عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
درسهای معلم دوست داشتنی؛
حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از درس‌های قرآن خود با اشاره به راه تغییر جامعه، درباره دلیل عقلی عبادت می‌گوید: باید خدا را عبادت کرد «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ»(بقره/21) عبادت خدا را بکنید چون او شما را خلق کرده است.

عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیدیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ 11 تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

چگونه رفتار افراد مختلف جامعه را تغییر دهیم؟

نکته 1) برای آلوده یا پاک کردن جامعه یکی از راه‌ها این است که مدل‌ها و الگوهای  آن جامعه را عوض کنیماگر مدل بد باشد، جامعه بد می‌شود و اگر مدل خوب باشد جامعه هم خوب می‌شود.

قلب انسان از دیدگاه پیامبر(ص)

نکته 2) پیامبر(ص) برای قلب سه مثال زده است. می‌فرماید: قلب انسان مثل گنجشک است یعنی امروز که از مهر این خوابش نمی‌برد، فردا چنان قهر می‌کند که حتی حاضر نیست یک نامه به او بنویسد. در جمله‌ای دیگر فرمود: قلب انسان مثل دیگ آب جوش است. یعنی مدام زیر و رو می‌شود. در جمله‌ای دیگر فرمود: قلب انسان مثل پر کاه در مقابل باد است. یعنی قلب انسان همین‌طور زیر و رو می‌شود و انسان باید بسیار مواظب قلبش باشد.

دلیل عقلی عبادت

نکته 3) عبادت هم دلیل عقلی دارد؛ قرآن می‌گوید که باید خدا را عبادت کرد. «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ»(بقره/21) عبادت خدا را بکنید چون او شما را خلق کرده است.

مهم‌ترین شاخه عبادت

نکته 4) از پیامبر(ص) حدیث داریم: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ»(کافى، ج‏5، ص‏78) عبادت شاخه دارد. مهم‌ترین شاخه‌ عبادت این است که انسان دنبال حلال برود.

نکته 5) اگر رهبری حق باشد، قافله را به منزل می‌رساند. حدیث داریم: «حب علی حسنة لا یضر معها سیئة»(نهج‏الحق، ص‏259) باید بگوییم که ولایت و اهل‌بیت(ع) نباید ما را مغرور بکند.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین