کد خبر : ۱۸۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی استاد حوزه علمیه قم

اربعین رمزی بین خداوند و بندگان است

در ارتباط با کلمه اربعین با یک نگاه گذرا به فقه، تاریخ، کتب حدیثی، معاجم و کتاب های دیگر در این زمینه می بینیم که این عدد در عالم تکوین و تشریع بارها آمده است.

عقیق:برای نمونه پیامبر خاتم(ص) در 40 سالگی مبعوث شدند و یوم الدار 40 نفر از سران را جمع کردند، یا کسی که 40 حدیث حفظ کند در روز قیامت فقیه محشور می شود، کسی که به 40 سالگی برسد احتیاط بیشتر کند، حریم مسجد 40 ذراع است و موارد دیگری از ذکر عدد 40 در کتب و روایات. در یک جمع بندی کلی می بینیم عدد 40 ویژگی مخصوصی دارد که فقط خدا می داند.
اینجانب سالی در مراسم پیاده روی اربعین حسینی شرکت کردم و شاهد روح صمیمیت، ایثار، از خود گذشتگی و برادری در بین زایران به تمام معنا بودم و کسانی که در مسیر به زایران خدمات ارایه می دادند را مشاهده کردم که خود را فراموش کرده بودند و تنها وظیفه ای که برای خود احساس می کردند خدمت به زایران بود و هر خدمتی را که تصور کنید برای آنها فراهم می کردند. ما چقدر باید تبلیغ کنیم تا بتوانیم چنین صمیمیتی بین امت اسلام ایجاد کنیم که زیارت اربعین اباعبدالله(ع) این روح را ایجاد کرده است.
تاثیر دیگر روز اربعین و پیاده روی آن ایجاد حس ولایتمداری و ارتباط تنگاتنگ با امامان معصوم(ع (است به گونه ای که تنها حلقه ارتباط با خداوند همین معصومین(ع) هستند.
نکته بعدی ایجاد روح تحمل سختی ها و ناملایمات در مسیر پیاده روی است که زایرین با علم به سختی ها و مشکلات مسیر و خطراتی که آنان را تهدید می کند از نقاط دور و نزدیک دنیا حضور میلیونی پیدا می کنند و مشکلات را به جان می خرند.
سوای یک ارتباط عاطفی بین شیعیان و ائمه اطهار(ع) یک ارتباط اعتقادی هم در این میان وجود دارد؛ بدین معنا که ما با رابطه برقرار کردن با این بزرگواران و زیارت آنان می خواهیم عملا چنین تعبیر کنیم که ما پیرو شما هستیم و فرهنگ، خط مشی و کردار خود را از شما می گیریم و این نکته همانی است که سبب خشم دشمنان اهل بیت(ع) شده است و شاهدیم با هجمه های ددمنشانه و کشتار وحشیانه شان که اخیرا نیز مرتکب شدند نسبت به زایران حسینی عمق عداوت و دشمنی خود را ابراز می کنند.
ائمه طاهرین(ع) بر زیارت امام حسین(ع) تاکید فراوان کرده اند تا حدی که ترک آن سبب کوتاهی عمر ذکر شده است و استحباب زیارت حتی با پای پیاده را در کتاب های مختلف داریم از جمله در جلد 14 وسایل الشیعه صفحه 439 چندین روایت درباره استحباب زیارت سید الشهدا(ع) با پای پیاده ذکر شده است.
این ترغیب و دعوت شیعیان به زیارت و تکریم سیدالشهدا(ع) را در زیارت ایشان در شب و روز عرفه، روز اول رجب، نیمه شعبان، شب قدر، شب عاشورا، شب جمعه و روز اربعین و دیگر روزهای خاص می بینیم. برای نمونه در روایات داریم که کسی که دوست داشته باشد 124 هزار پیامبر با او مصافحه کنند، حسین(ع) را در نیمه شعبان زیارت کند.


منبع:ایرنا

211008


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین