عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۱۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۳
پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «هر گاه پسرى يا دخترى برايت به دنيا آمد، در گوش راستش اذان بگو و در گوش چپ او اقامه؛ در اين صورت شيطان هرگز به او گزندى نمى رساند.»
عقیق:اذان در میان ما مسلمین جایگاهی خاص دارد و با آن است که وقت مهمترین فرایض ما یعنی نماز مشخص می شود.
امام حسين (ع) در تفسیر اذان می فرمایند: «در مسجد نشسته بوديم كه مؤذّن بالاى گلدسته رفت و گفت: «اللّه اكبر، اللّه اكبر». امير مؤمنان على بن ابى طالب (ع) گريستند و ما نيز از گريه او گريستيم. وقتى مؤذّن اذان را تمام كرد، امام (ع) فرمودند: آيا مى دانيد مؤذّن چه مى گويد؟ عرض كرديم: خدا و پيامبر (ص) و وصىّ او بهتر مى دانند . فرمودند: اگر مى دانستيد كه چه مى گويد كم مى خنديديد و بسيار مى گريستيد. «اللّه اكبر» مؤذّن معانى بسيار دارد؛ از جمله اين كه «اللّه اكبر» بيانگر قديم بودن و ازليّت و ابديّت خداوند و علم و نيرو و قدرت و حلم و كرم و جود و عطا و كبرياى او است.»
از این رو اذان دارای اهمیتی ویژه است و امام صادق (ع) در بیان اهمیت آن می فرمایند: «کسی که با اذان و اقامه نماز بخواند، دو صف از فرشتگان پشت سر او نماز می خوانند و کسی که با اقامه و بدون اذان نماز بخواند پشت سر او یک صف نماز می خوانند.» روای می گوید عرض کردم: طول هر صف چقدر است؟ فرمودند: «کوتاهترین آن از شرق تا غرب و طولانی ترین آن از آسمان تا زمین است.»
بنابر روایات برای اذانگو نیز اجر و پاداش بسیار است که پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «اذان گويى كه به خاطر خدا اذان بگويد، مانند كسى است كه در راه خدا شمشيرش را از غلاف بيرون مى آورد، و بين دو صف (كفر و اسلام ) جنگ مى كند.»
آموزه های دینی روایی ما بر استفاده از اذان در مواضع متعدد و حتی برای درمان برخی از آسیب های رفتاری و شخصیتی تاکید می کنند.
یکی از مواضعی که بر اذان گفتن در آن توصیه شده است هنگام ولادت نوزاد و اذان گفتن در گوش او است.
پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «هر گاه پسرى يا دخترى برايت به دنيا آمد، در گوش راستش اذان بگو و در گوش چپ او اقامه؛ در اين صورت شيطان هرگز به او گزندى نمى رساند.»
امام باقر (ع) نیز می فرمایند: «هر گاه براى يكى از شما فرزندى به دنيا آمد ... كام او را با آب فرات بردارد و در گوش راستش اذان بگويد و در گوش چپ او اقامه.»
علاوه بر این، اذان به عنوان نسخه ای برای بدخلقی افراد توصیه شده است آنچنان که امام صادق (ع) فرموده اند: «اگر كسى بداخلاق شد، در گوش او اذان بگوييد.»

پی نوشت ها:
بحارالانوار
میزان الحکمه
وسائل الشیعه
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین