۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۰ : ۱۴
آنچه در ادامه می آید، چکیده ای از سخنان رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو خبرگان رهبری در در مراسم افتتاحیه مجمع الذاکرین حُدّاث الحسین(ع) می باشد.
گاهی اوقات از مسئله شفاعت، تعبیر به مقام محمود میشود. همان گونه که خداوند در آیه ۷۹ سوره مبارک اسراء میفرماید: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» مقام شفاعت مقامی است که تمام موجودات و مخلوقات نیازمند به وجود این مقام هستند و در ذیل این آیه شریفه مقام شفاعت به مقام محمود تفسیر شده است.
یکی از غلامان همسر امام سجاد(ع) به امام باقر (ع) عرض کرد: شما مردم را مغرور و وادار به گناه میکنید زیرا همیشه با آنها از شفاعت پیامبر صحبت میکنید و میگویید پیامبر مردم را دستگیری میکند و هر گناهی میکنید، شفاعت میشوید و این موجب غرور و فریب مردم میشود.
امام باقر(ع) در پاسخ به سخن غلام فرمود: «أَغَرَّکَ أَنْ عَفَّ بَطْنُکَ وَ فَرْجُکَ» خیال میکنی قدری دامنت پاک شده و مبتلا به گناه نشدی و دیگر شفاعت نمیخواهی؟ «أَمَا لَوْ قَدْ رَأَیتَ أَفْزَاعَ الْقِیامَةِ» همین تو که خیال میکنی بی نیازی اگر آن صحنههای سخت قیامت را ببینی میفهمی که از این نماز و روزه و این ترک گناه هیچ کاری بر نمیآید.
در روز قیامت ائمهاطهار(ع) شفاعت مردم را بر نبیاکرم(ص) ارجاع میدهند و حضرت با تشریف فرمایی در مقابل باب رحمان بر خداوند متعال سجده میکند سپس خداوند با شفاعت حضرت باب بهشت را میگشاید.
اینکه میگوییم اهلبیت(ع) مردم را شفاعت میکنند به این معنا نیست که انسانهای آلوده را وارد بهشت میکنند، بلکه به این معناست که با شفاعت اهلبیت(ع) صفات رذیله و پلیدیها از انسان پاک میشود و سپس وارد بهشت میشوند.
صفت شفاعت را مخصوص نبیاکرم(ص) است مقام شفاعت و مقام محمود از مختصات پیامبراکرم(ص) است و ذیل وجود مقدس ایشان، انبیا نیز به تبع، مقام شفاعت پیدا میکنند و در ادامه مؤمنین نیز به اندازه طائفه و قبیله خود به مقام شفاعت نائل میشوند.
مسئله شفاعت مخصوص به عالم آخرت نیست چرا که پیامبراکرم(ص) از همین دنیا به دستگیری از بشر و تطهیر او میپردازد تا مردم مسیر و گردنههای صعبالعبور جنت را طی کرده و به دارالمؤمنین و دارالمخلصین برسند.
اهلبیت(ع) شفیع دائمی مسلمانان هستند و بشر در هر درجهای که باشد نیازمند به شفاعت اهلبیت(ع) است. اهلبیت(ع) معلمین دائمی، شفیع دائمی، هادی دائمی و صراط سبیل ما هستند.
صراط مستقیم در آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» به معنای مسیر معرفت و مسیر محبت اهلبیت(ع) تعریف شده است و اگر کسی در دار دنیا وارد صراط مستقیم نشود در آخرت نخواهد توانست خود را در این مسیر قرار دهد.
گفتنی است که مراسم افتتاحیه مجمع الذاکرین طلاب حُدّاث الحسین(ع) با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، و نوای حاج منصور ارضی و شعرخوانی شاعران اهل بیت (ع) در قم برگزار شد.