۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۱ : ۲۱
عقیق: در تعریف ساده ربا گفته شده دادن مال یا قرض به کسی و مشروط کردن آن به اضافه پس دادن ؛ متاسفانه جامعه امروز ما گرفتار این عمل که توسط خداوند حرام شده قرار دارد.
احادیث تکان دهندی درباب حرمت ربا آمده است که ذکر برخی از آنها خالی از لطف نیست:
رسول اکرم(ص):
مَنْ
أَکَلَ الرِّبا مَلأَ اللّه عَز َّوَ جَلَّ بَطْنَهُ مِنْ نارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ
ما أَکَلَ ، و َإِنِ اکْتَسَـبَ مِنْهُ مالاً لا یَقْبَلُ اللّه تَعالى مِنْهُ
شَیْـئا مِنْ عَمَلِهِ ، و َلَمْ یَزَلْ فى لَعْنَةِ اللّه و َالْمَلائِکَةِ ما
کانَ عِنْدَهُ مِنْهُ قیراطٌ واحِدٌ؛
هر کس ربا بخورد خداوند عز و جل به اندازه ربایى که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که قیراطى (کمترین مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند(1).
امام صادق(ع):
دِرْهَمُ
رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعینَ زِنْیَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَیْتِ
اللّه الْحَرامِ و قال: الربا سبعون جزءا أیسره ان ینکح الرجل امه فی بیت الله
الحرام
یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه خدا و فرمود ربا هفتاد جزء دارد که آسانترینش اینست که مرد با مادرش در بیت الله الحرام ازدواج کند.(2)
پی نوشت ها :
1_بحار
الانوار(ط-بیروت) ج 73 ، ص 364 ، ح 30 { شبیه این حدیث در ثواب الاعمال ص 285}
2_بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 117 ، ح 13 - تفسیر نور نورالثقلین ج 1، ص 295، ح 1177
منبع:قدس
211008