نماز عید فطر در مرکز اسلامی هامبورگ؛
آثار بهره مندی از ماه مبارک رمضان
آیت الله رمصانی گفت: اثر مهم بهره مند شدن از این ماه عظیم باید چنین باشد که خدای متعال قدرتی را به فرد عطا نماید تا با هوای نفسانی مقابله کند و غرائز را با تقویت اراده، سامان بخشد.
عقیق:جمع کثیری از مسلمانان و مؤمنان از ملیت های مختلف پس از یک ماه تزکیه نفس و به جای آوردن فرامین حضرت حق، در نخستین ساعات روز دوشنبه ۲۶یونی ۲۰۱۷ در مراسم با شکوهی نماز عید سعید فطر را به امامت امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اقامه نمودند.
شرکت پرشور زنان، مردان، جوانان و نوجوانان در نماز با شکوه عید فطر مرکز اسلامی هامبورگ بسیار چشمگیر بود. در این مراسم معنوی، حاضران با تکبیر و تهلیل الهی که از مستحبات این روز بزرگ است، تا سال دیگر با ماه پر فیض و برکت رمضان وداع کردند.
پس از اقامه نماز عید فطر، آیت الله رمضانی خطبه های نماز عید را به شرح ذیل ایراد نمود:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین و الحمد لله الذی لا مُضادّ له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جزء من دعاء الإفتتاح) وصلّی الله علی سیدّنا ونبیّنا محمّد صلّی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین.
عبادالله ! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتّباع امره و نهیه.
این عید بزرگ را به همه مسلمانان جهان خصوصاً آنان که بیشترین ادب و احترام را نسبت به این ضیافت الهی داشتند، تبریک می گوییم و از خدای متعال تمنّا دارم که همواره لطف خود را نسبت به ما ارزانی بدارد. بسیار روشن است هر کس از این ماه بهرۀ بیشتری برده باشد، بهترین جوایز را از جانب خدای متعال کسب خواهد نمود. لذا کسانی که بیشترین احسان و کار نیک را در ماه ضیافت الله داشته اند، از پاداش ویژه خدای تعالی بهره مند می شوند. چراکه امام صادق(ع) در این خصوص فرموده اند: «خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِیطَالِبٍ(ع) لِلنَّاسِ یَوْمَ الْفِطْرِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُمْ فَاذْکُرُوا بِخُرُوجِکُمْ مِنْ مَنَازِلِکُمْ إِلَی مُصَلَّاکُمْ خُرُوجَکُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِوُقُوفِکُمْ فِی مُصَلَّاکُمْ وُقُوفَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّکُمْ وَ اذْکُرُوا بِرُجُوعِکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ رُجُوعَکُمْ إِلَی مَنَازِلِکُمْ فِی الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَدْنَی مَا لِلصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ أَنْ یُنَادِیَهُمْ مَلَکٌ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ غُفِرَ لَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُون؛
امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در روز فطر خطبه ایراد کرد و فرمود: ای مردم! همانا این روزِ شما، روزی است که در آن نیکوکاران پاداش می یابند و هرزهکاران زیان می بینند و شباهت بسیاری به روز رستاخیز شما دارد. پس، با بیرون آمدن از خانه های خود به سوی مصلّایتان به یاد آن روزی افتید که از گورهایتان به سوی پروردگارتان بیرون می آیید و از ایستادن در مصلّایتان به یاد آن روزی افتید که در پیشگاه پروردگارتان می ایستید و از بازگشتن به سوی خانه هایتان آن روزی را یاد آورید که به خانههای خود در بهشت باز می گردید! ای بندگان خدا! کمترین چیزی که برای مردان و زنان روزه گیر می باشد، این است که در روز آخر ماه رمضان فرشته ای آنان را ندا می دهد: بشارت بادا بر شما ای بندگان خدا! که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشید که از این پس چه می کنید!».[۱]
فلسفه وجودی عید فطر
در اینکه خداوند عید فطر را در میان روزها برگزید تا هدیه های خود را به بنده های شایسته و مطیع خود عطا کند، جای هیچ شک و تردیدی نیست. لذا به آنها اجازه داده تا ادب بندگی را نشان داده، و چشم امید به فضل و بخشش خدای مهربان خود دوخته، و خدای تعالی از آنها درگذرد و لطف و عنایت و غفران و رحمت و رحمتش را شامل حال آنان نماید، و به نیازهای مورد سوال آنان پاسخ دهد. چرا که خدای تعالی به گونه ای این محبت و لطف خود را نشان می دهد که کسی گمان و تصور آن را نمی کند. بنابراین در این روز بایستی فراوان دعا کرد و خیر دنیا و آخرت را از ذات اقدس اله مسألت و درخواست نمود.
به همین جهت در صحیفه سجادیه در دعای وداع ماه مبارک آمده است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْبُرْ مُصِیبَتَنَا بِشَهْرِنَا، وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِ عِیدِنَا وَ فِطْرِنَا، وَ اجْعَلْهُ مِنْ خَیْرِ یَوْمٍ مَرَّ عَلَیْنَا أَجْلَبِهِ لِعَفْوٍ، وَ أَمْحَاهُ لِذَنْبٍ، وَ اغْفِرْ لَنَا مَا خَفِیَ مِنْ ذُنُوبِنَا وَ مَا عَلَنَ ... اللَّهُمَ إِنَّا نَتُوبُ إِلَیْکَ فِی یَوْمِ فِطْرِنَا الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِینَ عِیداً وَ سُرُوراً، وَ لِأَهْلِ مِلَّتِکَ مَجْمَعاً وَ مُحْتَشَداً مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ أَذْنَبْنَاهُ، أَوْ سُوءٍ أَسْلَفْنَاهُ، أَوْ خَاطِرِ شَرٍّ أَضْمَرْنَاهُ، تَوْبَةَ مَنْ لَا یَنْطَوِی عَلَی رُجُوعٍ إِلَی ذَنْبٍ، وَ لَا یَعُودُ بَعْدَهَا فِی خَطِیئَةٍ؛ پروردگارا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن، و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان، و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است. که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی، و گناهانمان را بشویی و بر ما ببخشایی گناهانی را که در پنهان و آشکار انجام دادیم ... خداوندا، در این روز ـ عید فطر ـ که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمایی است، از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیّت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه میکنیم توبهای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد».[۲] لذا برای آنان که از عظمت و بزرگی این ماه آگاهند جدا شدن از آن بسیار دشوار و سخت است و با تمام حسرت با آن وداع و خداحافظی می کنند.
