عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۲۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
تجلیل از هیئت های فعال و الگو در دوازدهمین برنامه پرده عشاق
در این مراسم از هیئات محبین الائمه (ع)، ثارالله(ع)، متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)، چهارده معصوم(ع) بنیس و مکتب الحسن المجتبی (ع) تقدیر شد و نماینده هایی از این هیئات گزارشی از فعالیت هیئت خود را ارائه دادند.

گزارش تصویری



عقیق: دوازدهمین برنامه از مجموعه برنامه های "پرده عشاق" با هدف تجلیل و تقدیر از مفاخر حسینی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در فرهنگسرای اندیشه به تجلیل از هیئات فعال و الگو در منطقه هفت شهرداری تهران پرداخت.

در این مراسم از هیئات محبین الائمه (ع)، ثارالله(ع)، متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)، چهارده معصوم(ع) بنیس و مکتب الحسن المجتبی (ع) تقدیر شد و نماینده هایی از این هیئات گزارشی از فعالیت هیئت خود را ارائه دادند.

حجت الاسلام شهاب مرادی : نقش هیئت ها در تأمین سلامت روحی، اجتماعی و معنوی جامعه غیرقابل انکار است

حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سلامت را در چهار حوزه سلامت جسمی، اجتماعی، روحی و معنوی دانست و گفت: هیئت ها در سه بعد اصلی سلامت یعنی سلامت روحی، اجتماعی و معنوی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: برای سلامت یک شهر کمتر نهادی مانند هیئت های مذهبی دخالت مستقیم دارند و از گذشته های دور، هیئت و مسجد بوده که رفتار اجتماعی داشته و به طور مستقیم در سلامت اجتماعی جامعه نقش ایفا کرده است.

او با تأکید بر اینکه تأثیر هیئت در سلامت معنوی امری بدیهی است، اظهار داشت: کار ویژه هیئت تأمین سلامت معنوی است و در مورد سلامت روحی، همین سلامت معنوی و اجتماعی بسیار تأثیرگذار است.


رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هر یک از این شاخه ها دارای مبانی علمی وسیع است، توضیح داد: گفته می شود که برای کمک به انسانی که دچار مصیبت و یا مشکلات پیچیده روحی شده، بهتر است او را به کار گرفت و با کاری مشغول کرد. به عنوان مثال وقتی زلزله بم روی داد، در یک برنامه تلوزیونی توصیه کردم که تمام افراد داغ دیده را به کار مشغول کنیم تا در فعالیت هایی مثل چادر زدن یا تدفین اموات شرکت کنند. به این دلیل که فعالیت اجتماعی باعث تسکین آلام روحی می شود و همین کار اجتماعی که زمینه سلامت روحی و روانی را فراهم می کند، در سلامت معنوی تأثیر  بیشتری می گذارد. چراکه روح و روان انسان تحت تأثیر معنویت و تعامل هدف مند و کنش گر او با جامعه است.

حجت الاسلام مرادی برای توضیح بیشتر به نشست موسمی در شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: در این نشست، خطبای کشوری و مشهوری شرکت می کنند که هم مورد اقبال بوده و هم باسواد و باتجربه هستند. دو سه سال قبل از محرم سوالی از همه خطبای حاضر در این جمع پرسیدم که «سی شب در ماه رمضان منبر می روید و ده شب هم در محرم. در چه زمانی مردم بیشتر توبه می کنند؟» همه یک صدا گفتند در همان چند شب آخر دهه اول محرم. این نکته نشان می دهد تکیه ای که زده می شود و روضه ای که خوانده می شود، به عشق امام حسین (ع) است که به طور مستقیم در سلامت روحی و روانی اجتماع تأثیر می گذارد. به این ترتیب فقط خدا می داند چقدر توبه در هیئت ها و زیر خیمه امام حسین (ع) اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، هیئت امام حسین (ع) طوری دل را رقیق می کند که همه بدون اشاره صاحب هیئت و سخنران و مداح، توبه می کنند.

حجت الاسلام مردای افزود: شاید فضاهای مدرن این نکته را برنتابند که هیئت تاثیر مستقیمی در ابعاد مختلف سلامت دارد. البته افراد تحصیل کرده این نکته را درک می کنند و می پذیرند. اما عده ای یا بی سواد و یا مغرض هستند. در غیر این دو صورت اگر هیئت را به درستی و به طور دقیق توضیح بدهید، هر انسان تحصیل کرده و دانایی تأثیر آن در ابعاد مختلف سلامت را تایید می کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از هیئت به عنوان قدیمی ترین نسخه NGO در دنیا یاد کرد و گفت: نهادهای غیر دولتی یا مردم نهاد همه متأخر از هیئت هستند.

او در ادامه تصریح کرد: در همین کشور و در همین دوران، برخی مدیریت هیئتی را نوعی توهین می دانند. در صورتی که پیشرفته ترین مدل مدیریت، مدیریت هیئتی است که ما باید از آن دفاع کنیم. چرا که جمهوری اسلامی برخاسته از تلاش هیئتی هاست. اینکه امام و روحانیت به همراه مردم انقلاب اسلامی را پیروز کردند، در این نکته نهفته است که روحانیت ساز و کاری جز هیئت ها در دست نداشت. این ها واقعیت های انقلاب اسلامی است. امام فرمودند ما هنوز هستیم و بر ما دروغ می بندند. باید تاریخ نوشته شود تا بعدها تحریف نشود.

حجت الاسلام مرادی در پایان گفت: امروز ما با تمام افتخار در حال تواضع، از هیئت های الگو تقدیر می کنیم. البته در تهران هیئت های بسیاری فعال هستند. در میان تمام مناطق شهرداری تهران که برنامه پرده عشاق برگزار می شود، تصمیم گرفتیم در منطقه هفت هیئت های فعال را به عنوان نمونه تجلیل کنیم تا این اقدام بهانه ای باشد برای کارهای مطالعاتی بعدی. چراکه لازم است چندین پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا درباره هیئت هایی که تجلیل می شوند انجام شود تا از زوایای مختلف درباره هیئت تحقیق شود.


نماینده هیئت محبین الائمه (ع): نماز و زکات را در حین عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) انجام می دهیم

حاج اکبر قدیری، نماینده هیئت محبین الائمه (ع) بود که در این مراسم به معرفی این هیئت پرداخت و از فعالیت 62 ساله آن خبر داد.

قدیری گفت: هیئت محبین الائمه (ع) در ایام محرم و صفر، ایام فاطمیه، ماه مبارک رمضان و در مجموع در تمام روزهای مذهبی سال برنامه های نسبتاً مداومی را ارائه داده است. این هیئت بر اساس فرازی از زیارت وارث که می فرماید: «اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» سعی می کند این شعائر دینی را اجرا کند.

نماینده هیئت محبین الائمه (ع) از توجه ویژه این هیئت به نماز یاد کرد و گفت: تمام برنامه های هیئت محبین الائمه (ع) یا از نماز شروع می شود و یا به نماز ختم می شود. تمام دست اندرکاران و شرکت کنندگان در هیئت به اقامه نماز توجه ویژه ای دارند و اگر برگزاری هیئت با زمان نماز همزمان باشد، همه در صف های نماز جماعت می ایستند.

قدیری با تأکید بر اینکه اعضای هیئت محبین الائمه (ع) نسبت به پرداختن زکات هم توجه دارند، گفت: هیئت در زمان انقلاب اسلامی مواد غذایی را تهیه و با قیمت نازلی به مردم عرضه می کرد. در دوران جنگ تحمیلی هم حدود سی نفر از اعضای هیئت به شهادت رسیدند. در عین حال تعدادی آمبولانس و مینی بوس، احداث دو کارخانه نانوایی و کارخانه یخ سازی در مناطق جنگی از اقدامات اعضای این هیئت بود. امروزه هم دو خیریه در حال فعالیت است که حدود یک هزار خانواده د رتهران و دویست خانواده در مشهد مقدس را تحت پوشش قرار می دهد. درمانگاهی هم در مشهد مقدس به نام درمانگاه خیریه امام علی بن موسی الرضا (ع) راه اندازی کرده ایم. زائرسرا و حسینیه در مشهد مقدس و همچنین ستاد تهیه جهیزیه از دیگر اقدامات هیئت محبین الائمه (ع) است.

نماینده هیئت ثارالله (ع): در خدمتگزاری امام حسین (ع) از جان و مال ایثار می کنیم

اقبالی هم نماینده هیئت ثارالله بود که گفت: سابقه فعالیت هیئت ما کمتر از هیئت محبین الائمه (ع) است. هیئت ثارالله هم بخش ستاد جهیزیه دارد و هم بخش های فرهنگی که تا به حال 25 دوره شب شعر عاشورایی برگزار کرده ایم و چندین دوره قرآن و عترت با همراهی قاریان ممتاز کشور داشته ایم. در عین حال بخش های خدماتی بسیاری داریم. افتخار ما این است که امنای هیئت همگی از جمله خیرین کشور هستند.

نماینده هیئت ثارالله تصریح کرد: در این هیئت، عاشقان ثارالله در سخت ترین شرایط دور هم جمع شده اند. به عنوان مثال شب شعری داشتیم که در کنار خیابان و در نبود هیچ امکاناتی برگزار شد.

ارتباط با خانواده های اقلیت های مذهبی هم یکی دیگر از فعالیت های ویژه هیئت ثارالله است که اقبالی در این باره توضیح داد: هر سال در روز تاسوعا تعداد زیادی از اقلیت های مذهبی در هیئت ثارالله مهمان حضرت قمر بنی هاشم (ع) هستند و مشتاقند تا غذای تبرکی هیئت را بگیرند.

نماینئده هیئت ثارالله در پایان تأکید کرد: اهداف و چشم انداز فعالیت هیئت بسیار بیشتر و بالاتر از اقداماتی است که تا به حال انجام شده، اما همه تلاش مان را به کار گرفته ایم تا در خدمتگزاری امام حسین (ع) از جان و مالمان ایثار کنیم.

نماینده هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع): نهادینه کردن ختم قرآن و صلوات در هیئت  

رنگرز، نماینده هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)  در این همایش برگزاری همایش پرده عشاق توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را عاملی برای تشویق و ترغیب خدمتگزاران حضرت سیدالشهدا (ع) دانست.

او درباره سابقه فعالیت هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) این گونه توضیح داد: فعالیت هیئت از سال 1328 آغاز شده است. به این ترتیب حدود 65 سال است که به طور مداوم و بدون وقفه هیئت را برگزار می کنیم و جلسات به صورت هفتگی و دهگی اجرا می شود.

ترویج فرهنگ قرآن خوانی یکی از برنامه های اصلی هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) است که رنگرز در این باره گفت: فرهنگ قرآن خوانی را که در هیئات کمرنگ شده بود، فعال تر کردیم. به گونه ای برنامه ریزی کردیم که هر یک از اعضای هیئت روزانه یک جزء از قرآن کریم را تلاوت کند و همه شرکت کنندگان در ثواب ختم قرآن سهیم باشند. تا به حال حدود نهصد ختم قرآن در طول فعالیت هیئت انجام شده که علاوه بر هیئت، در مدارس و دانشگاه ها هم گسترش یافته است.

رنگرز به فعالان هیئات حسینی پیشنهاد داد: فرهنگ تلاوت قرآن کریم در میان اعضای هیئت ها ترویج شود و در زمینه ترجمه و تفسیر هم اقداماتی در هیئت های حسینی صورت بگیرد.

نماینده هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) در ادامه از فعالیت صندوق قرض الحسنه این هیئت یاد کرد و گفت: وام هایی بدون بهره و کارمزد به افراد نیازمند از منبع صندوق قرض الحسنه هیئت داده می شود تا کمکی به افراد مستمند باشد.

او ادامه داد: در مورد انتخاب روحانی و سخنران هیئت و ارائه مطالب توسط او هم توجه زیادی داریم چراکه افراد زیادی در هیئت حاضر می شوند و به سخنان او گوش می دهند. به همین دلیل لازم است که ان افراد بتوانند بهترین بهره را از این زمان ببرند.

یادآور می شود که در طی دو سال گذشته 112 میلیون ختم صلوات گرفته شده و حدود 98هزار ختم قرآن به همت هیئت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) انجام شده است.

هیئت چهارده معصوم بنیس: ارتقای سطح دانش و بینش افراد نسبت به اهل بیت(ع) از اهداف هیئت است

سخاوت نماینده هیئت چهارده معصوم بنیس در یازدهمین روز همایش پرده عشاق بود که سخنانش را با توضیحی درباره عنوان هیئت آغاز کرد و گفت: بنیس نام روستایی در استان آذربایجان شرقی است که در سال 1385 از سوی سازمان یونسکو به عنوان روستای سالم در خاورمیانه معرفی شد. چراکه این روستا دارای امکانات آموزشی و خدماتی است که به همت اعضای هیئت چهارده معصوم (ع) انجام شده است.

به گفته سخاوت، هیئت چهارده معصوم از سال 1330 در تهران تأسیس شده و دارای صندوق قرض الحسنه ای است. ستاد امداد جهیزیه و درمان هم د راین هیئت فعال است که خانواده هایی را تحت پوشش داشته و به صورت مرتب از آنها حمایت می کند.

نماینده هیئت چهارده معصوم بنیس ادامه داد: این هیئت به صورت مستمر در طی سال در روزهای جمعه دعای توسل، دعای ندبه، سخنرانی و مداحی را اجرا می کند و در عین حال تلاش دارد تا سطح دانش و بینش افراد را نسبت به اهل بیت علیهم السلام ارتقا بدهد.


پایان بخش این مراسم نیز تجلیل از هیئت های محبین الائمه (ع)، ثارالله(ع)، متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)، چهارده معصوم(ع) بنیس و مکتب الحسن المجتبی (ع) و اهدای نشان پرده عشاق توسط حجت الاسلام شهاب مرادی به نماینده این هیئت ها بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین