چهارمین شماره از کتابمجله همشهری آیه منتشر شد:
عقیق: حجتالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی قائم مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر چهار شنبه در دوره معرفتی و تشکیلاتی بانوی مجاهد در تبیین و معرفی «مکتب امام» اظهار کرد: امام خمینی (ره) خوانش صحیحی از اسلام را معرفی کرد و ثابت کرد ما از آن خدا هستیم و بازگشتمان نیز به سوی خداوند است.
وی افزود: نظام فکری امام، نظام توحیدی است و تمام حرکتهای امام خمینی (ره) بر اساس نگرش توحیدی به عنوان یک پدیده اجتماعی شکل گرفت.
حریزاوی بیان کرد: توحید معنای یکتا دانستن خداوند است که لازمِه آن یکی کردن همه چیز برای خداوند است.
قائم مقام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توحید دارای سه بُعد فردی، اجتماعی و تمدنی دارد و مشکل مسلمانان در طول تاریخ این بود که توحید را در بُعد فردی داشتند اما نظام اجتماعی برای توحیدی کردن را نداشتند و نفی عبودیت غیر خدا را انجام نمیدادند یعنی در برابر طاغوت، مترفین، رهبانیین، احبار و … نداشتند و بر همین اساس در طلوع تاریخ قیامهایی که بتوانند طاغوتی را سرنگون کنند وجود نداشت هر چند که قیامهای بزرگی چون سربداران، تنگستانیها، جنگلیها و… نیز در طول تاریخ انجام شده است اما قیام امام خمینی (ره) بر پایه توحید منجر به سرنگونی طاغوت در ایران شد.
حجتالاسلام حریزاوی با اشاره به مقوله توحید در مدار تمدنی بیان کرد: امام خمینی (ره) تلاش کرد تمام آنچه را که علما در مورد آن سخن میگفتند را اجرایی کند و به سوی تمدنی حرکت کند که جامع و کامل باشد.
وی با بیان اینکه برای شناخت امام خمینی (ره) باید مطالعات روشمند روی آثار امام خمینی (ره) داشته باشیم، گفت: امام خمینی (ره) در جنود عقل و جهل، ۱۵۰ صفت را که باید به بخشی از آن نزدیک شویم و از بخشی از آن دور شویم را معرفی میکنند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی رویه امام خمینی (ره) را بر اساس نگرش عرفانی دانست و اظهار کرد: در نگرش اخلاقی معرفت مقدمه عمل است اما در نگرش عرفانی عمل مقدمه معرفت است یعنی شما باید آنقدر به اوامر الهی عمل کنید که به معرفت دست پیدا کنید.