۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۲۰
عقیق: گفتگو، آسانترین و مهمترین شیوه ارتباطی انسانها با یکدیگر است. به گونهای که در پرتو کلمات و جملات، به راحتی میتوان احساس و عواطف، محبت و دوستی و یا کینه و بغض را به طرف مقابل منتقل کرد، تا جایی که در روایات، از طرز سخن گفتن و صحبت کردن به عنوان نشان دهنده شخصیت انسان یاد شده است. [۱]
چنانکه امیرالمۆمنین علی(ع) در این زمینه میفرماید:
«اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ»[۲]؛ شخصیت آدمی در زیر زبانش مخفی است.
و یا در روایت دیگر فرمود:
«تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا»[۳]؛ سخن بگویید تا شناخته شوید.
شاعر با الهام از این روایات چه زیبا سروده است:
شاعر دیگر نیز چنین سروده است:
کلمات و جملاتی که در جریان گفتگو رد و بدل میشوند، خواه ناخواه منتقل کننده پیام و حامل بار معنای مثبت و یا منفی هستند، از همین رو، طرز سخن گفتن، و نیز کلمات و جملات گزینش شده، نقش مستقیم در بهبود یافتن و یا وخیمتر شدن ارتباط افراد خواهد شد.
با توجه به اهمیت و جایگاه سخن است که خداوند متعال در قرآن کریم، بعد از یادآوری نعمت «خلقت»، به نعمت «بیان» اشاره کرده و میفرماید:
«الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ»[۴]
با مردم بهتر از نچه را که دوست دارید به شما بگویند، سخن بگویید. زیرا خداوند عزوجل لعن کننده، دشنام دهنده و طعنه زننده بر مۆمنان را دشمن میدارد. حضرت علی (ع) نیز در این زمینه میفرماید: «إِنَّکُمْ مُۆَاخَذُونَ بِأَقْوَالِکُمْ فَلَا تَقُولُوا إِلَّا خَیْراً» به درستی که شما در قبال سخنانتان بازخواست خواهید شد پس جز سخن نیکو نگویید
ارکان گفتگو
گفتگو فرایندی است که تحقق آن منوط به وجود متکلم و مخاطب است؛ از همین رو یک گفتگو، زمانی موفق خواهد بود که از یک سو متکلم خوب سخن بگوید و از سوی دیگر مخاطب نیز خوب بشنود، چنانچه یکی از این دو طرف وظایفشان را به خوبی انجام ندهند، گفتگوی انجام گرفته میان آنان، دچار اختلال خواهد شد و نتیجه مطلوب و ثمربخشی را نخواهد داشت.
۱) وظیفه مخاطب:
وقتی به ریشه یابی اختلافات افراد میپردازیم، میبینیم که بسیاری از کدورتها به خاطر سوء تفاهم به وجود آمدهاند، سوء تفاهمی که اگر گوینده از کلمات دو پهلو و یا مجمل دوری میکرد و از کلمات روشنتر و شفافتر استفاده می کرد و یا شنونده نیز در شنیدن صحبتهای گوینده، کمی دقت به خرج میداد، اینگونه کدورتها هرگز به وجود نمیآمد.
از همین رو خوب شنیدن، و دقت در سخنان گوینده، یک هنر است، هنری که از یک سو بیانگر محبت و دوستی شنونده نسبت به گوینده است، و از سوی دیگر مانع بروز کج فهمی و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.
حضرت علی (ع) در این زمینه میفرماید:
«عَوِّدْ أُذُنَکَ حُسْنَ الِاسْتِمَاعِ»[۵]
گوش خود را به نیکویی شنیدن عادت بده.
۲) وظایف متکلم و یا گوینده:
متکلم و گوینده نیز وظایف متعددی دارد که در این مجال به دو وظیفه مهم که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره میشود:
۱/۲) دقت در انتخاب و گزینش کلمات و جملات:
قبلا بیان شد که کلمات و جملات حامل پیامها و منتقل کننده احساسات و عواطف هستند، از همین رو، بدون متحمل شدن هزینه و تنها با انتخاب و گزینش کلمات و جملات زیبا و به جا، میتوان محبتها و دوستیهای مان را به طرف مقابل انتقال بدهیم.
در حقیقت با اینگونه سخن گفتن از یک طرف پیام و خواستهیمان را به او انتقال میدهیم و از طرف دیگر، با این نحو صحبت کردن، به طور غیر مستقیم به او می فهمانیم که او را دوست داریم، به او علاقمندیم و به او ارادت داریم.
در اهمیت صحبت زیبا و نیکو همین بس که قرآن کریم میفرماید:
«وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»[۶]
نیکی و بدی یکسان نیست، بدی را با نیکی دفع کن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند.
باز هم قرآن کریم میفرماید:
«وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»[۷]
با مردم به نیکی سخن بگویید.
امام باقر (ع) در تفسیر این آیه شریفه میفرماید:
«قُولُوا لِلنَّاسِ أَحْسَنَ مَا تُحِبُّونَ أَنْ یُقَالَ لَکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ اللَّعَّانَ السَّبَّابَ الطَّعَّانَ عَلَى الْمُۆْمِنِینَ»[۸]
با مردم بهتر از آنچه را که دوست دارید به شما بگویند، سخن بگویید. زیرا خداوند عزوجل لعن کننده، دشنام دهنده و طعنه زننده بر مۆمنان را دشمن میدارد.
حضرت علی (ع) نیز در این زمینه میفرماید:
«إِنَّکُمْ مُۆَاخَذُونَ بِأَقْوَالِکُمْ فَلَا تَقُولُوا إِلَّا خَیْراً»[۹]
به درستی که شما در قبال سخنانتان بازخواست خواهید شد پس جز سخن نیکو نگویید.
شاعر هم میگوید:
۲/۲) انتخاب لحن و آهنگ مناسب:
از نظر روانی نوع ژست گرفتن در هنگام صحبت، و نیز نوع لحن و آهنگ صحبت نیز نقش مهمی در موفقیت و یا عدم موفقیت یک گفتگو دارد.
گشادهرویی یا عبوس بودن، متبسم بودن یا اخم کردن، ابروهای متواضعانه داشتن و یا درهم فرو بردن ابروها، نگاه محبت آمیز انداختن به صورت مخاطب یا نگاه را از او برگردان، همه این حالتها در مطلوب نمودن ارتباط کلامی و یا نامطلوب نمودن آن، نقش به سزایی دارند.
خوب شنیدن، و دقت در سخنان گوینده، یک هنر است، هنری که از یک سو بیانگر محبت و دوستی شنونده نسبت به گوینده است، و از سوی دیگر مانع بروز کج فهمی و مشکلات ناشی از آن خواهد شد. حضرت علی (ع) در این زمینه میفرماید: «عَوِّدْ أُذُنَکَ حُسْنَ الِاسْتِمَاعِ» گوش خود را به نیکویی شنیدن عادت بده
با توجه به اهمیت و تاثیر غیر قابل انکار عوامل یاد شده است که قرآن کریم به پیروانش چنین توصیه میفرماید:
«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ»[۱۰]
از صدای خود بکاه و فریاد مزن.
پیامبر اعظم (ص) نیز میفرماید:
«الْقَ أَخَاکَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِط»[۱۱]؛ برادرت را با چهره باز و بشاش ملاقات کن.
شاعر هم میگوید:
چون وا نمی کنی گِرهِی خود گِرِه مباش * ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست
۳/۲) توجه به وضعیت و فضای بیرونی:
متکلم و گوینده برای اینکه در گفتار و ارتباط کلامیاش موفق باشد، به رغم اینکه در انتخاب واژگان و نیز در ادای کلمات و جملات و انتخاب لحن، آهنگ و صدای مناسب، دقت لازم را به عمل آورد، باید به شرایط و فضای که در آنجا به ایراد سخن میپردازد نیز توجه کافی داشته باشد؛ چرا که گاهی سخن گفتن نیکو، در شرایط نامناسب نتیجه نامطلوبی را در پی خواهد داشت. و به همین دلیل است که بزرگان از قدیم الایام گفتهاند:
که هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.
پی نوشت ها:
[۱]. این مقاله با الهام از این کتاب تهیه و تکمیل شده است: فرهادیان، رضا، تربیت برتر، مۆسسه بستان کتاب قم، چاپ پنجم، ۱۳۸۴٫
[۲]. محدث نوری، مستدرک الوسائل، موسسه آل البیت، ۱۴۰۸ هـ. ق. ج ۹، ص ۲۲٫
[۳]. علامه مجلسی، بحار الانوار، موسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هـ. ق. ج ۶۸، ص ۲۹۱٫
[۴]. رحمن، ۱ – ۴٫
[۵]. تمیمی آمدی، عبدالواحد، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، انتشارات دفتر تبلیغات، چاپ اول، ۱۳۶۶ ش. ص ۲۱۵، حدیث شماره ۴۲۱۱٫
[۶]. فصلت ۳۴٫
[۷]. بقره، ۸۳٫
[۸]. شیخ صدوق، امالی صدوق، انتشارات اعلمی، چاپ پنجم، ۱۴۰۰ ق. ص ۲۵۴٫
[۹]. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۱۶۵ حدیث شماره ۳۲۳۶٫
[۱۰]. لقمان ۱۹٫
[۱۱]. کافی، انتشارات اسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۶۲ ش. ج ۲، ص ۱۰۳٫
منبع:صراط
211008