۰۳ دی ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الثانی ۱۴۴۶ - ۰۹ : ۰۴
عقیق: آنچه
چه مسلم و اجماعی است، این است که آیات قرآن مجید از شش هزار (6000) آیه
کمتر نمی باشد، ولی در بیشتر از آن اختلاف نظرهایی وجود دارد.(1)
برخی
از عواملی که باعث اختلاف در تعداد آیات شده عبارتند از:
.1عدهای حروف مقطعه را یک آیه شمردهاند، ولی برخی آنها را یک آیه مستقل به حساب نیاوردهاند.(2)
2. ابو عمرو دانی میگوید: من در قرآن کلمهای جز "مدها متان"(3) کلمه
دیگری نمی شناسم که یک آیه به حساب آمده باشد، در حالی که دیگران کلمات دیگری
مانند: "والنجم"، "و الضحی"، "و العصر" را یک آیه
مستقل شمردهاند.(4)
.3مهمترین
علت اختلاف در شمارش آیات قرآن این است که رسول خدا(ص) به
منظور آگاه ساختن مردم به تمام شدن آیه، در انتهای آیه وقف می کرد، ولی گاهی به
علت پیوستگی مطلب، آن دو را به همدیگر وصل می کرد و بدون وقف ادامه میداد.
در
نتیجه این توهم در مردم پدید آمد که این وصل، علامت انقطاع و تمام شدن آیه نیست. و
در تعداد آیات قرآن روایات و نظرها مختلف شد، و هر فرقه و گروهی بر حسب روایاتی که
در نظر آنها بر دیگر روایات رجحان داشت عدد خاصی را ذکر کردند، تا این که همین
اختلاف روایات باعث به وجود آمدن عددهای مختلف مکی، مدنی، کوفی، بصری و شامی در
شمار آیات قرآن گردید.(5)
اما
به نظر می رسد از بین این اقوال صحیح ترین عدد، عدد کوفی یعنی شش هزار و دویست و
سی و شش(6236) آیه است که دارای سند عالی است و از حضرت علی علیه السلام گرفته
شده است.(6)
سیوطی در الاتقان اسناد عدد کوفی را این گونه ذکر کرده است: "حمزْبن حبیب الزیات و ابی الحسن الکسائی و خلف بن هشام "و "قال حمزْ اخبرنا بهذالعدد ابن ابی لیلی، عن ابی عبدالرحمن السلمی، عن علی بن ابیطالب - علیه السلام" (7)
پی نوشت ها:
[1]. لاتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج 1 ص 123، انتشارات زاهدی و شریف رضی
[2]. لاتقان، همان، ص 230 و 239
[3]. الرحمن، 64
[4]. لاتقان، همان، ص 230
[5]. ر.ک: الاتقان، همان، ص 231 / پژوهشی در تاریخ قرآن، دکتر سید محمد باقر حجتی، ص 70، دفتر نشر فرهنگ اسلامی / تاریخ قرآن آیت الله معرفت، ص 82، نشر سمت
[6]. ک: مجمع البیان، طبرسی، ج 1، ص 36، مۆسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت / پژوهشی در تاریخ قرآن، محمد باقر حجتی، همان، ص 72 / تاریخ قرآن، آیات الله معرفت، همان، ص 82
[7]. الاتقان، همان، ص233 منبع:جام نیوز