عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۸۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
هر کس به زبان مومنی سخن بگوید و از آن رسوایی او و از بین بردن مروّت و جوانمردی ‌اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می‌اندازد، ولی شیطان هم او را نمی‌پذیرد

عقیق:بی تردید آبرو مهمترین دارایی و سرمایه مومن است که حفظ آن بنابر روایات وظیفه ای شرعی و بی توجهی نسبت به آن در حکم کمین نشستن برای جنگ با خدا است.

پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: "ای مسلمانانی که به زبان اسلام اورده ولی ایمان خالصانه در دلتان جای نگرفته است! مسلمانان را مذمت نکنید و عیب هایشان را آشکار نسازید، زیرا هر کس عیب های مسلمانان را آشکار سازد خدا عیبش را آشکار کند ...؛" همچنین آن حضرت (ع) فرموده اند: "هر کس از تعدی به آبروی برادر مسلمانش جلوگیری کند بهشت برای او حتمی است.

امام صادق (ع) فرمودند: "هر كس درباره مومن آنچه را ديدگانش ديده و گوش‌هايش شنيده بگويد از كساني است كه خداوند عزوجل درباره‌اشان فرموده است: "همانا براي كساني كه دوست دارند زشتي در ميان مومنان آشكار شود، عذابي دردناك است."

مفضل عمر روایت کرده است که حضرت صادق (ع) به من فرمودند: "هر کس به زبان مومنی سخن بگوید و از آن رسوایی او و از بین بردن مروّت و جوانمردی ‌اش را بخواهد تا از چشم مردمان بیفتد، خداوند او را از ولایت خودش به ولایت شیطان می‌اندازد، ولی شیطان هم او را نمی‌پذیرد."

مردی در حضور رسول خدا (ص) از کسی بدگویی کرد، در همان جا فرد دیگری از او دفاع کرد. حضرت (ص) فرمودند: "کسی که جلوی آبروریزی برادر مومنش را بگیرد، از آتش دوزخ در امان است."

و در روایت دیگر است که فرمودند: "کسی که در غیاب برادر (مسلمان) خود از او دفاع کند، بر خداوند لازم است که او را از آتش جهنم محافظت کند."

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: "شب معراج از قومی گذشتم که روی خود را با چنگال هایشان خراش می دادند و با آن صورت و سینه هایشان را می خراشیدند ... از جبرئیل پرسیدم اینها چه کسانی هستند؟ گفت: این ها کسانی هستند که گوشت های مردم را می خوردند (غیبت مردم را می کردند) و و درباره آبروی آنها سخن می گفتند."

اميرمومنان علی (ع)مقدار پنج وسق (حدود پنج بار) خرما براي مردي فرستادند. آن مرد شخصي آبرومند بود و از كسي تقاضاي كمك نمي كرد، شخصي در آنجا بود به ایشان گفت: آن مرد كه تقاضاي كمك نكرد، چرا براي او خرما فرستادي؟ به علاوه يك وسق براي او كافي بود. اميرمومنان علي‌ (ع) به او فرمودند: "خداوند امثال تو را در جامعه ما زياد نكند، من مي‌دهم، تو بخل مي‌ورزي، اگر من آنچه را كه مورد حاجت او است، پس از سوال او به او بدهم، چيزي به او نداده‌ام، بلكه قيمت آبرويي را كه به من داده، به او داده‌‌ام. زيرا اگر صبر كنم تا او سوال كند، در حقيقت او را وادار كرده‌ام كه آبرويش را به من بدهد، آن رويي را كه در هنگام عبادت و پرستش خداي خود و خداي من، به خاك مي‌ساييد.

برای حفظ آبروی مومن با این شرایط پاداش و اجری عظیم نزد خداوند در نظر گرفته شده است از این رو، امام صادق (ع) فرمودند: اگر از برادر ایمانی نزد کسی غیبت شود و او یاریش کند خدا او را در دنیا و آخرت یاری می کند و اگر او را یاری و از او دفاع نکند در حالی که توانایی دارد، خدا در دنیا و آخرت خوار و حقیرش می کند.

امام باقر (ع) نیز می فرمایند: برادر مسلمانت را دوست بدار...پشتیبان او باش، چنان که او پشتیبان توست. در غیابش آبروی او را حفظ کن و اگر حاضر است، دیدارش کن و او را بزرگ و گرامی بشمار و هر گاه گرفتار شد یاریش و برایش چاره اندیشی کن.



پی نوشت ها:

کافی

وسائل الشیعه

ثواب الاعمال

مفاتیح الحیات

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین