عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛
آیت الله جوادی آملی گفت: یکی از برجسته‌ترین بیانات نورانی سیدالشهداء(س)در حادثه عاشورا، تبیین حق و باطل بود و ما به عنوان فرزندان آن ، هم باید محقّق و حق‌شناس و هم باید مبطلِ باطل باشیم.
عقیق: آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، به تشریح وظایف شیعیان در برابر حادثه عظیم عاشورای حسینی پرداخت و گفت: یكی از برجسته‌ترین بیانات نورانی سیدالشهداء(س) در حادثه عاشورا، تبیین حق و باطل بود و ما به عنوان فرزندان آن، هم باید محقّق و حق‌شناس و هم باید مبطلِ باطل باشیم.
وی ادامه داد: ما در مراسم سوگ آن سرور، دو مطلب را عرض می‌کنیم: یکی می‌گوییم: «أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین(علیه السلام)» که این مسئلت اجر صابران است، یکی هم عرض می‌کنیم «و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره» این بخش دوم یک مطلب پویا و ماناست، در این بخش از خدای سبحان مسئلت می‌کنیم که ما را جزء طالبان خونبهای آن  قرار بدهد؛ خونبها را ولی و بازمانده‌ها و فرزندان مقتول می‌گیرند و ما از آ‌ن جهت که مکتب حسین را پذیرفتیم فرزند این مکتبیم لذا قبل از طلب ثار، شایستگی فرزند بودن لازم است؛ ما باید فرزند این مکتب باشیم تا خونبها را بخواهیم و این شعار الی یوم القیامه هست.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قران کریم درخصوص حق و باطل خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید مصالح ساختمانی عالم، حق است، این حق همان است که در این کتاب‌های اهل معرفت از آن به عنوان حقّ مخلوق‌به یاد می‌کند لذا این عالم باطل را نمی‌پذیرد؛ سالار شهیدان فرمود هاضمه نظام آفرینش، بطلان اموی و مروانی را نمی‌پذیرد لذا من آمدم تا این بطلان را از بین ببرم، این‌چنین نیست که کربلا یعنی مظهر مظلومیت و شکست باشد بلکه کربلا مظهر شهامت و پیروزی است.
وی با اشاره به کلام امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا اظهار داشت: به همین دلیل وقتی از وجود مبارک امام سجاد(ع) در جلوی دروازه شام سؤال کردند در صحنه کربلا چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما، چرا که ما رفتیم حق را زنده کنیم که این کار را هم کردیم لذا اگر خواستی بفهمی چه کسی پیروز شد در هنگام نماز، اذان و اقامه گوش کن تا ببینی نام چه کسی را می‌برند؟ ما رفتیم نام پیغمبر(ص) را زنده کنیم که در این راه موفق هم شدیم.
وی در فراز دیگری از سخنان خود بر ادای حقیقی حق شهدا در جامعه تاکید داشت و گفت: تمام قیام و قعود ما باید حق باشد؛ خداوند فرمود کشوری که شهید در آن باشد، آن کشور طیب و طاهر است؛ «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم» یعنی ما موظفیم مزار شما را که کشور ایران است طیب و طاهر نگه بداریم نه روزهای معین یا شب‌های جمعه شاخه گلی روی قبرتان بگذاریم این از نازل‌ترین کارهاست، رسالت اصلی ما این است که این کشور را پاک نگه بداریم؛ کشور پاک، میوه پاک می‌دهد؛ عالِم شدن، عاقل شدن، فداکار شدن، عفیف شدن، پاک بودن، منزّه از اختلاس، منزّه از دروغ و مانند آن، این میوه طیب و طاهر بودن یک مملکت است. 
آیت الله جوادی آملی در پایان با بیان این مطلب که فطرت انسان حق پذیر است بیان داشت: فطرت انسان حق پذیر و حق طلب است؛ اگر کسی بخواهد راحت زندگی کند باید در علم محقّق و در عمل متحقّق باشد؛ اینکه به ما گفتند طلب علم بر هر مسلمان چه زن چه مرد فریضه است برای همین است که ما زندگی طیب و طاهر داشته باشیم که الحمدالله زمینه اینچنین زیستنی به برکت امام(ره) و شهدای بزرگوار در کشور ایجاد شده است.



منبع:مهر
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین