عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
ریشه‌ تمام نزاع‌ها شرک است. اختلاف قانون، تولید نزاع می‌کند تا جایی که حتی خداوند به پیغمبر(ص) می‌فرماید: «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُک»(زمر/65) اگر تو مشرک شوی، عملت نابود است.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ هشتم تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

پرهیز از سلیقه شخصی در امور دینی

نکته 1) خدا به پیغمبر(ص) فرموده است: تو حق نداری حکمی را به ما نسبت بدهی «إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏»(نجم/4) سخنان پیغمبر همه از طرف خدا است یعنی پیغمبر هم سلیقه شخصی اعمال نمی‌کند.

توحید اطاعت چیست؟

نکته 2) چند نوع توحید داریم. یکی توحید در عبادت است و دیگری توحید اطاعت است. توحید اطاعت یعنی همان طور که خدا گفته است عمل کنیم و سلیقه‌ شخصی خودمان را با آن قاطی نکنیم.

نکته 3) در قرآن داریم که در ماه‌های محرم، صفر و رجب جنگ نکنید «إِنَّمَا النَّسی‏ءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ»(توبه/37) یعنی آن‌هایی که ماه‌های جنگ را پس و پیش می‌کنند، این‌ها از مرز توحید خارج هستند و به سلیقه‌ شخصی خود عمل می‌کنند.

ریشه تمامی مشکلات و جنگ‌ها

نکته 4) ریشه‌ تمام نزاع‌ها شرک است. اختلاف قانون، تولید نزاع می‌کند اگر قانون فقط قانون خدا باشد، حاکم فقط خدا باشد، سلیقه‌های شخصی و هوس‌ها کنار بروند، تمام فسادهایی که در جامعه است کنار خواهد رفت.

دنیا همچون غنچه‌ای است که گل نمی‌کند

نکته 5) قرآن می‌فرماید: «زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا»(طه/131) دنیا غنچه است یعنی این غنچه برای هیچ کس گل نمی‌کند. «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(رعد/28) فقط ایمان به خدا دل را نگه می‌دارد.

نکته 6) یکی از دعاها که امام سجاد(ع) در سحرها می‌کردند، این است «سیِّدِى أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیَا مِنْ قُلُوبِنَا»(مصباح‏المتهجد، ص‏590) خدایا حب دنیا را از دلم بیرون کن. حب دنیایی که مانع حب خدا بشود، بسیار بد است.

چگونه کارهای خوب از بین می‌روند؟

نکته 7) قرآن می‌گوید: «وَ لَوْ أَشْرَکُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»(انعام/88) اگر مردم شرک بورزند، کارهای خوبشان هم از بین رفته است. «لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُک»(زمر/65) پیغمبر اگر تو مشرک شوی، عملت نابود است.

هر چه به خدا بسپاری چند برابر می‌شود

نکته 8) خدا گفته است: «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ»(بقره/261) اگر یک درهم بدهی هفت صد برابر می‌شود. «أَضْعافاً مُضاعَفَةً»(آل عمران/130)، «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»(انعام/160)، «جَزاءُ الضِّعْفِ»(سبأ/37) خدا وعده داده است که هرچه به ما بسپاری، چند برابر می‌شود.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین