عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت:
قاضی عسکر گفت: ما دوست داریم امکانات بهتری برای زیارت فراهم کنیم اما عراق زیرساخت مناسب برای ایجاد شرایط بهتر را ندارد اما امید است شرایط بهتری را برای زیارت دانشجویان ایجاد کنیم، انتقادات و پیشنهادات را هم ما می‌پذیریم.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور سازمان حج و زیارت بعدازظهر دیروزدر همایش قبل از سفر عتبات عالیات زائران دانشگاهی استان تهران که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه اسلام گرایشی به شخص‌پرستی ندارد، اظهار داشت: پیامبر(ص) ویژگی برجسته‌شان این بود که خود را به عنوان عبد و بنده خدا معرفی می‌کردند، پیامبر(ص) می‌فرمایند" من نیز همانند دیگر بندگان خدا هستم و تنها فرق من این است که به من وحی می‌شود تا راه درست زندگی کردن را به شما یاد بدهم".

وی ادامه داد: در هیچ جا از دین اسلام دستور نداریم که در تقابل مردم کرنش کنید بلکه گفته شده هرکسی در مقابل بت سجده کند شرک است، امام علی(ع) در ورود به شهر انوار دیدند که به رسم پیشینیان در مقابل امام زانو زدند و در مقابل ایشان می‌دوند، در این شرایط امام به آنها تذکر دادند که این چه گناه بی‌لذتی است انجام می‌دهید، این داستان به این معناست که ائمه ما را از شخص‌پرستی منع کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در بحث زیارت هدف اصلی این است که ما از الگوهای مختلف ائمه آگاهی پیدا کنیم تا از این الگوها بتوانیم درس زندگی و حیات را بیاموزیم، در آداب زیارت گفته نشده که وقتی در زیارت وارد شدید به قبور یا ائمه سجده کنید بلکه توصیه شده است که در زیارت معرفت کسب شود.

قاضی عسکر یادآور شد: یک زائر در مقابله با ائمه باید بگوید من آماده‌ام شما را زیارت کنم و شما را پیش رو خود می‌دانم، شناخت پیامبر(ص) و ائمه کار ساده‌ای نیست، لطافت موجود در شخصیت این بزرگواران آنقدر زیاد است که اگر به آن توجه شود زندگی ما را متحول می‌کند.

وی با بیان اینکه شناخت در زیارت مهم است، خاطرنشان کرد: وقتی برای نمونه به زیارت امام حسن(ع) می‌رویم نباید برای امیال دنیوی پای به زیارت بگذاریم، بلکه برای کسب معرفت و گرفتن الگو باید برویم، اگر بخواهیم خلق نیکو را به عنوان یک انسان ارائه کنیم الگو امام حسن(ع) است، به همین ترتیب در هر زیارت می‌توان از الگوهای ائمه استفاده لازم برد.

نماینده ولی فقیه در امور سازمان حج و زیارت افزود: اگر گناه وجود انسان را پر کرده باشد و انسان به زیارت برود آن زیارت تاثیری بروی آن فرد ندارد، وقتی خود را از گناه عاری کنم این ظرفیت به وجود می‌آید که محبت و الگو را از ائمه یاد بگیریم، همچنین در بحث آداب زیارت چندین ویژگی وجود دارد که چنانچه مورد توجه قرار نگیرد زیارت فرد تاثیری ندارد، ابتدا یک زائر باید صبور باشد، همچنین حسن خلق با همسفران نیز توصیه شده است و انسان باید زندگی دسته جمعی در نظر گیرد.

قاضی عسکر ابراز داشت: شکل رفتن به زیارت نیز مهم است، توبه‌ قبل از سفر توصیه می‌شود، همچنین زائر باید خود را معطر و غسل کرده و با آرامش و آهسته به سوی حرم حرکت کند و ذکر لا اله الله لا را زیر لب بگوید، هیچ اشکالی ندارد که در زیارت امیال دنیای بخواهیم اما فلسفه زیارت این نیست و تحول روحی و بازگشت مردم به اجتماع و محقق ساختن الگویی که در زیارت گرفتن‌اند مهم می‌باشد.

وی بیان کرد: محور اصلی زیارت نامه‌ها معرفی ائمه و الگوهای مطرح شده در آن است، در عتبات و عالیات الگوهای فراوانی وجود دارد که باید به آنها دقت کرد، زیارت امین الله که یکی از مواردی است که امام راحل بارها بروی آن توصیه کردند.

نماینده ولی فقیه در امور سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه جوانان باید مسیر زندگی خود را از حالا مشخص کنند، تصریح کرد: الگوهای اسلام برای زندگی بسیار زیاد است، در دین مسیحیت، بودایی و ... هیچ رهنمودی برای زندگی وجود ندارند، ما باید شناخت‌مان در زندگی از ائمه و پیامبر(ص) بیشتر کنیم، رفتار پیامبر و ائمه کاملا نشان‌دهنده الگوی زندگی درست است.

قاضی عسکر ادامه داد: در مورد دعاها مطالعه درست کنید، از قبل این ذهنیت را داشته باشید که اگر در شرایط معنوی دعا قرار گرفتید چه خواسته‌ای داشته باشید، موضوعات دنیوی اشکالی ندارد اما سعی شود دعاهای خوب در این شرایط شود.

وی افزود: ما دوست داریم امکانات بهتری برای زیارت فراهم کنیم اما عراق زیرساخت مناسب را برای ایجاد شرایط بهتر را ندارد اما امید است شرایط بهتری را برای زیارت دانشجویان ایجاد کنیم، انتقادات و پیشنهادات را هم ما می‌پذیریم و خوب است که دانشجویان در این مسیر خاطرات خود را نیز یاداداشت کنند.

نماینده ولی فقیه در امور سازمان حج و زیارت در پایان با اشاره به مرحوم آیت الله هاشمی گفت: آیت الله هاشمی در  82 سال عمر خود از قبل انقلاب برای پیروزی این انقلاب و پس از پیروزی انقلاب هم در سمت‌های مختلف زحمت کشیدند و در وصیت‌نامه‌ی خود نیز اعلام کرد هیچ مالی از این نظام به خود اضافه نکرده و هرچه داشتم از خود بود، اما دیده شده با این وجود تهمت هایی زیادی به این شخص بزرگ انقلاب شد و وی نیز با صبر همیشگی خود حامی نظام بودند و سبک بال از دنیا رفتند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین