عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
«آشنایی کودکان با جهان غیب؛ چرا و چگونه؟»/ حجت الاسلام حقیقت:
حجت الاسلام حقیقت با ابراز تاسف از اینکه تنبیه را به تشویق ترجیح می دهیم، گفت: باید از زیبایی های بهشت در قالب داستان، نقاشی، انیمیشن و بازی های رایانه ای برای کودکان حرف بزنیم.

عقیق:حجت الاسلام حسین حقیقت، مسئول آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مدرس دانشگاه و حوزه در پاسخ به این سوال که چگونه می توان جهان غیب را به بچه ها توضیح داد، به خبرنگار شبستان گفت: در زمینه تربیت دینی بچه ها خانواده، جامعه و ارگان های ذیربط همچون آموزش و پرورش، حوزه، وزارت ارشاد، صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی مسئول هستند. در این زمینه هر کس باید نقش خود را به درستی انجام دهد.

حجت الاسلام حقیقت ادامه داد: امام سجاد (ع) فرمودند فرزند بر شما حقی دارد که بدانی از توست و اضافه می شود به تو.  طبق این حدیث تمام پدران امت چه حقیقی و چه مسئولان باید بدانند که نسبت به تربیت فرزندان امت مسئول هستند. از این سخن امام چهارم(ع) اینگونه برداشت می شود که اولا پدر مسئولیت دارد که فرزندش را خوب تربیت کند تا هر آنچه از او سر زند، شایسته باشد و دوم اینکه فرزند را به خدا رهنمون باشد یعنی فرزندانی صحیح و سالم تربیت کند. مسئولیت تربیت فرزند آنقدر خطیر و مهم است که امام سجاد می فرمایند"خدایا کمکم کن که فرزندانم را خوب تربیت کنم و به آنها نیکی کنم".

وی با اشاره به اهمیت تربیت کودکان خاطرنشان کرد: طبق اسلام، تربیت فرزند از قبل از تولد او و در زمان انتخاب همسر شکل می گیرد. زمانی که فرد می خواهد دختری را برای همسری خود اتنخاب کند باید بداند که چگونه مادری برای فرزند خود انتخاب می کند. بر این اساس از نظر اسلام تربیت فرزند قبل از به دنیا آمدن آن صورت می گیرد.

مسئول آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تصریح کرد: نقش مادر هم در تربیت فرزند از آغاز شکل گیری نطفه و مرحله جنینی شکل می گیرد. مادر در دوره جنینی باید با انجام فرایض دینی و توسل به خدا جنین خود را پرورش دهد و پدر هم با آوردن غذای حلال جنین را رشد دهد و بعد در کنار هم کمک کنند که بچه به خوبی رشد کند.

حجت الاسلام حقیقت با اشاره به زمینه سازی تربیت دینی از دوران خردسالی اظهار داشت: نمی توان بچه را رها کرد و سپس در دوران نوجوانی او را تربیت کرد. بچه باید از قبل با خدا و قرآن انس داشته باشد. در روایت هم داریم که فرزند را با مسایل دینی آشنا کنید. در روایات آمده است که از سه سالگی به بچه لااله الا الله و صلوات یاد دهید.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه والدین باید با شعرگویی و قصه گویی کودک را با مفاهیم دینی آشنا کنند، عنوان کرد: مادر می تواند در دوره جنینی لالایی هایی بخواند که زمینه آشنایی فرزندش با خدا را فراهم کند.

وی با بیان اینکه همه ارگان ها در قبال تربیت بچه ها مسئول هستند، تصریح کرد: مسئولیت صدا و سیما و مهدکودک ها در این زمینه مهم است. رسانه ها هم باید در مورد تربیت دینی کودکان بسترسازی کنند. نویسندگان کودک هم باید تلاش کنند بچه ها را با خدا و صفات الهی و امور غیبی آشنا کنند.

مسئول آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بیان کرد: باید با بردن بچه ها به طبیعت، صفات الهی همچون مهربانی و قدرت خداوند برای آنها تشریح کنیم. بچه باید برگ و درخت و گل و حیوانات را از نزدیک ببیند و از طریق مخلوقات خدا به خالق هستی پی ببرد. بچه تا هفت سالگی ذهن انتزاعی ندارد بلکه عینی است پس ما باید از طریق دیدنی ها او را با خدا آشنا کنیم.

حجت الاسلام حقیقت با تاکید بر لزوم استفاده از هنر برای تربیت دینی کودکان خاطرنشان کرد: پژوهشگرها باید در این زمینه کار کنند و هنرمندان هم در قالب های مختلف همچون بازی، شعر، داستان، انیمیشن و فیلم بچه ها را با خدا، مباحثی همچون توکل، رزق و روزی و امور غیبی آشنا کنند.

وی با بیان اینکه برای بچه ها باید از بهشت بگوییم نه جهنم، اظهار داشت: باید زیبایی های بهشت را از طریق داستان، نقاشی، انیمیشن، شعر و فیلم به بچه ها نشان دهیم. متاسفانه ما هنوز تنبیه را به تشویق ترجیح می دهیم. ما باید از بهشت و پاداش خداوند برای بچه ها صحبت کنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: با بردن بچه ها به باغ و کوه می توانیم آنها را با نمایی از بهشت آشنا کنیم. باید به بچه ها بگوییم اگر کار خوبی انجام دهند، خداوند به آنها پاداش می دهد. ما می توانیم مسایل غیبی را ساده تر در قالب های هنری در حد فهم کودکان به آنها ارایه دهیم.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین