۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۵ : ۰۷
وی افزود: تبیین اسلام ناب از غدیر شروع شد که در عاشورا و اربعین و پس از آن نهضت همچنان ادامه دارد.
رئیس مرکز پژوهشی جامعةالمصطفی مشهد با بیان اینکه موضوع بعدی درباره ارتباط غدیر و اربعین، اتمام حجت است، گفت: بر این اساس عذری برای کسانی که بعد از غدیر آمدند در اینکه اسلام ناب را بشناسند پذیرفته نیست و در عاشورا و اربعین نیز چنین بود که کسی بهانهای ندارد که حق را نشناخته باشد.
عصارزاده با اشاره به اینکه غدیر و اربعین حقایق ایمان را بیان میکنند، ادامه داد: برای غدیر نامهای متفاوتی ذکر شده که یکی از آنها یوم القیام است که توسط حضرت سجاد (ع) مطرح بوده و قیام سید الشهدا (ع) نیز هدف خروج بندگان از ناآگاهی را به دنبال داشت.
وی با بیان اینکه امروز، اربعین بزرگترین اجتماع عبادی سیاسی جهان معاصر است، خاطرنشان کرد: اربعینِ امروز، اتحاد ادیان و مذاهب در مخالفت با ظلم و عاشقانهترین، مردمیترین و خالصانهترین حضور بین المللی است.
رئیس مرکز پژوهشی جامعةالمصطفی مشهد افزود: اربعین برترین دفاع نرم از ولایت و امتداد جبهه مقاومت از شعار تا عمل شعار اربعینی «یالثارات الحسین (ع)» است.
عصارزاده افزود: امنیت اربعین امروز به برکت مدیریت ولایت فقیه است که مرجعیت بزرگ عراق نیز در این مسیر قرار دارد و کمک میکند.
رئیس مرکز پژوهشی جامعةالمصطفی مشهد با بیان اینکه اربعین نمونهای از سبک زندگی اسلامی است، گفت: اربعین تأثیرات شگرف اجتماعی سیاسی معنوی را در خود جا دارد و این اربعین امروز ما و افتخار جهان تشیع و امت اسلام است.
وی درباره چالشها و خطرات پیش روی آینده و مقصد شناسی اربعین، تصریح کرد: غفلت از برنامهریزی کوتاه و طولانی مدت استکبار در اتاقهای فکر خود درباره اربعین یکی از این خطرات است بهطوری که امروز جدا شدن کردستان و تأیید آمریکا و اسرائیل قطعا در راستای ضربه زدن به این حرکت جهانی است.
عصارزاده ادامه داد: غفلت از تطمیع و ارتجاع منطقه از دیگر چالشهای پیشروی اربعین است و امروز شاهد عملیات انتحاری، ترور و تطمیع و خرید خواص توسط ارتجاع عربستان و غیره هستیم.
رئیس مرکز پژوهشی جامعةالمصطفی مشهد افزود: چالش و خطر دیگر مدیریت بخشی یا کلان تشیع انگلیسی است چرا که اگر تشیع انگلیسی، اربعین را مدیریت کند آسیبهای بسباری را میتواند به دنبال داشته باشد.
همچنین در ادامه این مراسم حجت الاسلام علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم انسانی قم درباره سلوک اجتماعی با امام حسین (ع) و اربعین و تمدن سازی اسلامی اظهار داشت: اغوای شیطان از طریق خاموش کردن نور خدا ،بهزعم خودش، اتفاق میافتد که شیطان از طریق کفران و پوشاندن حق این کار را انجام میدهد و از رسیدن نور به مخاطب آن جلوگیری میکند.
وی افزود: شیطان از طریق تکذیب و مجادله در آیات الهی این عمل را انجام میدهد و به میزانی که در این اتفاق موفق میشود میتواند مردم را از رسیدن به خدای متعال ممانعت کند.
قائم مقام فرهنگستان علوم انسانی قم با بیان اینکه خداوند در قرآن به پیامبر خود میگوید آمد و شد کفار و جبهه باطل تو را فریب ندهد، ادامه داد: یک جنبه اغوای شیطان این است که شیطان و عیادیاش با تکتک انسانها ارتباط مستقیم دارد اما یکی دیگر از راههای بسیار نافذ اغوای شیطان، بدلسازی است.
وی با تأکید بر اینکه حرکت سید الشهدا (ع) برای پیشگیری از اغرار تاریخی جبهه باطل بود، گفت: جامعه و کسانی که این حرکت را متوجه میشوند و میفهمند ارتباط و پیوندشان با سید الشهدا (ع) بهگونهای است که سلوک اجتماعی با عاشورا میکنند که ورای سلوک فردی با عاشورا است.
قائم مقام فرهنگستان علوم انسانی قم افزود: اربعین، نمایش سلوک اجتماعی با عاشورا است در واقع در اربعین علاوه بر ارتباط سالک با عاشورا یک ارتباط اجتماعی شکل گرفته و یک جامعه جدید را نشان میدهد که ما در دنیای مدرن به آن نیاز داریم.
وی تصریح کرد: شیاطین عصر ما با ارائه تمدن مادی بهزعم خود قدرت اغرار پیدا کردند و در این میان اربعین وقتی ظاهر میشود باطلالسحر تمدن مادی است که نشان میدهد فرهنگ و روابط دیگری میتواند وجود داشته باشد که با معیارهای دنیای غربی نمیسازد و نمیتوان آن را حذف کنند.