۱۱ آبان ۱۴۰۳ ۲۹ ربیع الثانی ۱۴۴۶ - ۰۲ : ۰۶
يك ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است كه شبش به عبادت و روزش به روزه دارى بگذرد و يك ساعت بى عدالتى در حكومت (داورى) نزد خدا سخت تر و سنگين تر از شصت سال گناه است.
عقیق:یکی از مفاهیم عالی و ارزش های دینی مفهوم عدل است که از صفات برجسته الهی نیز محسوب می شود. این مفهوم از چنان جایگاهی برخوردار است که خداوند در قرآن دلیل ارسال رسل و نزول کتب را اقامه قسط و عدل معرفی می کند و می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید، 25)
امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «عدالت، ترازوى خداى سبحان است كه آن را در ميان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حق، نصب كرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مكن و با قدرتش مخالفت مورز.»
حضرت فاطمه زهرا (س) نیز درباره عدالت می فرمایند: «خداوند عدالت را براى آرامش دل ها واجب فرمود.»
برای عدالت و رعایت این مفهوم ارزشی بالا در نظر گرفته شده و پیامبر اکرم (ص) درباره آن می فرمایند: «يك ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است كه شبش به عبادت و روزش به روزه دارى بگذرد و يك ساعت بى عدالتى در حكومت (داورى) نزد خدا سخت تر و سنگين تر از شصت سال گناه است.»
امیرالمومنین (ع) در پاسخ به اين پرسش كه عدالت برتر است يا بخشندگی؟ فرمودند: «عدالت هر چيزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سياستى فراگير است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد يا افرادى محدود مى شود) پس، عدالت برتر است.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «فضايل چهار گونه اند: اول، حكمت است و جانمايه آن در انديشيدن باشد. و دوم، عفت است و جانمايه آن در شهوت و خواهش نفسانى باشد. و سوم، زورمندى (شجاعت) است و جانمايه آن در [نيروى] غضب باشد و چهارم، عدالت است و جانمايه آن در اعتدال قواى نفسانى باشد.»
ایشان همچنین در تصریح زیرمجموعه های عدالت می فرمایند: «عدالت چهار شعبه دارد: فهم پيچيدگى، دانش بسيار و حكمت روشنى بخش (نيكو) و بوستان بردبارى پس هر كه بفهمد، همه علوم را تبيين كند؛ و هر كه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد و هر كه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم با خوشنامى به سر بَرَد.»
امام كاظم (ع) در تفسیر آیه «یُحىِ الارضَ بَعدَ مَوتِها» فرمودند: «زمین با استقرار عدالت و اجراى حدود الهى زنده مىشود.»
پی نوشت:
الکافی
میزان الحکمه
منبع:قدس
امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «عدالت، ترازوى خداى سبحان است كه آن را در ميان خلق خود نهاده و براى بر پا داشتن حق، نصب كرده است. پس، برخلاف ترازوى او عمل مكن و با قدرتش مخالفت مورز.»
حضرت فاطمه زهرا (س) نیز درباره عدالت می فرمایند: «خداوند عدالت را براى آرامش دل ها واجب فرمود.»
برای عدالت و رعایت این مفهوم ارزشی بالا در نظر گرفته شده و پیامبر اکرم (ص) درباره آن می فرمایند: «يك ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است كه شبش به عبادت و روزش به روزه دارى بگذرد و يك ساعت بى عدالتى در حكومت (داورى) نزد خدا سخت تر و سنگين تر از شصت سال گناه است.»
امیرالمومنین (ع) در پاسخ به اين پرسش كه عدالت برتر است يا بخشندگی؟ فرمودند: «عدالت هر چيزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سياستى فراگير است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد يا افرادى محدود مى شود) پس، عدالت برتر است.»
همان حضرت (ع) فرموده اند: «فضايل چهار گونه اند: اول، حكمت است و جانمايه آن در انديشيدن باشد. و دوم، عفت است و جانمايه آن در شهوت و خواهش نفسانى باشد. و سوم، زورمندى (شجاعت) است و جانمايه آن در [نيروى] غضب باشد و چهارم، عدالت است و جانمايه آن در اعتدال قواى نفسانى باشد.»
ایشان همچنین در تصریح زیرمجموعه های عدالت می فرمایند: «عدالت چهار شعبه دارد: فهم پيچيدگى، دانش بسيار و حكمت روشنى بخش (نيكو) و بوستان بردبارى پس هر كه بفهمد، همه علوم را تبيين كند؛ و هر كه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد و هر كه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم با خوشنامى به سر بَرَد.»
امام كاظم (ع) در تفسیر آیه «یُحىِ الارضَ بَعدَ مَوتِها» فرمودند: «زمین با استقرار عدالت و اجراى حدود الهى زنده مىشود.»
پی نوشت:
الکافی
میزان الحکمه
منبع:قدس