عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور سازمان اوقاف و امور خیریه را در سال‌های اخیر بر آن داشته تا در مناسبت‌های مختلف مذهبی ویژه برنامه هایی را متناسب با توان و ظرفیت امامزادگان در سطح کشور اجرا کند.
عقیق:  تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور سازمان اوقاف و امور خیریه را در سال‌های اخیر بر آن داشته تا در مناسبت‌های مختلف مذهبی ویژه برنامه هایی را متناسب با توان و ظرفیت امامزادگان در سطح کشور اجرا کند.
یکی از مهمترین این مناسبت‌ها دهه امامت و ولایت است که به عید غدیر عید ولایت امیرالمومنان (ع) و اعلام وصایت پیامبر (ص) توسط ایشان ختم می‌شود و سه سالی است که همزمان با این ایام طرح بزرگ و سراسری ولایت علوی، اکمال دین نبوی به همت این سازمان در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور برگزار می‌شود.
امسال نیز این طرح همزمان با روز نیایش و در آستانه عید سعید قربان کلید خورده و تا عید سعید غدیر ادامه می‌یابد. از این رو حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون اجتماعی فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشستی خبری که یکشنبه، هفتم آبان برگزار شد به تشریح برنامه هایی که در طول این ایام اجرا می‌شود، پرداخت.
وی با اشاره به آغاز این جشن‌ها از چهارم آبان گفت: 1775 بقعه در سطح کشور برای اجرای این طرح آماده شده اند و تا 13 آبان میزبان شرکت کنندگان در جشن ولایت حضرت علی (ع) هستند.
همسو با تلاش برای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی کشور، ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) از مهمترین اهداف در اجرای برنامه‌های این طرح است.
 
استفاده از موقوفات در جشن‌های علوی

بنابر گفته حجت الاسلام شرفخانی یکی از اولویت‌های کاری در اجرای این برنامه‌ها استفاده حداکثری از موقوفات و نیات واقفان خیراندیش است، از این رو در کنار موقوفاتی که خاصتا به برگزاری جشن و آیین‌های شادباش برای اهل بیت (ع) به ویژه عید ولایت حضرت امیر (ع) اختصاص دارد، از موقوفاتی که مقید به مکان نیز نیستند برای برگزاری هر چه باشکوه تر این آیین‌ها استفاده می‌شود.
همچنین، عناوین انتخابی برای ایام این دهه نیز خود زمینه اجرای برنامه‌های متنوعی را فراهم کرده است. به گونه‌ای که روز نخست این دهه همزمان با روز عرفه «ولایت و نیایش» نام گرفت، روز دوم «ولایت و اطاعت» همراه با اقامه نماز عید سعید قربان، روز سوم «ولایت و قرآن»، روز چهارم «ولایت و بصیرت» که همایشی با این نام نیز برای این روز پیش بینی شده است، روز پنجم که با سالروز شهادت حسین فهمیده مصادف شده «ولایت، نوجوانان و جوانان»، روز ششم «ولایت و وقف» که برای این روز دیدار با اصناف و ترغیب آنها به وقف‌های مشارکتی در دستور کار قرار دارد، روز هفتم که با ولادت باسعادت امام هادی (ع) مقارن شده، روز هشتم «ولایت، شهادت و ایثار» همراه با غبار روبی از مزار شهدا، روز نهم «ولایت و بانوان» و روز دهم مقارن با عید غدیر که جشن سراسری «ولایت علوی، اکمال دین نبوی» در آن به صورت سراسری برگزار می‌شود، نام گرفته‌اند و در هر یک از این روزها برنامه‌های خاصی اجرا می‌شود.

قرائت زیارت جامعه کبیره در 438 بقعه

معاون اجتماعی فرهنگی سازمان اوقاف اعلام کرد: به عنوان مثال در شب میلاد امام هادی (ع) مراسم قرائت زیارت جامعه کبیره در 438 بقعه متبرکه در سطح کشور پیش‌بینی شده است اما این برنامه‌ها در روز عید غدیر به اوج می‌رسد.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به سنت حسنه بازدید از سادات در روز غدیر خم ابراز کرد: سادات در میان ما شیعیان ایران از جایگاهی خاص برخوردار هستند از این رو دیدار آنها در عید غدیر سنتی کهن است پس چه بهتر که این دیدار از فرزندان آنها یعنی امامزادگان واجب التعظیم صورت پذیرد؛ از این رو بنابر برنامه ریزی‌های انجام شده هیئات مذهبی در این روز به طور جمعی در امامزادگان حضور می‌یابند.
بنابراین گزارش، حضور قاریان مصری و بین المللی برای محافل باشکوه قرآنی، برگزاری آیین‌های مدیحه سرایی، شعرخوانی آیینی، برپایی 1500 نمایشگاه با عنوان «شمیم ولایت»، برگزاری جلسات سخنرانی با حضور خطبای بنام و با هدف تبیین جایگاه غدیر و اهمیت این و اقعه عظیم تاریخی از جمله برنامه هایی است که ذیل طرح بزرگ «ولایت علوی، اکمال دین نبوی» اجرا می‌شود.
حجت الاسلام شرفخانی از برگزاری مسابقه خطبه خوانی غدیر خبر داد و عنوان کرد: این مسابقه با نام "خلوت غدیر" با انتخاب 40 فراز از خطبه شریف غدیر و انتشار آن در قالب 500 هزار نسخه کتابچه همراه با 40 سوال در روز عید غدیر میان زائران حرم شریف امامزادگان برگزار می‌شود و علاقه مندان به شرکت تا 10 دی ماه برای ارسال پاسخ نامه‌های خود فرصت دارند.
14 کمک هزینه عمره مفرده، 110 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، 110 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و 110 قلم هوشمند قرآنی از جمله جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این مسابقه است.
بنابر گفته معاون اجتماعی فرهنگی سازمان اوقاف قرائت خطبه غدیر امسال با ساختار جدیدی نسبت به سال‌های گذشته در بقاع متبرکه و امامزادگان انجام می‌شود و خطبا برای این مهم توجیه شده اند.
وی اجرای آیین عقد اخوت که یکی از سنت‌های مرسوم و مستحبات موکد در روز عید غدیر است در بقاع شاخص را از دیگر برنامه‌های این روز برشمرد و ابراز کرد: همزمان با روز ولادت امام هادی (ع) کتابچه "هادی امت" میان زائران بقاع توزیع می‌شود.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به تولید نرم افزارها و محصولات فرهنگی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: تولید نرم افزارهای فاخر با عناوین ولایت مداری و همچنین بهره برداری از اولین نرم افزار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از جمله محصولاتی است که به همت این معاونت تولید شده و سرفصل هایی همچون کلام بزرگان، قرآن و روایات، بسته فرهنگی، فیلم، بیانات رهبری و ... را دربر می‌گیرد.شایان ذکر است، جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی شنبه، 13 آبان از 10 صبح به میزبانی 1775 امامزاده در سطح کشور اجرا می‌شود و تا نماز ظهر و عصر ادامه می‌یابد.
 
منبع: سازمان اوقاف و امور خیریه
کدخبرنگار:211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین