عزای حسین(ع)، بالای شهر و پایین شهر ندارد!
مهمترین نکته در مجالس روضه فیضبردن از فضای معنویست که حاکم است و میتوان از آن نهایت استفاده را برد. فرقی ندارد این مجالس با چه بضاعتی برگزار میشوند و چه کسانی از چه طبقهای در آن حضور پیدا میکنند. کوچکترین چیزها برای امام حسین(ع) است و تمام اتفاقات حول آن میچرخد. آدمها از هر طبقه و دنیایی که باشند، امامی دارند به بزرگی امام حسین(ع) که تا سالیان سال در غم آن عزا نگه میدارند و عاشقانش را در خانههایی که روضه او و یارانش برپاست گرد هم جمع میکند…
عقیق: ماه محرم که میرسد شهر پر میشود از حال و هوای این ماه. پر میشود از دستههای سینهزنی و بوی غذای نذری و دلهای شکستهای که بعد از سالیان سال در غم امام از دسترفته و شهید خود اشک میریزند. دهه اول محرم اما همهچیز شکل عمومیتری دارد. هیئتها مردانه و زنانه برپا میشوند و دستهها، شبها کوچه و خیابان را پر از جمعیت میکند. اما فردای عاشورا یا لااقل بعد از شب سوم امام، همه چیز شکل عادیتر به خود میگیرد. اینبار خانهها بیشتر برپاکننده مجالس زنانهاند.
روضههای زنانه که بیشتر عصرها و صبحها برقرار است و خانمهای محل را راهی منزل همسایهها میکند. خیلیها اعتقاد دارند اصل عزاداریها بعد از عاشورا شروع میشود و دقیقا بعد از ظهر عاشورا و شهیدشدن امام حسین(ع) و یارانش باید بر غم و ظلمی که بر خاندان حضرت محمد(ص) رفته گریسته شود. به همین دلیل مجالس روضه همچنان پابرجاست و دهه دوم محرم نیز شکل عزای خود را البته با سبک و سیاقی دیگر حفظ میکند.
اما در این دهه که بیشتر زنان گرد هم جمع میشوند، چه اتفاقی میافتد؟ آن هم در دو نقطه مقابل شه. یکی در جنوب پایتخت و یکی در شمال پایتخت. شاید به ظاهر همهچیز برای امام حسین باشد و نیتها توفیری نداشته باشد. قدر مسلم این است که همه با دلی شکسته در مجلس امام حسین حضور پیدا میکنند و اشک میریزند اما در ظاهر تفاوتهایی هست که در یک مشاهده میدانی به نتایج آن رسیدیم. روضههای زنانه در نقاط مختلف این شهر درندشت تا حدود کمی متفاوت است.
یک محله و چندین مجلس امام حسین(ع)
اینجا محله قدیمی شاهپور است. از کوچه و پس کوچههای آن که عبور کنی و از هر عابری سراغ یکی از مجلسهای روضهخوانی امام حسین را که بگیری، دست کم سه، چهار خانهای به تو معرفی میشود. خانهها خیلی هم از هم دور نیستند. کافیست کوچه پس کوچههای محله را رد کنی تا به مجالس زنانهای برسی که عزای حسین (ع) در آن برپاست. روضهها بیشتر از ساعت سه شروع میشوند و نزدیکهای اذان مغرب تمام میشوند. حضور هم برای همگی آزاد است و کسی از شما سوال خاصی نمیپرسد و نگاه کنجکاوی هم وجود ندارد. اما در همین روضهی دو ساعته، جمعیت زیادی در خانه گرد هم میآیند. فامیل و دوست، اهالی محل و از همه مهمتر بچهها. کسانی که به این مجالس میآیند، از همه ردههای سنی هستند. زنان جوانی که بچههای کوچک همراه دارند تا پیرزنهای سن دارد که جزو بزرگان این مجالس هستند. مجلس اصولا با زیارت عاشورا شروع میشود و بعد هم سخنرانی خانمجلسه و مداحی و پذیرایی که اصولا با چای و خرما همراه است. در روز آخر مجلس هم ناهار که معمولا قیمه و یا قرمهسبزیست در بین عزاداران پخش میشود.
حضور در روضهها به صورت دستهجمعی
در یکی از شهرهای اطراف ورامین اما قاعده و قانون جالبی در مورد مجالس روضه زنان حکمفرماست. به این صورت که خانمهای اهل محل که حدود ۵۰ نفری هستند همگی با هم در روضهها شرکت میکنند و بعد از تمامشدن یک مجلس به صورت دستهجمعی به خانه یکی دیگر از اهالی محل میروند که در آنجا هم روضه امام حسین برپاست. پذیرایی در هر خانه هم تنها یک چای است و مداحی و روضهخوانی و سخنرانی هم برپاست. این گروه که دستهجمعی به خانه میروند، ممکن است در روز در سه مجلس امام حسین حضور پیدا کنند و از برکات این ماه نهایت استفاده را ببرند. صمیمت و نزدیکی اهل محل و به خصوص خانمها باعث میشود تا بدور از هر گونه تجملات، همگی با هم در مجالس دهه دوم محرم حضور پیدا کنند. حضور بچهها که گاهی ممکن است یک نوزاد دو ماهه باشد، از جمله اتفاقی ست که در مجالس پایین شهر زیاد اتفاق میافتد.
مجلس امام حسین(ع) در شمال شهر
اما در شمال شهر چه خبر است؟ شاید تصور شما هم این باشد که مجالس عزاداری در خیابانهای شیک و سربالایی پایتخت اصولا خلوت است و با کلی کلاس و تجملات برپا میشود. ما هم تا زمانیکه برای تهیه گزارش نرفته بودیم تصور این چنینی داشتیم. اما واقعیت این نبود. برای فهمیدن حال و هوای مجالس امام حسین در شمال پایتخت به یکی از خیابانهای نیاوران میرویم.عمارتی بزرگ که هیچ شباهتی به خانههای محله شاهپور و یا اطراف ورامین ندارد. مراسم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برپا میشود. برخلاف تصور ما جمعیت زیادی به این مجلس آمدهاند.
صاحبخانه یکی از علتهای شلوغی مجلسش را نبود روضههای این چنینی در محلههای اطراف میداند. مجلس روضه تنها برای آشنایان و فامیل نیست و افراد زیادی به اینجا میآیند. با وجود صندلی و مبلهای زیادی که وجود دارد، تقریبا تمام سالن پر میشود. در این مجلس هیچ خبری از حضور بچهها و اطفال نیست. اما از همه قشری حضور دارند. خانمهایی که محجبه کامل هستند و کسانی که ممکن است در ظاهر متفاوتتر از بقیه باشند. مجلس با زیارت عاشورا شروع میشود و از این نظر تفاوتی با مجالس جنوب شهر ندارد.
تنها تفاوت اصلی در مجالس پایین و بالای شهر معرفی افراد نیازمند است. خانمجلسه در خانه نیاوران و در بین صحبتهایش از عروسان دمبخت صحبت میکند و دامادانی که قرار است ازدواج کنند و برای تهیه جهیزیه و پول ازدواج در مضیغه هستند. بعد هم از خانمها میخواهد تا در حد بضاعت کمک کنند. در این خانه پول زیادی جمع میشود. کمترین کمکی که میشود ۵۰ هزار تومان از طرف هر نفر است و اینطوری در هر جلسه پول زیادی برای فقرا جمعآوری میشود. پذیرایی اصولا با چای و شیرینی و یک نوع میوه همراه است. طرز صحبت کردن و مطالبی که توسط خانمجلسه گفته میشود، تفاوت چندانی ندارد. شاید تنها تفاوت عمده در انتخاب واژگان باشد که اینجا کمی سنگینتر صحبت میشود و حالت عامیانه پایین شهر را ندارد. به رسم اکثر مجالس، قران خوانده میشود و در کنار آن تفسیر انجام میشود. در پایان دهه نیز به همه ناهار داده میشود.
این قسمت کمی متفاوت از پایین شهر است. ناهار روز آخر معمولا چلوکباب و یا جوجهکباب است. به هر نفر هم بیشتر از یک غذا داده میشود، ( علیرغم اینکه بعضی از خانمها از گرفتن غذا خجالت میکشند و علت حضورشان در مجلس را تنها به خاطر امام حسین میدانند)، به تمام کوچه و محل نیز غذا داده میشود و محدودیت در مورد پخش غذای نذری وجود ندارد.
مهمترین نکته در مجالس روضه فیضبردن از فضای معنویست که حاکم است و میتوان از آن نهایت استفاده را برد. فرقی ندارد این مجالس با چه بضاعتی برگزار میشوند و چه کسانی از چه طبقهای در آن حضور پیدا میکنند. کوچکترین چیزها برای امام حسین(ع) است و تمام اتفاقات حول آن میچرخد. آدمها از هر طبقه و دنیایی که باشند، امامی دارند به بزرگی امام حسین(ع) که تا سالیان سال در غم آن عزا نگه میدارند و عاشقانش را در خانههایی که روضه او و یارانش برپاست گرد هم جمع میکند…
منبع: عمارنامه
کد خبرنگار :211007