آثار بهره مندی از ماه مبارک رمضان
آنچه که مهم است و باید ما مورد توجّه قرار گیرد، این است که اثر مهم بهره مند شدن از این ماه عظیم باید چنین باشد که خدای متعال قدرتی را به او عطا نماید تا با هوای نفسانی مقابله کند و قوا و غرائز و خواسته ها را با تقویت اراده، تعدیل نموده و سامان بخشد. به همین جهت کسی که در ضیافت الله بهره مند واقعی باشد، باید در روز عید فطر حقیقتاً احساس قرب و نزدیکی بیشتری نسبت به حضرت حق داشته باشد؛ و از لطافت روح و سلامت آن برای حس مسئولیت بیشتر، بهرۀ کافی را برده باشد. لذا همین که مسلمانان به سوی مساجد و مراکز دینی و مذهبی می روند حکایت از بازگشت به فطرت توحیدی همۀ انسانها دارد. به همین جهت بسیار مهم است که باید این حرکت عظیم را بسیار قدر دانست، زیرا چنین اجتماعاتی آن حس مسئولیت پذیری را نسبت به حل مشکلات یکدیگر تقویت می نماید، و هر مسلمانی درصدد باز کردن گره ای از مشکلات بر می آید. بلکه چه بسا نسبت به همۀ انسانهای مستضعف این احساس مسئولیت، ظهور و جلوه ای بیشتر داشته باشد. مانند: زدودن فقر، از بین رفتن ظلم و ستم از هر انسانی، درخواست عدالت برای همه، چرا که روح کرامت و بزرگواری از دستاوردهای مهم این روز بزرگ مسلمانان خواهد بود.
وظیفۀ مسلمین نسبت به این عید سعید
مسلمانان در سراسر این گیتی پهناور نباید به سادهگی از این روزهای بزرگ الهی و ایام الله ـ بویژه عید سعید فطر ـ بگذرند، بلکه باید تلاش کنند که با معرفت و شناختی عمیق نسبت به عظمت و بزرگی این روز بزرگ، بیشترین بهره و استفاده را ببرند. چرا که درک چنین روزهایی برای تغییر در رفتار و حالات آنان، تأثیر عمیقی را بر جای خواهد گذاشت. زیرا با پایان ماه مبارک و فرا رسیدن این عید سعید، روح و روان انسان به لطافت رسیده و حس مسئولیت پذیری را در ایشان تقویت خواهد می شود، و عشق و محبّت به خداوند را افزایش خواهد داد، و بار دیگر به حقیقت و فطرت خود باز خواهد گشت. و روح توحیدی را در خود احیاء و زنده خواهد نمود، و با درک بیشتر و بهتر از آیات و روایات، وظایف و تکالیف خود را شناخته و نسبت به آن عامل خواهد بود.
ویژگی های روز عید سعید فطر
روز عید فطر روز نشاط روحی و معنوی همۀ مسلمانان است، چرا که بار دیگر بر میثاق نامۀ الهی، تاکید خواهد شد؛ و انسانها از خود باوری عمیق به دست خواهند آورد. این روز، روز اظهار دوستی و محبت به خدای بزرگ برای همۀ نعمتهای ظاهری و باطنی خواهد بود، و همچنین درخواست کمک بر اینکه بتواند شکرگزار نعمتهای بیکران حضرت حق باشد. روز عید روز درک مسئولیتهای جدید نسبت به یکدیگر خواهد بود، تا هر کسی بتواند مشکلی از مشکلات جهان بشریت را حل نماید، و زندگی بر اساس معرفت و محبت و حکمت را تجربه نماید. این روز با توجّه به بازگشت انسان به فطرت و توحید، روزی است که نسبت به ظلم و ستم و بی عدالتی اعلام موضع خواهد شد، و نیز نوعی اعلام آمادگی برای تحقق عدالت برای همه انسانها است. در این روز شادی و نشاط معنوی انسان مؤمن محقق خواهد شد. چرا که همۀ مسلمین در برابر جمال و جلال الهی قرار دارند، و اینکه جملگی بندۀ او هستند. به همین جهت همگان از او هستیم و به سوی او باز خواهیم گشت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون».[۳]
بار دیگر این عید بزرگ را به همه حق طلبان تبریک و تهنیت میگوییم و برای همگان بهترین ها را از خدای متعال مسألت می نماییم.
پی نوشت:
[۱]. ابن بابویه، محمد بن علی(شیخ صدوق)، الأمالی، ص۱۰۰، ح۱۰، تهران، کتابچی، چ ششم، ۱۳۷۶ش.
[۲]. علی بن الحسین، امام سجاد(ع)، الصحیفة السجادیة، ص۲۰۲، قم، دفتر نشر الهادی، چ اول، ۱۳۷۶ش.
[۳]. البقرة/۱۵۶.
منبع:مهر