عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
رهبر انقلاب در دیدار با شعرای آیینی نکات و توصیه‌های مهم و کلیدی مطرح کردند که در ادامه به آنها می پردازیم.
عقیق:در آستانه‌ ایام شهادت حضرت صدیقه‌ کبری (سلام‌الله‌علیها) پنجشبه گذشته (5 اسفند) جمعی از شاعران آیینی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. که این دیدار دومین دیدار شاعران آیینی بود که با رهبر انقلاب دیدار کردند که اولین دیدار به بهار سال 90 بر میگردد.

در این دو دیدار با توجه به اهمیت شعر آیینی و لزوم توجه به این حوزه، رهبر انقلاب نکات مهمی را خاطر نشان کردندکه می‌توان آنها را جز مهمترین اولویت‌های این حوزه بر شمرد و انتظار  از جامعه شعرای آیینی می‌رود که در جهت محقق شدن این رهنمودها و توصیه‌های کلیدی قدم بردارند. 

مسائل جعلی

رهبر انقلاب در این دیدار با تأکید بر اهمیت محتوای اشعار دینی، فرمودند که مدح و مصیبت ائمه (علیهم‌السلام) بخش مهمی از شعر دینی است اما در این بخش باید سخنان معقول، منطقی و برخاسته از نگاه و سلیقه‌ی درست به‌کار برده شود و از برداشت‌های عامیانه و سطحی، و بیان مسائل جعلی و توهمی پرهیز شود.

رسالت مهم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، متصل کردن حوادث صدر اسلام با حوادث امروز را رسالتی مهم برای شعر و شاعران دینی خواندند و افزودند: پیغمبر اکرم و ائمه معصومین (صلوات‌الله‌علیهم) همگی اهل مبارزه‌ی شدید و مؤثر با ظلم، طاغوت، کفر، نفاق و فسق بودند و به همین علت نیز به‌دست حاکمان جابر و جائر به شهادت رسیدند.

مبارزه ظالم

رهبر انقلاب در مورد مبازه با ظالمان فرمودند: مبارزه با ظالمان منحصر به مبارزه با شمشیر نیست و امروز تبلیغات در دنیا حرف اول را می‌زند که می‌توان با ابزار بیان و شعر با ظالمان مبارزه کرد و در سال‌های اخیر نیز نمونه‌های بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای دراین‌خصوص تولید شده است.

مضامین مناجاتی

رهبر انقلاب اسلامی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا(ع) و دعای ابوحمزه امام سجاد(ع) را از دیگر منابع مضمون‌سازی برای شعر مناجاتی و زیارت جامعه کبیره را زمینه بسیار خوبی برای بیان مناقب ائمه اطهار علیهم‌السلام برشمردند و خاطرنشان کردند: شعر آئینی دامنه وسیعی برای اثرگذاری در اذهان مخاطبان خود دارد و یک شاعر ممتاز با استفاده از معارف بلند اسلامی و توحیدی در قرآن و نهج البلاغه، روح و جان مخاطب خود را از زلال معرفت سیراب می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مناجات را عرصه دیگری برای خلق شعر آئینی دانستند و تصریح کردند: بهترین مضمون برای مناجات از دل ادعیه مانند صحیفه سجادیه قابل استخراج است و اگر قریحه شاعرانِ خوش ذوقِ جوان کشور با آنها انس پیدا کند، مضامین شعری ناب خلق خواهد شد.

سبک زندگی

«مسئله‌ی سبک زندگی و وظیفه‌ی شاعران دینی در قبال آن» نکته‌ی دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و افزودند: امروز در اروپا و آمریکا مراکز و دستگاه‌هایی با هدف مشخص و اعلام‌شده برای تغییر سبک زندگی در کشورهای غیرغربی به‌ویژه ایران اسلامی وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هدف از هجمه به سبک زندگی اسلامی را ایجاد عزم، اراده و حرکتی مطابق با میل دستگاه‌های غربی خواندند و خاطرنشان کردند: در مقابل این هجمه، دفاع کردن و دور خود حصار کشیدن کافی نیست، بلکه می‌توان با تبیین سبک زندگی اسلامی و بیان مفاهیم و مبانی اخلاقی، سیاسی و فرهنگی در قالب شعر به وظیفه‌ی خود عمل کرد.

نیاز امروز

ایشان همچنین با اظهار خرسندی از پیشرفت شعر دینی و افزایش شاعران فعال در سرودن شعر دینی، افزودند: شعر خوب، بسیار تأثیرگذار و ماندگار است و ما امروز به شاعرانی احتیاج داریم که از لحاظ تراز شعری همچون حافظ، سعدی و صائب تبریزی باشند که این هدف با کار، تلاش، مطالعه، خواندن شعرهای بزرگان و به‌کار بردن الفاظ خوب در اشعار، دست‌یافتنی است.

مرثیه

ایشان توجه به مضمون آموزنده اخلاقیات در خلال نوحه و شعر احساسی را از دیگر وظایف شاعران آئینی برشمردند و خاطرنشان کردند: در مرثیه و بیان زبان حال علاوه بر هنرمندی بیان وقایع می‌توان با ظرافت، به تبیین شخصیت و عظمت اهل‌بیت هم پرداخت.

نکات کلیدی

رهبر انقلاب در این دیدار چند توصیه هم به شاعران عرصه شعر آئینی داشتند. مضمون‌سازی قوی برای بیان یک حقیقت به شکل هنرمندانه، ترکیب‌سازی و واژه‌گزینی های نو، رعایت اصول و موازین زبان و ادبیات و اهتمام بیشتر برای ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله این توصیه‌ها بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت استمرار فکری حماسه دفاع مقدس و انگیزه‌های خالصانه آن شعرا از جمله امانتدارانی هستند که باید آن اخلاص و معنویت را حفظ و منتقل کنند ضمن آنکه برخی حوادث نو به نو مانند شهادت جانبازان، خود موضوع ویژه ای برای شعر است.

برای دریافت سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین