پاسخ هایی خواندنی امام رضا به پرسش هایی در باب اذان
شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که چرا خداوند امر به گفتن اذان داده و یا چرا اذان با الله اکبر و با لا اله الا الله خاتمه می یابد و یا چرا بعضی از فرازهای آن دو بار تکرار می شود و... پس جالب است بدانید که امام رضا (ع) به هر یک از این پرسش ها پاسخی بسیار شیوا و روشن داده اند.
عقیق: چرا خداوند امر به گفتن اذان داده است؟در این باب حضرت رضا (ع) می فرمایند: برای آن علت ها و دلایل فراوانی می باشد، از جمله: یادآوری و هشدار دادن به شخص غافل است برای خواندن نماز و اعلان وقت است برای کسی که اوقات نماز را نمی داند و دیگر اینکه این اذان، دعوت کننده ی خلق به سوی عبادت پروردگار می باشد و مایلشان می کند به نیایش و به اقرار در می آورد آنان را به یگانگی معبود و ایمان را ظاهر و علنی و اسلام را آشکار می سازد.چرا اذان با الله اکبر آغاز می گردد؟حضرت می فرمایند: اگر کسی بپرسد چرا اذان را با تکبیر و گفتن الله اکبر آغاز می کنند، پیش از آن که کلمه ی توحید و لا اله الا الله را بگویند، باید او بداند که خداوند متعال خواسته است نام او ذکر شود و در تکبیر، الله در آغاز است و در لا اله الا الله نام او «الله» در آخر است، پس ابتدا به نام خود که «الله» است امر نمود تا حرف اول اذان و حرف آخر آن الله باشد.چرا فرازهای اذان دوبار و الله اکبر چهار بار است؟امام رضا (ع) می فرمایند: اگر فردی بپرسد که چرا هر فراز از اذان دو بار تکرار می شود، در پاسخ او باید گفت: برای آنکه در گوش شنوندگان تأکیدی باشد که اگر ندای اول را غافل بودند، در بار دوم متوجه آن گردند و اگر کسی بپرسد که چرا «الله اکبر» در اول اذان چهار بار تکرار می شود باید بداند برای این که بدون مقدمه ای شروع می شود و قبل از آن کلامی نیست تا شنوندگان را متوجه گرداند، لذا این تکرار برای بیداری و هوشیاری و هشدار دادن به شنوندگان می باشد.چرا پس از تکبیر در اذان شهادتین قرار دارد؟اگر کسی بپرسد چرا پس از تکبیر بلافاصله شهادتین قرار دارد باید به او پاسخ داد: زیرا ایمان خود توحید و اقرار به یگانگی پروردگار است و پس از آن اقرار به نبوت رسول او و آنکه طاعت آن دو و شناخت هر دو با یکدیگر همراه است و دیگر آنکه، اساس ایمان، شهادت دادن است و شهادتین در اذان مقرر گشته همچنان که در دیگر امور حقوقی دو شاهد مقرر شده است، پس چون اقرار و اعتراف به یگانگی خداوند متعال و اقرار به نبوت پیامبر اکرم (ص) بنماید، به ایمان اقرار نموده، چرا که اصل ایمان به خداوند، اقرار به خداوند و رسولش می باشد.پی نوشت ها:1- شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج 2: 103- 104.2- قاضی زاهدی گلپایگانی، گنجینه نور: 429، 431.منبع:قدس211008