بزرگان اهل سنت هم از امام کاظم(ع) حاجت میگرفتند
اسناد و مدارک معتبر، نشانگر آن است که در طول تاریخ بزرگان اهل سنت باور داشتند که امام موسی بن جعفر(ع) دارای مقام «باب الحوائجی» است و هرکس دست توسل به دامان آن امام مهربان زند، حاجتش مستجاب میشود.
عقیق:برخی از عالمان اهل تسنن نيز در کشاکش مشکلات به حضرت متوسل میشدند و حاجت میگرفتند که در اينجا به چند نمونه اشاره میکنيم.
شافعی (م ۲۰۴ق)
ابن سمعون (م ۳۸۷ق) به نقل از شافعی مینويسد: كان الشافعی يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب. شافعی هميشه میگفت: قبر موسی كاظم نوشداروی مجرب است. (ابن سمعون، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي، أمالی ابن سمعون، ج ۱، ص۱۲۵).
الدميری (م ۸۰۸ق)
او نيز همانند ابن سمعون نقل میكند كه امام شافعی قبر آن حضرت را نوشدارويی مجرب میدانست. كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب. شافعی هميشه میگفت: قبر موسی كاظم نوشداروی مجرب است. (الدميری، كمالالدين محمد بن موسى بن عيسى، الوفاة: ۸۰۸ هـ ، حياة الحيوان الكبرى ج۱، ص ۱۸۹، ناشر: دارالكتب العلمية، بيروت/ لبنان - ۱۴۲۴ هـ - ۲۰۰۳م ، الطبعة: الثانية، تحقيق: أحمد حسن بسج).
ابن صباغ مالکی (م ۸۵۵ق)
ابن صباغ در کتاب الفصول المهمة مینويسد: وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم. و او موسی بن جعفر(ع) نزد اهالی عراق به باب حوائج الیالله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندی آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل میشد. (الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج ۲ ص ۹۳۲)
ابن حجر هيثمي (م ۹۷۳ق)
ابن حجر هيثمي نيز در کتاب الصواعق المحرقه خود که رد بر مذهب و مکتب شيعه است، درباره شخصيت موسی بن جعفر سلام الله عليهما مینويسد: «وكان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عندالله» موسي کاظم علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباری که از خود نشان میداد، ملقب به «کاظم» شد. او نزد عراقیها به «باب الحوائج نزد خدا» معروف بود و در زمان خودش عابدترين، عالمترين و بخشندهترين فرد بود. (الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى۹۷۳هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج ۲ ص ۵۹۰ ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۷هـ - ۱۹۹۷م).
توسل ابا علی خلال
ابا علی خلال، از علمای بزرگ اهل سنت از جمله کسانی است که به قبر موسی بن جعفر عليهماالسلام توسل جسته است چنانچه خطيب بغدادی و ابن جوزی با سند صحيح مینويسند: «اخبرنا احمد بن جعفر بن حمدان القطيعی قال: سمعت الحسن بن ابراهيم الخلاّل يقول: ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (ع)، فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب» احمد بن جعفر بن حمدان القطيعی خبر داد که شنيدم حسن بن ابراهيم خلال میگفت: هيچ مشکلی پيش نيامد مگر اين که به موسی بن جعفر(ع) توسل کردم و خداوند همانی را که دوست داشتم به من داد. (البغدادی، ابوبكر أحمد بن علی بن ثابت الخطيب (متوفاى۴۶۳ ق)، تاريخ بغداد، ج ۱ ص ۱۲۰، ناشر: دارالكتب العلمية بيروت.
عبدالباقی العمری الفاروقی (م ۱۲۷۹ق)
عبدالباقی العمری الفاروقی صاحب کتاب «الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي» که از نوادگان خليفه دوم است، در قضيه توسل و گرهگشايی با توسل به موسی بن جعفر عليهماالسلام مینويسد: «لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسربأبي الرضا جدالجواد محمد موسی بن جعفر» اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسی بن جعفر عليهالسلام توسل کن. (الترياق الفاروقی في منشأت الفاروقي، ص ۹۸-۹۹.)
قرمانی (م ۱۰۱۹ق)
احمد بن يوسف قرمانی نيز مینويسد: «هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط» او نزد مردم عراق به باب الحوائج مشهور بود چرا که هر کسی در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل میشد به دست میآورد. (القرماني، أحمد بن يوسف، أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج ۱ ص ۳۳۷، (المتوفى: ۱۰۱۹هـ)، المحقق، الدکتور فهمی سعد، الدکتور أحمد حطيط، عالم الکتاب.)
منبع:فارس