کد خبر : ۱۹۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸

نتیجه خوش گمانی به خدا

حضرت امام رضا(ع) فرمود: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده. هرکس که به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق‌‌ همان گمان خوب و حُسن ظن با او عمل و رفتار می‌­‌کند.

عقیق: حضرت امام رضا(ع) فرمود: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده. هرکس که به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق‌‌ همان گمان خوب و حُسن ظن با او عمل و رفتار می‌­‌کند. رُوِیَ عَن اَبی الحسَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ فَاِنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّهِ (۱)
حضرت امام رضا(ع) فرمود: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده. هرکس که به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق‌‌ همان گمان خوب و حُسن ظن با او عمل و رفتار می‌­‌کند.
شرح حدیث: در روایات، تعابیر متفاوتی راجع به حُسن ظن به خداوند وجود دارد که گویای لطف الهی به بندگان است؛ حُسن ظن بالله، یعنی انسان هیچ‌گاه فکر نکند که خداوند برای او خوب نخواسته است، زیرا بسیاری از گرفتاری­های انسان بر اثر بدگمانی او به خداوند است. نکتۀ مهم و قابل ذکر این است که انسان چگونه به خداوند خوش گمان باشد؟ این از اعمال انسان نشات می‌­‌گیرد. حُسن عمل که انجام اعمال خوب و پسندیده است، نتیجه‌­اش حُسن ظن و خوش­گمانی به خداوند است که پاداش او را نیکو می‌­دهد. در مقابل، انجام اعمال زشت و ناپسند، سوء عمل و بدگمانی به خداوند را در پی دارد و این از توهّمات شیطانی برای جداکردن انسان از خداوند مهربان، کریم، عطوف می‌­‌باشد. پس دیگر شکایت از خداوند معنایی ندارد، زیرا نتیجۀ سیرت و باطن ناپاک است که نتیجه آن گرفتاری و نگرانی در دنیا و عذاب الهی در آخرت می‌باشد.


پی نوشت :

(۱) بحار الانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۴۲

منبع:سایت آقا مجتبی تهرانی

211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین