عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
گفتاری از حجت‌الاسلام ناصر رفیعی
بسیاری از طلاق‌ها و اختلافات بین زوجین ناشی از حرف گوش نکردن‌ها و از بین بردن مدیریت مرد در خانه است و این مدیریت به معنای مردسالاری نیست بلکه منظور حفظ اقتدار مرد در زندگی است.
عقیق:حجت‌الاسلام ناصر رفیعی (کارشناس مذهبی رسانه): چند نکته اصلی برای ازدواج موفق و شروع یک زندگی خوب براساس سیره ائمه (ع) و به ویژه زندگی پیغمبر (ص) و حضرت خدیجه (س) وجود دارد.
نخست اینکه زمانی از حضرت خدیجه (ع) پرسیدند که چطور شد همسر پیغمبر شدی با وجود اینکه آن زمان پیغمبر (ص) مبعوث نشده بود و خدیجه هم دختری 28 ساله و ثروتمند بود، ایشان مباحثی را بین کرد که برای جوانان امروز بسیار می‌تواند مفید باشد.
حضرت خدیجه (س) فرمودند که به چند دلیل پیغمبر (ص) را انتخاب کردند از جمله اینکه ایشان عاقل‌ترین فرد و کامل‌ترین فرد در زمان خود بود، هم علقه خویشاوندی داشتیم و هم شرافت و امانت‌داری ایشان خوب بود. بنابراین ازدواج حتی از فامیل دور انسان نیز که ریشه و نسب او را می‌شناسیم می‌تواند مناسب‌تر باشد.
نکته دیگر احترام و ارزش قائل شدن بین زن و مرد است زنی که در بیرون از منزل کار می‌کند اگر برای کار کردنش منت سر همسر بگذارد اعمالش قبول نیست، حضرت خدیجه با آن جایگاه و ثروتی که داشتند تمام امکانات و مال و دارایی‌شان را بدون هیچ منتی در اختیار پیامبر (ص) برای تبلیغ اسلام قرار دادند.
بسیاری از طلاق‌ها و مشکلات بین زوجین ناشی از حرف گوش نکردن‌ها، تسلیم نشدن‌ها و از بین بردن مدیریت مرد در خانه است، البته این بدین معنا نیست که زندگی  باید همچون قدیم‌تر‌ها مردسالار باشد، خیر بلکه باید حرمت مرد در خانه حفظ شود و این حرمت هیچ‌گاه شکسته نشود و این منظور اقتدار مرد است نه مردسالاری!
یک دلیل دیگر ازدواج حضرت خدیجه با آن حسن، عقل کامل و جمالشان با پیامبر (ص) معرفت ایشان نسبت به پیامبر یا همان عقل کامل پیامبر (ص) بود و همین باعث شد که تمام دارایی‌شان را صرف پیامبر (ص) کنند همین بانو در برابر امر پیامبر (ص) و خداوند مطیع باشند.
علامه مجلسی در بحارالانوار به بحث معرفت حضرت خدیجه (س) از پیامبر (ص) اشاره کردند و همین امر نشان دهنده صحیح بودن ازدواجشان و همینطور الگو قرار گرفتن این ازدواج برای جوانان است. متأسفانه در باب حضرت خدیجه خیلی مطلب فراوانی وجود ندارد اما برای یادآوری این شخصیت بهشتی می‌توانیم مقام تکریم و تجلیل زنان و همسران پیغمبر را به یاد بیاوریم، زمانی که یکی از همسران پیغمبر می‌خواستند توجه ایشان را به خود جلب کنند از حضرت خدیجه (ص) نام می‌بردند.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین