عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید فاطمه شناسی یکی از درس‌های حوزه باشد، بر ضرورت شناخت حضرت زهرا(س) در کنار عزاداری‌ها تأکید کرد و گفت: تقرب به خدا بدون شناخت و اعتراف به مقام فاطمه(س) ممکن نیست.
عقیق:آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در ابتدای درس خارج فقه که در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت:‌ باید بدانیم هویت و حقیقت شیعه، استمرار و بقاء آن مرهون حضرت زهرا سلام الله علیها است.

وی افزود: هرچند ائمه ما علیهم السلام اولاد این حضرت هستند و مسأله امامت ائمه طاهرین علیهم السلام هم که مسأله‌ بسیار مهمی است از اصول دین ما است ولی شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها و آگاهی پیدا کردن بر ابعاد وجودی آن حضرت، خود یک میدان بسیار وسیع است که انتهایی ندارد.

ضرورت شناخت حضرت زهرا در کنار عزاداری‌ها
استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که ما باید حضرت زهرا سلام الله علیها را بیشتر بشناسیم، گفت: این ایام که مجالس عزاداری برپاست در کنار بیان ظلم‌ها و مصیبت‌های بزرگی که بر حضرت وارد شده تلاش کنیم مقام حضرت را بیشتر بشناسیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که باید حب حضرت زهرا(س) را در خودمان زیاد کنیم، اظهار داشت: این عظمت فاطمه زهرا سلام الله علیها را روز به روز بیشتر در فکر و ذهن‌مان قرار بدهیم، هر سال که می‌گذرد فاطمیه را باشکوه‌تر برگزار و خانواده‌های خود و نسل امروز را نسبت به مقام‌های والای آن حضرت بیشتر آگاه کنیم.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه یک عده برای انکار مصائب وارده بر حضرت اشکالات احمقانه‌ای مطرح و می‌گویند آن زمان مثلاً درب بوده یا نبوده، گفت: بحث، فوق این حرف‌ها است، فاطمه زهرا سلام الله علیها یک موجود و مخلوقی این چنینی است که از خلقتش گرفته تا دیگر مناقب و فضائل‌اش با تمام انسان‌ها تفاوت دارد و نمی‌شود یک مسلمان به این موجود توجه پیدا نکند.

شیعه نباید نسبت به حضرت زهرا بی تفاوت باشد
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که شیعه نمی‌تواند نسبت به فاطمه زهرا سلام الله علیها بی‌تفاوت باشد، ابراز کرد: یک چنین وجود بی‌نظیری بعد از رحلت پدرش چه مدت عمر کرد؟‌ جامعه اسلامی بعد از رسول خدا با چنین وجود گرانمایه‌ای چه کرد که ظرف مدت کوتاهی به شهادت رسید؟ این مصائب وارده بر بی‌بی دو عالم مسأله‌ مسلمی است.

وی با تأکید بر این که باید فاطمه شناسی یکی از درس‌های حوزه باشد، بیان کرد: هر طلبه‌ای که در حوزه اشتغال به تحصیل دارد باید اطلاعاتش درباره حضرت زهرا قوی باشد، وقتی می‌شنود حضرت زهرا معصوم بوده و مقام عصمت دارد تردید نکند و برایش جای سؤال نباشد و از مقامات علمی حضرت زهرا و تسلطی که بر قرآن داشته آگاه باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در خطبه‌ای که حضرت زهرا در مسجد قرائت کردند، چه مقدار به آیات قرآن استدلال فرمودند، آن هم یک زنی که چند روز از رحلت پدرش گذشته و مصیبت زده است. مگر می‌شود یک فرد عادی اینقدر به آیات قرآن در یک خطبه تمسک کند؟! اینها همه به خاطر خلقت نوری ایشان است، حالا روایات دیگری در مورد کیفیت علم حضرت زهرا و چگونگی ارتباط‌شان با ماورای این عالم و ازدیاد علم‌شان، محدثه بودن و مصحف حضرت وجود دارد که باید آنها را خوب بدانیم و نباید از کنارش بگذریم.

تقرب به خدا بدون شناخت و اعتراف به مقام حضرت زهرا ممکن نیست
وی با بیان این‌که تقرب به خدا بدون شناخت و اعتراف به مقام حضرت زهرا سلام الله علیها ممکن نیست، گفت: این ایام فاطمیه ایامی است که ما اگر بخواهیم به خدا نزدیک شویم با شناخت حضرت زهرا میسر خواهد بود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که باید عزاداری‌ها مفصل‌تر از گذشته باشد و نباید در عزاداری فاطمیه چیزی کم شود، ابراز کرد:‌ اگر شیعه بخواهد بماند و رشد کند باید این عزاداری‌ها مفصل‌تر برگزار شود، ما یک چنین شخصیتی را از دست دادیم، چه ظلم‌هایی بر این شخصیت عظیم شده که اصلاً قابل انکار نیست.

ویژگی‌های حضرت زهرا در روایات
آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به بیان روایتی در باب فضیلت و منقبت حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: در کتاب بحار الانوار جلد ۴۳ که عمده مطالب‌اش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها است، روایاتی وجود دارد که با خواندن آن انسان از شخصیت و عظمت این بانوی بزرگ جهان آفرینش مبهوت می‌ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام، ابراز کرد: رسول خدا می‌فرماید: «معاشر الناس تدرون لما خلقت فاطمه، قالوا الله و رسوله اعلم، قال خلقت فاطمة حوراء انسیّةً لا انسیة». اهمیت این مطلب چنان بوده که پیامبر ابتدا به ساکن بدون آنکه کسی از ایشان سوال کرده باشد خطاب به مردم می‌فرماید می‌دانید کیفیت خلقت این بانو چگونه بوده است؟ گفتند: ما نمی‌دانیم خدا و رسول خدا آگاه به آن است، فرمود فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها فقط به‌صورت یک انسیه خلق نشده، بلکه مرکب از حورا و انسیه است یعنی کیفیت خلقت حضرت با سایر انسان‌ها فرق دارد، خلقت آنها تمحض در شکل انسانی دارد اما شاکله آن حضرت مرکب است از شاکله انسانی و حورایی.

وی ادامه داد: سپس پیامبر می‌فرماید: «خلقت من عرق جبرئیل و من زغبه»، فاطمه از عرق و پر جبرئیل آفریده شده(زغب، پرهای ریزی است که در بدن جوجه وجود دارد) آنها می‌گویند «یا رسول‏اللّه اشتکل ذلک علینا» این مطلب برای ما مشکل شد، شما دو مطلب فرمودید خلقت فاطمه حوراء انسیة است نه فقط انسیة، همچنین از عرق و پر جبرئیل آفریده شده. ای رسول خدا درک این مسأله خیلی مشکل است قضیه چیست؟ پیامبر فرمود الآن قضیه را به شما خبر می‌دهم! «اهدی الیّ ربیّ تفّاحةً من الجنَّة» خدای تبارک و تعالی سیبی را از بهشت به من اهدا فرمود «اتانی بها جبرئیل علیه‏السّلام فضمّها الی صدره» جبرئیل این سیب را به صدر (سینه‌) خودش چسباند و برای من آورد «فعرق جبرئیل و عرقت التفّاحة» جبرئیل عرق کرد و قطراتی هم بر این سیب قرار گرفت بود «فصار عرقهما شیئاً واحداً» عرق هر دو یکی شد، توجه کنید به کیفیت آوردن این سیب توسط جبرئیل یعنی این سیب را به صورت یک شیء معمولی نیاورد و در دست حضرت قرار نداد. نوعاً انسان تحفه‌ بزرگی را که برایش احترام قائل است به سینه اش می‌چسباند. «ثم قال السّلام علیک یا رسول‏اللّه و رحمة اللّه و برکاته قلت و علیک السّلام یاجبرئیل فقال إنّ اللّه اهدی إلیک تفاحةً من الجنة» جبرئیل آمد و با عرض سلام و درخواست رحمت و برکات خداوند بر رسول خدا گفت: خدای تبارک و تعالی سیبی را از بهشت برای شما اهدا کرده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: «فاخذتها و قبّلتها و وضعتها علی عینی و ضممتها إلی صدری» این عبارت می‌رساند که چقدر جبرئیل برای این سیب تکریم و احترام قائل شده است. چون به عنوان یک غذای معمولی و یا بهشتی که از عالم بالا می‌آید، نبود. غذای بهشتی برای مریم سلام الله علیها یا برخی دیگر از اولیاء هم آمد! ولی بدین صورت نبوده که جبرئیل آنرا بگیرد و ببوسد و بر چشم خود قرار دهد و بر سینه بچسباند. «ثمّ قال یا محمّد کُلها» جبرئیل عرض کرد یا رسول الله این سیب را میل کن. «قلت یا حبیبی جبرئیل هدیّة ربّی یؤکل» پیامبر می‌فرماید: آیا هدیه پروردگارم را بخورم؟ این هدیه‌ خدای تبارک و تعالی به من است و هدیه را باید حفظ کرد و نباید آن را بخورم «قال نعم قد اُمرت باکلها» اما جبرئیل می‌گوید شما مأمور به خوردن این هدیه هستید.

وی ادامه داد: پیامبر می‌فرماید: «فالقتها فرأیتُ منها نوراً ساطعاً ففرغت من ذلک النور» سیب را که دو قسمت کردم نوری از آن ساطع شد. عجیب این است که پیامبر خدا که عقل اول است و بعد از خدای تبارک و تعالی نوری فوق او وجود ندارد می‌فرماید از این نور وحشت کردم، یعنی اینقدر نور درون آن سیب عظمت داشت، که حضرت را به وحشت افکند. از این نور و از این سیب بنا هست فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها به دنیا بیاید. جبرئیل عرض کرد «قال کُلْ فإنّ ذلک نور المنصورة فاطمة» سیب را بخور که در این سیب نور فاطمه منصوره است «قلت یا جبرئیل من المنصورة؟ قال جاریةٌ تخرج من صلبک و اسمها فی السماءِ منصورة و فی الارض فاطمة» پرسیدم منصوره کیست؟ جبرئیل گفت: دختری است که از صلب شما خارج می‌شود و نام او در آسمان منصوره و در زمین فاطمه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: پیامبر از جبرئیل پرسید چرا در آسمان به او منصوره و در زمین فاطمه می‌گویند؟ در این روایت علت اینکه در آسمان به او منصوره می‌گویند را ذکر نکرده، ولی در روایات دیگر ذکر شده، اینجا فقط می‌فرمایند «قال سمّیت فاطمة فی الارض لانها فطمت شیعتها من النار وفطموا اعدادها عن حبّها و ذلک قول الله فی کتابه ویومئذ یفرح المؤمنون بنصر الله نصر فاطمة علیها السلام» فاطمه نامیده شد چون شیعیان خود را از آتش جدا می‌کند و دشمنان وی از محبتش جدا می‌شوند. این نکته‌ بسیار مهمی است که دشمنان حضرت از حبّ حضرت جدا و محروم شده‌اند یعنی دشمنان هیچ وقت نمی‌توانند حبّ فاطمه زهرا را در درون خودشان ایجاد کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که براساس این روایت این حرف غلطی است که کسی بگوید فاطمه زهرا هم یک زنی مثل سایر زنها بوده است، گفت: محبت و حب نسبت به فاطمه زهرا با وجود این مقام‌هایی که نزد خدا دارد، و با وجود چنین خلقت نورانی که دارد غیر از حبّی است که ما نسبت به افراد معمولی داریم. حبّ رسول خدا به آن حضرت هم بر همین اساس بود، اینکه فاطمه را می‌بوسید و می‌بویید و می‌فرمود من بوی بهشت را از زهرا استشمام می‌کنم به همین جهت بود،‌بنابراین چنین حبّی مراد است.

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین