عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان فرمودند: در فقه ما هم آمده این است که درباره روزه گفته فايده روزه اين است که انسان صفت فرشته پيدا مي‌کند. انبيا آمدند که به ما بگويند شما فرشته هستيد خودتان را ارزان نفروشيد ماه مبارک رمضان براي همين است.
عقیق: آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسه جلسات درس اخلاق خود که به روال گذشته تابستانها در محل مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، با بیان این مطلب که دستورات اسلامی در همه زمانها و مکانها کارا و راهگشاست، بیان داشتند: دستورهاي اسلامي به گونه ای است که بتواند کل سال انسان را اداره کند. سِرّش آن است که دشمن و رقيب ما دائماً، چه در شب و چه در روز درصدد اغواي ماست نه دشمن دروني به نام هوس و نفس آرام مي‌گيرد، نه دشمن بيروني به نام شيطان.

ایشان ادامه دادند: هيچ دشمني نيست که انسان نتواند با او دوست شود مگر دشمن نفس و غرور و خودخواهي از درون و ابليس از بيرون. براي اينکه بر عکس دیگر دشمن ها، غرور و خودخواهي دشمنانی هستند که هر چه ما بيشتر با آنها کنار بياييم آنها بدتر نيش مي‌زند، اگر کسي خواست مغرور یا خودخواه شود یا جاه‌طلب شود يک مقدار که انسان به خواسته این هواهای نفسانی عمل کرد نتیجه آن می شود که انسان جاه‌طلب‌تر و یا مغرورتر مي‌شود. پس اين دشمن، دشمني نيست که با ما کنار بيايد.

معظم له با اشاره به اتمام ماه پربرکت رمضان، این ماه را فرصتی برای غلبه بر شیطان دانستند و فرمودند: ماه مبارک رمضان براي آن است که ما را بر هوای نفس خودمان مسلط کند که آبرويمان را هدر ندهيم یعنی ما را سلطان آبرو قرار بدهد. وقتي ما به جايي رسيديم که سلطان حيثيت و آبرو شديم خدا به شیطان اجازه نمي‌دهد تا بالا بياييد و به انسان دسترسی پیدا کند چرا که حد شیطان مشخص است اينکه شیطان گفت من قدرت ندارم بندگان مخلَص را فريب بدهم برای این است که به آنها دسترسي ندارد نه اينکه نسبت به آنها رحمي بخواهد بکند.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: يکي از بيانات لطيفي که درباره ماه مبارک رمضان است و در فقه ما هم آمده این است که درباره روزه گفته فايده روزه اين است که انسان صفت فرشته پيدا مي‌کند. انبيا آمدند که به ما بگويند شما فرشته هستيد خودتان را ارزان نفروشيد ماه مبارک رمضان براي همين است.

این استاد برجسته حوزه در فراز پایانی فرمایشات خود به جایگاه والای لذایذ معنویی اشاره کردند و بیان داشتند: آن لذتي که مردان الهي در طهارت روح دارند هرگز نصيب دیگران نيست چون اين لذت‌هاي خوردن و نوشيدن مادامي است که در فضاي دهن است، چند دقيقه بعد اگر دوباره برگردد یعنی آن غذا را بالا بياورند بدبوست. اين ديگر لذت نيست اما لذت علم، لذت احسان، لذت گذشت کسي مشکلي کسي را حل کرد. بيست سال قبل خدمتي به کسي کرد، احسان به کسي کرد الآن وقتي يادش مي‌افتد لذت مي‌برد.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین