۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۶ : ۰۶
عقیق:چرا دیه زن نصف دیه مرد می باشد؟
یكی از سؤالاتی كه گاهگاهی در دنیای امروز مطرح می شود، تفاوتهایی است كه بین زن و مرد در احكام شرع وجود دارد. فرهنگ غرب ـ كه بر اساس صرفا تفكر بشری منهای وحی، پایه ریزی شده است ـ معمولا چنین تفاوتهایی را نمی پذیرد؛ و همین جوّ فرهنگی و اعتقادی موجود در دنیا ـ که به تبع تبلیغات و سلطه سیاسی، اقتصادی غرب همه جا گسترده شده ـ بالطبع سؤالات مزبور را در ارتباط با حكمت وجود این فرقها برانگیخته است.
در این جهت فرقی بین جوامع اسلامی و غیر اسلامی وجود ندارد. سؤال سؤال است و در هر ذهنی وجود پیدا می كند. وظیفه پاسداران آیین الهی است كه حتی المقدور ذهن سؤال كنندگان را مجاب و قانع سازند.
این اختصاص به قوانین مربوط به زن و مرد ندارد. مثلا در یك بازی فوتبال هم نمی توان صرفا بر اساس توانایی های یكسان دو بازیكن گفت: چرا باید یكی را محدود كنیم كه تنها در خط دفاعی بازی كند و اجازه حمله به او داده نشود، و به دیگری این اختیار داده شود! چرا كه هدف این كار جمعی جز بر اساس این تفاوتها تأمین نمی شود؛ و باید توجه داشت كه ضرر عدم التزام به این تفاوتها متوجه تك تك بازیكنان خواهد بود.
همه جای دنیا – حتی در دنیای امروز كه سعی شده شرائط اجتماعی و اقتصادی برای زنان و مردان مساوی قرار داده شود - تأثیر اقتصادی مرد بر خانه و اجتماع بیش از زن است. به این توجه كنید كه احكام برای غالب انسانها جعل می شود و نمی توان انتظار داشت كه احكام برای فرد فرد زنها و مردها به طور جداگانه جعل شود. لذا اگر احیانا زنی از توان تولید اقتصادی بالاتری برخوردار بود این نقض حكم بالا نخواهد بود. علاوه بر این كه وظائف مالی مرد بسیار سنگین تر از زن در جامعه اسلامی است.
مرد در جامعه اسلامی عهده دار نفقه خانواده و حتی گاهی پدر و مادر خود است، پرداخت مهریه همسر با اوست، و ... این در حالی كه معمولا مسئولیت مالی بزرگی بر دوش زن در جامعه نیست. با توجه به این عرائض پر واضح است كه فقدان یك مرد در خانواده ضربه اقتصادی بیشتری بر خانواده وارد كرده و ایشان را با چه مشكلات مادی مواجه می سازد. شاید به این جهت باشد كه اسلام دیه مرد را بیشتر قرار داده تا مقداری جبران كننده لطمات وارده از فقدان او را برطرف نماید.
تذكر مجدد دو نكته در آخر نیز ضروری است:
_1فلسفه هایی كه برای احكام بیان می شود، به عنوان حكمت
احكام می باشند، و علت كامل احكام عمدتاً پوشیده است.
_2چنانكه بیان شد، بیشتر بودن دیه مرد نشان از فضیلت او نمی
باشد، چرا كه اصولاً دیه غیر از خون بها ـ به معنای لغوی آن ـ است، زیرا اگر مراد
از دیه خون بها می بود، می بایست دیه انسانهای عالم و موثر در جامعه بیش ازسایر
افراد باشد، و حال آنكه همه در این جهت مساوی اند.
منبع:تبیان
211008