۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۹ : ۱۸
_ احکام الهی ثمره و ظهور و بروز عقاید است. دین خدا بر سه پایه استوار است. عقاید و احکام و اخلاق سه رکن مثلث هستند که دین را تشکیل می دهند که به هم پیوسته است. انسان اگر اعتقاد پیدا کرد و به این باور رسید که خدایی هست و خدا باید باشد و خدا یکی است یعنی آن مرکز فرماندهی عالم باید از یک جا اداره شود، بلافاصله احکام در فراروی او قرار می گیرند و می گویند باید به دستورات خدایی که به آن اعتقاد پیدا کردی عمل کنی.
_ دستورات خدا میدان بروز عقاید انسان است که به آن احکام می گویند. اخلاق هم سرآمد است یعنی شیوه های مختلف زندگی سالم با تکیه بر اخلاق تعریف پیدا می کند. هر کدام از این سه ضلع مثلث در وجود انسان نقصان پیدا کند در وجود انسان آن را حس می کند. اخلاق هم شیوه زندگی ما هست.اخلاق به دو رکن دیگر گره خورده است.
_ اگر ما تحت ولایت خدا نباشیم لاجرم به ولایت طاغوت روی می آوریم و تحت ولایت شیطان می شویم. در آیةالکرسی می گوییم که انسان هایی که در ولایت خدا هستند مسیرشان مشخص شده و از ظلمت به نور می روند. و کسانی که راه را گم می کنند و بی تکلیف هستند آنها تحت ولایت طاغوت هستند.
_ انسان در هر حوزه تخلف وارد شود بداخلاقی کرده است و اولین اثر سوء انسانی که بداخلاق می شود در احکام او بروز و ظهور می کند. احکام خیلی مهم است و اگر این احکام را منظم پشت سر هم چینش کنیم به دو حکم خدا می رسیم. عقاید در ادبیات فقهی اصول دین و احکام را فروع دین می گویند. اگر کسی به سن تکلیف رسید باید تقلید کند. کسی که مکلف می شود خدا روی آن شخص حساب می کند.
_ تولی برای این است که ما دوستی داشته باشیم با ذوات مقدسه از وجود مقدس حضرت خاتم الرسل تا حضرت ولی عصر(عج) . این به معنای این نیست که پیامبر های قبلی را قبول نداشته باشیم. پیامبر اسلام خلاصه ختم رسالت است. همه پیامبران و انبیا را از حضرت آدم تا حضرت خاتم باید قبول کنیم. پیامبر کامل ترین دین را برای ما آورده است.
_ ولایت به معنای این است که انسان کاملاً تحت سرپرستی امام برود. تولی یعنی پذیرفتن این جایگاه از امیرالؤمنین تا امام عصر که محبت یک جزء آن است. اگر کسی ولایت را پذیرفت بقیه شاکله های دینی اش مشخص می شود. حضرت علی(ع) می فرماید که اولین چیزی که درقیامت در مورد آن از شما سؤال می شود پیوند و محبت به ما اهل بیت(ع) می باشد که این پیوند فقط بر اساس زبان و احساس نیست بلکه انسان باید زندگیش را بر اساس اهل بیت تنظیم کند.
_ در زمان ما شهدایی هستند که هر کدامشان را خدا انتخاب کرده است. وصیت نامه شهدا بهترین سیره است. در هر کدام از این وصیت نامه ها یک نکات نورانی دیده می شود که آن باعث رسیدن شهدا به این مقام بوده است. شهدا تحت ولایت تربیت شدند که به این مقام رسیدند. شهدا به اخلاق به معنای تام اخلاق عمل کردند.
_ ولایت الله همان ولایت اهل بیت است. امام از خود چیزی نمی گوید و هر چه می گوید کلام خدا است. اعتبار اهل بیت از این است که تمام وجودشان ذوب در خداست و لذا علی(ع) آینه خدا می شود.
_ تبری نقطه مقابل تولی است ولی در عین حال مکمل هم هستند. هر فکر و مسیر وبیان و راهی که در جهت خدا نبود باید از او فاصله گرفت. دشمنان امیرالمؤمنین شاخص ترین افرادی هستند که نسبت به تولی موضع گرفتند و شاخص ترین دشمنان دین شدند.
_ برائت جستن مراحل دارد. اولین مرحله از برائت زبانی است . یکی ازمراحل دیگر این است که باید کاری که آنها انجام می دهند را ترک کنیم. دین ما دین نظم است. اگر گناه کنیم با دشمنان اهل بیت(ع) دوستی کرده ایم. اسلحه انسان فکر و بیان و اندیشه و استدلال او می باشد. ما باید در جبهه ولایت و تحت امر قرار گرفتن و تحت سرپرستی صاحب ولایت و هم در جبهه دشمن شناسی و نبرد فکری با دشمن باید تقویت شویم.کسی که در مسیر ولایت حرکت نکند برای ما دشمن است.
جلسه ماهیانه
دومین سه شنبه هر ماه قمری
safineyenejat.ir