عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۳۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
تجلیل از پنج دهه خدمتگزاری حاج قاسم مستوفی در آستان حضرت سیدالشهدا(ع) در سیزدهمین برنامه پرده عشاق
هیئت داری آدابی دارد که باید آموزش داده شود. حتی در هیئت، نوع سخن گفتن و برخورد با مردم آموزش می خواهد و حاج قاسم مستوفی و تمام افرادی که در این حسینیه هستند این نکات را به خوبی می دانند و مراعات می کنند.

گزارش تصویری


عقیق: سیزدهمین برنامه پرده عشاق با حضور جمعی از مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) از جمله حاج علی انسانی، حاج سیدمحمد موسوی سجاسی، حاج مهدی یزدی، حاج ذبیح الله ترابی و حجت الاسلام شهاب مرادی  رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران به تجلیل از حاج قاسم مستوفی پرداخت.

اجرای این برنامه را حسن سلطانی بر عهده داشت که با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد و در بخشی از آن حاج ذبیح الله ترابی و حاج علی انسانی به مداحی و مرثیه خوانی پرداختند.

حجت الاسلام طباطبایی: شرح صدر را از امام حسین (ع) بخواهیم

یکی از سخنرانان این مراسم ، حجت الاسلام سید محمدمهدی طباطبایی بود که در ابتدای سخنانش گفت: از حجت الاسلام مرادی تشکر می کنم چراکه برنامه نویی که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توسط ایشان و مجموعه شهرداری اجرا می شود قابل تمجید و تشکر است.

این خطیب حسینیه صنف لباس فروشها با تأکید بر لزوم آراسته شدن تمام انسان به شرح صدر گفت: هروقت مردم کم حوصله می شوند دچار گرفتاری شده اند. بیماری شدیدی که جامعه را فلج می کند، کم حوصلگی، کم ظرفیتی و پرخاشگری است.


حجت الاسلام طباطبایی یکی از نعمت های بزرگ خداوند را شرح صدر و حوصله داشتن خواند و ادامه داد: این نکته تا اندازه ای اهمیت دارد که حضرت موسی(ع) با تمام عظمت شخصیت خود نزد خضر نبی (ع) فرستاده شد تا از او درس هایی را بیاموزد. در این میان، اولین موضوعی که حضرت خضر(ع) به آن اشاره کرد این بود که: «اگر می خواهی با من همراه شوی باید صبر و تحمل داشته باشی.»

به گفته حجت الاسلام طباطبایی خصلت شرح صدر در تمام  افراد به صورت بالقوه وجود دارد و خوش بر حال کسی است که بتواند از آن به درستی استفاده کند. چراکه عامل موفقیت هر انسانی در زندگی، داشتن شرح صدر و حوصله است.

این خطیب دینی با تأکید بر رشد عملی شرح صدر گفت: تنها رشد جهشی این خصلت زیبا، در خانه امام حسین (ع) اتفاق می افتد و بدا برحال کسی که این نکته را نفهمد و یا نخواهد بفهمد. چرا که در زیارت آن حضرت می خوانیم «و بضیاء نورک اهتدی الطالبون» به این معنی که ای امام حسین! به وسیله آن نوری که از تو در مغز من برمی خیزد هدایت می شوم و راه را پیدا می کنم. در این مورد یکی از نکات مهم برای حل مشکلات اقتصادی و راهکار شیوه عمل در مواقع بحران، سجده بر تربت کربلا است.

وی  افزود : چهل و دو سال است که در هیئت صنف لباس فروشها در آمد و شد هستم. مجموعه همه خادمان این هیئت به خصوص مرحوم حاج عباس رزاقی که آبدارچی هیئت بود، همگی دارای شرح صدر در هیئت داری بوده اند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه نکته مهم در مدیریت، داشتن یاورانی است که او را همراهی کنند، گفت: تمجید حاج قاسم مستوفی را در مقابل او انجام نمی دهم اما اگر ایشان در جلسه نبود، حرف های زیادی داشتم. به همین دلیل فقط اینقدر می گویم که ایشان انضباط، دقت و شرح صدر  بالایی دارد.

او با بیان سه کلیدواژه حرم، حریم و حرمت گفت: این سه کلمه از شرح صدر ناشی می شود که حاج قاسم مستوفی به آن آراسته است. حرمت ها را حفظ می کند، حریم را حفظ می کند و حرمت حرم ائمه اطهار علیهم السلام را نگه می دارد. یعنی نه خودش جسارتی به امام حسین (ع) می کند و نه سخنران یا شاعری به هیئت می آورد که جسارتی کنند.

حاج علی انسانی:  اول هیئت، بعد مغازه و خانه

حاج علی انسانی، پیرغلام اهل بیت(ع)، هم در این برنامه درباره فعالیت های خالصانه حاج قاسم مستوفی در هیئت صنف لباسفروشها گفت: همیشه شاهد بوده ایم اولین نفری که وارد مجلس می شود و زمینه ورود بقیه افراد را فراهم می کند، حاج قاسم مستوفی است و آخرین نفری که خارج می شود هم ایشان است.


حاج علی انسانی ادامه داد: فکر می کنم اینطور با خانواده اش شرط کرده که اول هیئت، بعد مغازه و خانه. یعنی ایشان تا این اندازه نسبت به هیئت غیرت دارد. همه هم و غم او در رابطه اداره مجلس امام حسین (ع) است.

این پیرغلام اهل بیت (ع) گفت : یکی از حرف های حاج قاسم این است که در برابر تمجید افراد از مداحی می گوید : بله، مداح خوب است و صدای خوبی هم دارد اما ما شاخص های دیگری برای نمره مثبت داریم؛ اخلاق، نظم و خصلت هایی که مداح امام حسین (ع) باید داشته باشد در نمره دادن به او مهم است.

حجت الاسلام شهاب مرادی:  هیئت داری آدابی دارد که باید آموزش داده شود

حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هم در این برنامه با تأکید بر اینکه هیئت نمی تواند سکولار و جدا از سیاست باشد، تصریح کرد: امام حسین (ع) جنگیده و کشته شده است و هیئت یعنی جلسه ای که حول محور قتال و مقاتله و جنگ و جدال می چرخد. در مجموع همه اهل بیت علیهم السلام هم یا مقتول هستند و یا مسموم، پس هیئت و مجلس اهل بیت علیهم السلام هم از سیاست جدا نمی شود.

حجت الاسلام مرادی درباره هیئت و حسینیه صنف لباس فروشها  اظهار داشت: این هیئت در سالهای متمادی پایگاه افراد حزب الهی بوده است. نمونه اش حاج قاسم مستوفی است که با اخلاص تمام و بدون ادای داغ بودن خدمت می کند و این، نکته ای است که استاد عزیز ما، آیت الله مجتهدی، می فرمودند که آدمهای داغ عاقبت به خیر نمی شوند.


او درباره هدف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری برنامه پرده عشاق گفت: هدف این است که بگوییم شهر تهران که سر پا ایستاده، پایه های هیئتی دارد و افرادی که در هیئت ها هستند اعم از وعاظ، مداح ها، شاعران، آشپزها و صنوف گوناگونی که در آن هستند مردم حزب الهی اند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به آداب هیئت داری تصریح کرد: هیئت داری آدابی دارد که باید آموزش داده شود. حتی در هیئت، نوع سخن گفتن و برخورد با مردم آموزش می خواهد و حاج قاسم مستوفی و تمام افرادی که در این حسینیه هستند این نکات را به خوبی می دانند و مراعات می کنند.

وی ادامه داد: باید درباره آشپزها و حتی چایی ریختن در هیئت صحبت شود که با چای ریختن در قهوه خانه فرق دارد. آشپزی هیئت با آشپزی در رستوران متفاوت است. و این فرهنگی است که باید قدردان آن باشیم.

حجت الاسلام مرادی یکی از اهداف برنامه پرده عشاق را معرفی چهره های زنده و فعال در هیئت ها عنوان کرد و گفت: نقدی که بر ما می شود این است که می گویند شما مرده پرست هستید و مرده ها را تجلیل می کنید. به همین علت اهتمام پرده عشاق بر این است که بگوییم ما قدر زنده ها را می دانیم و تا وقتی در این دنیا هستند معرفی شان می کنیم و قدر می گذاریم تا کسانی که می خواهند یاد بگیرند سراغشان بروند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری در پایان گفت: امکان صحبت کردن به طور جامع درباره حاج قاسم مستوفی وجود ندارد اما همین که پرده عشاق یک شب به تجلیل ایشان پرداخته، بهانه ای برای مطالعات علمی می شود.

در پایان این مراسم به پاس نیم قرن خدمات مخلصانه حاج قاسم مستوفی به آستان سیدالشهدا(ع) از وی تجلیل، و ونشان پرده عشاق به وی اهدا شد.

***

حاج قاسم مستوفی، پیشکسوت و خادم حسینی بیشتر از پنج دهه در حسینیه صنف پوشاک در خیابان سعدی، از حسینیه های مذهبی قدیمی شهر تهران، در ماه محرم و صفر خدمت کرده است. او رییس صنف پوشاک بازار تهران بوده و هرساله به اقامه عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می پردازد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حاج باقر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
1
2
یرنامه خیلی خوبی بود/از حاج اقا شهاب مرادی هم برای مدیریت مراسم سپاسگزارم.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
1
1
اسم برنامه تجلیل از «قاسم مستوفی» است، اما دریغ از یک عکس که از ایشون توی گزارش باشه. ایضا توی گزارش تصویری!
(...)
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
0
0
از عقیق بابت پوشش خبری این مراسم تشکر میکنم.
خدا خدمتگزاران هیئت لباس فروشها را سلامتی عنایت نماید به خصوص مداح خوش صدای این هیئت حاج علی انسانی را
تشکر
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین