز کرد: در این دوران زمین از چنان امنیتی برخوردار می شود که زنی از یک سوی دنیا تنها به سمت دیگری سفر می کند و از هیچ کس جز خداوند ترسی ندارد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در دوران ظهور، دارندگان زکات برای پرداخت پول، به دنبال نیازمندان می گردند اما هیچ نیازمندی را نمی یابند، گفت: دوران ظهور چشم انداز مطلوب و جامعه آرمانی است که براساس روایات ترسیم شده و در سایه عنایات امام عصر(ع) رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه باید در حد توان این ویژگی ها را در عصر غیبت در جامعه خود پیاده سازی کنیم، گفت: الگوی ما در عصر غیبت باید چشم انداز دوران ظهور امام عصر(عج) باشد که جامعه ما اگر چنین تلاشی کند به سمت زمینه سازی برای ظهور حرکت می کند.

سیره فاطمی الگوی سبک زندگی منتظرانه

حیدری در پاسخ به این سوال که احسان و نیکوکاری در جامعه مهدوی و سبک زندگی منتظرانه دارای چه جایگاهی است، بیان کرد: انتظار، یک عمل و اقدام است و تبلور عینی آن در زندگی معصومان(ع) بویژه حضرت زهرا(س) مشاهده می شود که می تواند برای یک منتظر هم در بعد اجتماعی و هم فردی الگویی کامل باشد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام زمان (عج) می فرمایند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ دختر رسول خدا (ص) برای من الگویی نیکوست»، گفت: ویژگی هایی از قبیل ایثار و انفاق حضرت زهرا(س) می تواند براساس این حدیث شریف، اسوه و الگویی برای منتظران ظهور باشد.

وی با بیان اینکه ایثار به این معناست که دیگران را بر خود مقدم بدانی، افزود: در آیه 8 سوره انسان پیرامون ایثار حضرت زهرا(س) داریم : «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛ و به فقیر و یتیم و اسیر طعام می دهند، با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند» که شان نزول این آیه چنین است که حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین امام علی(ع) و حسنین(ع) سه روز روزه گرفتند، روز اول نان خود برای افطار را به یک فقیر دادند، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر و در این مدت با آب به روزه داری پرداختند.

سه محبوب حضرت فاطمه (س) در دنیا

حیدری با اشاره به انفاق در سیره حضرت زهرا(س)، تاکید کرد: این بانوی بزرگ اسلامی می فرمایند: «حُبِّبَ إلیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تلاوَةُ کِتابِ اللهِ وَالنَّظَرُ فی وَجْهِ رَسولِ اللهِ وَالإنْفاقُ فی سَبیلِ اللهِ؛ از دنیای شما سه چیز را دوست دارم: تلاوت قرآن، نگاه به چهرۀ رسول خدا (ص) و انفاق در راه خدا.» و اینگونه ایشان به جامعه بشری آموزش دادند که برای رسیدن به خوبی ها باید از خوشی ها گذشت.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: تفسیر عینی آیه شریفه «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَما تُنْفِقُوا مِنْ شَىْ ءٍ فَإِنَّ اللّه َ بِهِ عَلِیمٌ؛ هرگز نایل نمى شوید به برّ و احسان و تفضّل الهى تا اینکه انفاق و بذل کنید از چیزهایى که دوست مى دارید و علاقه مند به آن ها هستید.... » در زندگی حضرت زهرا(س) نمایان است که الگویی بسیار زیبا برای منتظران محسوب می شود.

دلیل علاقه بسیار امام صادق(ع) به سلمان فارسی

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار ظهور امام زمان (عج) با بی تفاوتی نسبت به مشکلات اجتماعی دیگران قابل جمع است، خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در خصوص اهمیت و جایگاه رفیع انتظار می فرمایند: «وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی؛ اگر او را درک کردم، در ایام زندگانی ام خدمتگزار او خواهم بود» که نشان دهنده اهمیت دوران ظهور امام زمان (عج) است و همین امام معصوم (ع) همواره از سلمان به نیکی یاد می کردند و وقتی عده ای از اصحاب علت را جویا شدند، ایشان فرمودند: «سلمان علاوه بر اینکه مقید به انجام واجبات و ترک محرمات بود، دارای سه ویژگی شاخص در زندگی خود بود، اول اینکه دوستدار علم و عالم بود، دوم اینکه هر زمان کاری را انجام می داد رضایت ولی خدا را در اولویت قرار می داد و در نهایت سوم اینکه به فقرا احترام می کرد». یعنی شهرت، پول و مقام، سلمان را فریب نمی داد و با وجود اینکه مشاور پیامبر(ص) و امیرالمومنین امام علی(ع) بود، از زیردستان غفلت نمی کرد و تواضع نشان می داد و همین رفتارها سبب شد که امام معصوم (ع) به این جهت از وی تجلیل کند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین