عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۰۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
دو مسیر در جهان هستی وجود دارد که نخستین آن ولایت خداوند است و کسی که این ولایت را بپذیرد، در مسیر الهی قرار می گیرد و دیگری ولایت شیاطین است...

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در پاسخ به این سوال که روزه چه پتانسیلی دارد که باعث می شود انسان ناخودآگاه از مسیر گناه فاصله بگیرد، اظهار کرد: به طور کل در جهان هستی دو مسیر وجود دارد که نخستین آن ولایت خداوند است و کسی که این ولایت را بپذیرد، در مسیر الهی قرار می گیرد و دیگری ولایت شیاطین و در راس آن ابلیس است و فردی که این مسیر را قبول می کند، تحت ولایت شیطان قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر سنت خدا بر این است وقتی شخصی در هر یک از این ولایت ها قرار می گیرد و کارهایی که مربوط به این دو می شود را به جا می آورد یا در مسیرهای فرعی و عواملی که به این دو مسیر بازمی گردد، قرار می گیرد، به او کمک می شود که در روایات جنود جهل عبارت است در مسیر شیطان قرار گرفتن و جنود عقل عبارت است از در مسیر خدا قرار گرفتن.

 

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وقتی انسان در هر یک از دو مسیر یاد شده قرار گرفت، روح او تاثیرات خاصی می پذیرد، بیان کرد: روزه یکی از آن عوامل و پتانسیل هایی است که خداوند در مسیر ولایت الهی خود قرار داده است و به این صورت در میهمانی او قرار حضور می یابد، در واقع مهمانی خدا یعنی آن که خود را در یک مسیر و بستری قرار می دهیم که مورد لطف و افاضه خدا خدا واقع می شویم.

 

وی ادامه داد: این تاثیر بدان معناست که به ما کمک می شود تا در مسیر صحیح و مستقیم و درست گام برداریم و در روایات نیز وارد شده است که روزه گناه را از بین می برد اما مهم تر آن که همین روزه موجب می شود که ارتباط نزدیک تری با خدا پیدا کرده و وقتی این مسیر تقویت شد، مسیر شیطان به طور متقابل و طبیعی، ضعیف می شود.

 

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه تصریح کرد: وقتی انسان در مسیر الهی قرار گرفت، لطف خدا شامل حال او می شود، و اشرافی که از سوی خدا بر روح انسان واقع می شود، ارتباط را قوی تر کرده و از آن سو تاثیرات شیطانی بر فرد، ضعیف تر می شود و بهتر می تواند از وسوسه های شیطان در امان بماند البته اینکه بیان می شود شیطان، شامل جنود او اعم از جن و انس می شود و حتی ممکن است گاه یک دوست به اصطلاح ناباب، همان کار شیطان را انجام دهد.

 

حجت الاسلام برنجکار در ادامه با اشاره به اینکه نماز نیز همچون روزه مانعی در برابر ارتکاب گناه است و به گفته قرآن از وقوع فحشاء و بدی ها جلوگیری می کند، گفت: اما تفاوت روزه با اعمال عبادی دیگر در آن است که تاثیرگذاری آن بیشتر است؛ البته به طور کلی عبادات و میزان تاثیراتی که بر جای می گذارند، در یک رتبه قرار نداشته و نوع آنها متفاوت است بنابراین باید از ظرفیت های زمانی و مکانی – زمانی همچون ماه مبارک رمضان و مکانی مانند حج – بهترین استفاده را برد و خود را در معرض لطف خدا و تاثیرات آن قرار داد.

 

وی تاکید کرد: با این اتفاق، ضمن آن که در تقرب و نزدیکی به خدا که مطابق با آیات قرآن هدف از خلقت جن و انس همین موضوع ذکر شده است، حاصل می شود، مبارزه با شیطان و بدی ها و عدم تاثیرپذیری از آنها در آن سوی دیگر این ارتباط قرار گرفته و انسان در حقیقت بهره ای دوسویه خواهد برد.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: البته این مساله بدان معنا نیست که انسان قهرا و مجبورا، در ایام ماه مبارک رمضان ترک گناه می کند چه اینکه در ایامی همچون حج و جهان نیز می توان مرکتب گناه، خطا و سیئه شد، اما غرض آن است که در فرصت ماه مبارک رمضان راحت تر و بهتر می توان ترک گناه کرد چرا که انسان در سایه لطف خدا قرار می گیرد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین