۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۰ : ۱۰
علما و کارشناسان دینی اصلی ترین فلسفه قیام عاشورا را زیر بار ظلم نرفتن زیر سایه شعار "هیهات من الذله" می دانند. همان اندیشه ای که منشاء پیدایش انقلاب اسلامی در عصر حاضر بود.
برای تبیین این شعار و بررسی روش های نهادینه
کردن آن در هیئت ها به سراغ حاج حسین سازور از ذاکرین اهل بیت رفتیم.
* در ابتدا یک تحلیلی از شعار "هیهات مناالذله" امام حسین(ع) داشته باشید؟
اصل قیام عاشورا بنابر فرمایش حضرت سیدالشهداء(ع) برای احیای دین جدشان رسولالله(ص) طراحی و بنیان گذاشته شد. یعنی وقتی دین در معرض تهاجم ستمگران و ظالمین قرار می گیرد، باید با هجمه کنندگان به دین با هر وسیلهای که وجود دارد مقابله کرد. این وسیله یا سلاح است و یا با خون میتوان به این مقصود دست یافت. آنجا که سلاح کاربرد داشته باشد بهرهمیبریم و آنجا که این ابزار وجود نداشته باشد باید خون داد. همانطور که حضرت اباعبدالله الحسین هم با خون خودشان به مقابله با دشمنان اسلام و هجمهکنندگان علیه دین به مقابله پرداختند. این بهترین معنای "هیهات مناالذله" است. حقیقتاً "هیهات مناالذله" یعنی کسی که بخواهد به دین ما تعرض و یا هجمه کند ما باید با آن مقابله کنیم.
*با توجه به اتفاقات سیاسی روز و تحولات اجتماعی این شعار "هیهات مناالذله" را چگونه میتوانیم به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم؟
خوشبختانه با گذشت چند سالی از بیانات رهبر انقلاب در موضوع عبرت های عاشورا یک مقداری این شعار جایگاه خودش را پیدا کرده، اما تا رسیدن به افق و جایگاه والا راه بسیار است و کفایت نمیکند. به واقع دین ما هر روز و هر ساعت نیاز به این شعار دارد و تنها بحث عاشورا و محرم نیست. چراکه تا وقتی محرم فرا میرسد همه یاد شعار "هیهاتمناالذله" میافتند. این شعار "هیهات مناالذله" برای همه اعصار و ساعات است. واقعاً دشمن فقط در محرم حمله نمیکند. در صورتیکه دشمن از غفلت ما استفاده میکند و منتظر است ببیند که ما در چه زمانی به خواب میرویم؛ ممکن است این خواب آلودگی در عید نوروز باشد و یا امکان دارد این اتفاق در تابستان و زمستان به وجود بیاید. شعار "هیهات مناالذله" به همه دورانها اختصاص دارد. همیشه باید آماده باشیم. اینکه برخی از آقایان دهه محرم به این مهم می پردازند این از روی کمخردی است.
در زمانها و اعصار این شعار باید جایگاه خودش را پیدا کند؛ این هم مختص دسته خاصی نیست. یعنی صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، دستگاههای فرهنگی به خصوص مسئولیت سنگینی دارند. این یک کار ملی است؛ کار اختصاصی یک دسته و گروه نیست. هرکسی که به هر طریقی به انقلاب اسلامی وابسته است باید برای این شعار کار کند.
*عده ای می گویند عمر بن سعد با امام حسین(ع) مذاکره کرده و حتی دست داده است و می خواهند با این توجیهات و این اشاره به مباحث عاشورا همه را به مذاکرات ربط بدهند. البته حضرت آقا در بیانات اخیرشان این موضوع را رد و عوامل این اظهارات را سهلاندیش و سهلانگار عنوان کردهاند. نظر شما در این باره چیست؟
این تحریف بیّن تاریخ است و اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. اگر تاریخ را بخوانید و اهل تاریخ باشید حضرت سیدالشهداء(ع) به عمربنسعد هشدار داد و اصلاً بحث مذاکره مطرح نبود. حالا به زعم این آقایان که میگویند عمربنسعد ملعون با امام حسین(ع) مذاکره کرد؛ نتیجه این مذاکره چه شد؟ در انتهای این مذاکره سر امام حسین(ع) به روی نیزهها رفت. اگر مذاکره هم هست باید به نتیجه آن نیز توجه شود. آیا این مذاکره قابل قبول است. واقعاً از دورنما هم این تحریف بیّن تاریخ، هویداست.
شما که دارید میگویید عمر بن سعد با امام حسین(ع) دست داد عمربنسعد شخصیتی دارد که با دست دادن به حضرت چیزی از همان رذیله عوض نشد. به زعم همان آقایان اگر مذاکره هم کرده آیا این مذاکره در شخصیت عمربنسعد تغییری ایجاد کرده است؟ تاریخ اینگونه شهادت میدهد که هیچ تغییری ایجاد نشده است. عمربن سعد همان عمربنسعد ملعون است و حضرت سیدالشهداء هم همان امامی است که اسلام را احیاء و ظلم ظالم و استکبار بنیامیه را به همگان ثابت کرد. این دو در طول تاریخ همواره با هم تقابل دارند. این بحث از اساس باطل است و تحریف بیّن تاریخ است.