عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
در قرآن دو نوع تبعیت و بله ‌قربان داریم. یکی بله‌ قربانی از روی ترس و دیگری از روی عشق؛ به پیغمبر(ص) بله قربان می‌گفتند «لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»(آل عمران/۱۵۹) چون او را دوست داشتند.
عقیق: حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم. در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ 15 تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

رمز سقوط ملت‌ها

نکته 1) اگر در جامعه کسی رهبر بشود و حال آن که در این جامعه کسانی هستند که در فقه و علم از این رهبر سر آمدند، این جامعه در حال سقوط است. رمز سقوط ملت آن است که رهبرش اعلم و افقه نباشد.

نکته 2) «مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ فِی غَیْرِ الْمَوْضِعِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَقَّتَهُ اللَّهُ»(تحف‏العقول، ص‏43) اگر شما خودت را در یک جایی بگذاری که لایق آن مقام نیستی، خدا به تو غضب می‌کند.

نقش محبت در مسائل سیاسی

نکته 3) قرآن در سوره آل‌عمران به پیغمبر می‌گوید: «لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر»(آل عمران/159) اگر تو خشن بودی و محبتت نسبت به مردم کم بود، مردم از تو دور می‌شدند. ‌ای رسول اکرم! از سر تقصیر مردم بگذر، با آنها مشورت کن و برایشان دعا کن. اگر میان امام و امت، محبت باشد، همه مشکلات کشور حل می‌شود.

انواع بله‌قربان‌ در قرآن

نکته 4) در قرآن دو نوع بله قربان داریم. بله قربانی که از روی ترس است و «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه»(زخرف/54) چون فرعون مردم را استخفاف می‌کرد و مردم را تهدید می‌کرد، مردم هم «فَأَطاعُوه» بله قربان می‌گفتند.

نکته 5) نوع دیگر بله قربانی است که از روی عشق است. قرآن می‌گوید: گاهی وقت‌ها که شخص بله قربان می‌گوید به خاطر این است که او را دوست دارد. به پیغمبر بله قربان می‌گفتند «لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»(آل عمران/159) چون او را دوست داشتند.

نماز کسانی که بی‌ارزش است

نکته 6) «لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِی الْمَسْجِدِ»(خلاصةالإیجاز، ص‏39) حدیث داریم که اگر کسی در همسایگی مسجد باشد اما در مسجد نماز نخواند، نمازش ارزشی ندارد.

نکته 7) در قرآن داریم: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏»(آل عمران/31) به مردم بگو اگر محبت خدا را دارید از او اطاعت کنید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین