۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۶ : ۰۴
وی افزود: یکی از این دعاها، توقیعی است که نائب خاص امام، «محمد بن عثمان بن سعید» از ناحیه مقدسه گرفته و مطرح کرده است و با این فراز شروع می شود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ...خدایا من تو را می خوانم به همه آنچه که والیان امر تو به واسطه آن تو را می خوانند» این دعا در کتاب «مفاتیح الجنان» در بخش اعمال ماه رجب ذکر شده و در فرازی از آن می فرماید: «لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ؛ بارالها میان تو و میان محمد و آل محمد (ص) تفاوتی نیست مگر اینکه آنها بنده و مخلوق تو هستند.»
این کارشناس مهدویت در توضیح و تبیین این فراز از دعای ویژه ی ماه رجب گفت: این فراز می تواند پاسخ شبهه های غلوکنندگان درباره ائمه علیه السلام باشد که به صراحت آنها را بنده و مخلوق خداوند معرفی می کند و می فرماید: «آنها بندگان و مخلوقات خدا هستند.»
حجت الاسلام رمضانعلی زاده تاکید کرد: دومین دعای ویژه ای که در ماه رجب توصیه شده توقیعی است از«حسین بن روح نوبختی» (از نواب خاص امام زمان (عج) که ایرانی نیز بوده است) که در خلال این دعا توصیه شده است که در ماه رجب به دو مولود این ماه متوسل شویم. این دو نیز در کتاب مفاتیح الجنان و در همان بخش موجود است.
وی در ادامه با اشاره به سومین دعا یا به عبارت درست زیارت ویژه رجب بیان کرد: دعای سوم که در اصل یک زیارت نامه عام است نیز از طریق «حسین بن روح نوبختی» نقل شده است که با آن می توان همه ائمه علیه السلام را زیارت کرد و در حرم همه امامان (ع) قابلیت قرائت دارد. این زیارت نامه دارای مضامین و محتوای بلندی است.
حجت الاسلام رمضانعلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت های مختلف ماه رجب و نحوه ی بهره مندی از آنها برای ارتباط با امام زمان (عج) و مباحث مهدوی اشاره و ابراز کرد: در رابطه با مناسبت های ماه رجب باید توجه داشته باشیم که ماه رجب با ولادت امام باقر علیه السلام آغاز شد. «باقرالعلوم» به معنای شکافنده علوم انبیاء و مرسلین است. اگر امام باقر علیه السلام شکافنده علوم هستند، امام مهدی (عج) نیز آورنده علوم هستند. چرا که بر اساس روایات علم 27 حرف است که از اول خلقت تا زمان ظهور تنها دو حرف آن کشف می شود و 25 حرف باقیمانده در زمان ظهور و با آمدن امام (عج) کشف خواهد شد.
وی یادآور شد: روز سوم رجب نیز مصادف بود با شهادت امام هادی علیه السلام که ایشان در رابطه با مباحث مهدوی فرمایشی دارند مبنی بر این که «اگر علمای ربانی در زمان غیبت مهدی عجل الله تعالی فرجه نبودند و مردم را از شک و شبهه های دشمنان نسبت به دین آگاه نمی کردند، همگان مرتد می شدند.» روز نهم رجب خجسته سالروز ولادت امام جواد علیه السلام است، موضوع امامت امام جواد (ع) در سن خردسالی خود بسترساز پذیرش امامت یک کودک در مذهب تشیع است. تا زمان امام جواد علیه السلام چنین چیزی سابقه نداشته است و امامت آن حضرت و همچنین امام هادی علیهما السلام در سن خردسالی، شرایط را به گونه ای رقم زد که پذیرش امامت حضرت مهدی علیه السلام در پنج سالگی برای شیعیان دشوار نباشد.
حجت الاسلام رمضانعلی زاده در ادامه با اشاره به روز نیمه رجب و سالروز شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تصریح کرد: شان و مقام این بانوی مجلله ی مکرمه تا حدی است که حضرت حجت علیه السلام به سید بن طاووس فرمودند: «سلام ما را به شیعیان برسان و بگو که برای تعجیل در امر فرج، عمه ام زینب سلام الله علیها را واسطه قرار دهند.»
وی در همین رابطه گفت: اگر در نیمه رجب «اعمال ام داود» انجام می شود باید گفت «ام داود» این امت حضرت زینب سلام الله علیها است. «ام داود» نام زنی است که فرزندش در بغداد در بند و زندان بود و او برای آزادی پسرش از محضر امام صادق علیه السلام درخواست دعایی کرد و امام (ع) اعمال ویژه ای را به او آموختند که پس از انجام آن فرزندش آزاد شد. اما ما می بینیم که حضرت زینب سلام الله علیها حتی دو فرزند خویش را در راه امام زمانش حضرت اباعبدالله علیه السلام تقدیم می کند.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به 27 رجب و بعثت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله خاطرنشان کرد: از مناسبت های بزرگ ماه رجب، مسئله مبعث نبی مکرم اسلام (ص) است. این رویداد ارتباط وسیع و وثیقی با موضوع مهدویت دارد. نخست ارتباط آن مسئله شباهت های محمد آخر(خاتم الاوصیا) با محمد اول (خاتم الانبیاء) است. همچنان که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) برای تکمیل و تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شدند، امام باقر علیه السلام می فرمایند که: «مهدی ماعجل الله تعالی فرجه نیز برای تکمیل اخلاق می آید.»
وی در پایان یادآور شد: رسول گرامی اسلام (ص) با شرک و بت پرستی مبارزه کرد و حضرت حجت (عج) نیز با شرک و بت پرستی مبارزه می کنند. با این تفاوت که بت های زمان پیامبر (ص) از سنگ و چوب بود و بت های زمان امام مهدی علیه السلام سخت تر از آن هستند. چرا که شامل افکار انحرافی و قرائت های مختلف و برداشت ها و تفسیر به رأی ها از قرآن است و بسیاری از مسلمین با استناد به همین برداشت های شخصی خود از قرآن و تفسیر به رأی از آیات کتاب الهی، به مقابله با امام زمان علیه السلام برمی خیزند.
منبع:مشرق