عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۴
همزمان با هفته کتاب
همزمان با هفته کتاب نشست «شعر عاشورایی و بررسی شعر مرثیه در ادبیات فارسی» در قزوین برگزار شد.
عقیق: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و در ادامه سلسله نشست‌های کانون ادبی کتابخانه‌های استان قزوین، نشستی با عنوان «شعر عاشورایی و بررسی شعر مرثیه در ادبیات فارسی» در سالن کتابخانه عارف قزوینی برگزار شد.

این جلسه با حضور سیدمحمد حکاک معاون دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، حمید عابدی‌ها استاد دانشگاه و جمع کثیری از شاعران و اعضای فعال کتابخانه‌های قزوین به اجرا درآمد.

حمید عابدی‌ها در این نشست به تشریح مباحث پیرامون عاشورا و مرثیه‌سرایی در ایران و ویژگی‌های شاعران مرثیه‌گوی ادبیات فارسی از جمله وحشی بافقی، محتشم کاشانی، کاشفی سبزوار‌ی، خواجوی کرمانی، بیدل دهلوی، وصال شیرازی، جندقی و بسیاری از شاعران پارسی‌گوی دیگر پرداخت.

وی در خصوص نوحه‌های سینه‌زنی امام حسین(ع)، سوگواره‌های مذهبی و مراثی نظم و نثر و مقتل امام حسین(ع) کتاب‌هایی را برای حضار معرفی و آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار داد.

عابدی‌ها عنوان کرد: عاشورا به عنوان بزرگ‌ترین شعر حماسی در ادبیات شناخته شده است که یکی از بارزترین نکات ادبیات عاشورایی این است که شاعران و هنرمندان به بهترین نوع حماسی به این واقعه پرداخته‌اند.

این استاد ادبیات اضافه کرد: در مرثیه‌‏هایی که بعضی از شاعران گذشته ما، درباره وفات و شهادت بزرگان اسلام به خصوص در سوگ واقعه جان‏سوز کربلا، و شهید شدن مظلومانه حضرت امام حسین(ع) سروده‌‏اند، سعی شده تا پایگاه راستین مردان حق و پاسداران عدالت و مردمی را در برابر جباران روزگار مشخص سازند و فضائل و آزادگی‌ها و مجاهدات آنان را در راه تأمین بهروزی انسان شرح و نشر دهند.

عابدی‌ها گفت: ساختن مراثی و سرودن قصائد در مناقب اهل بیت‌(ع) از امور عادی شاعران شیعه مذهب و از دیرباز معمول بوده است، زیرا شیعیان برای تبلیغ عقائد خویش شیوه‏‌هایی اختیار کرده‌‏اند که علاوه بر نتیجه کلی و نهایی، به حفظ مناقب نیز کمک شایانی کرده است.

وی تأکید کرد: با این همه تا عصر صفوی به اشعار زیادی در این زمینه‏‌ها برنمی‏‌خوریم زیرا تعصبات و مشاجرات مذهبی قرن پنجم و ششم هجری که قسمت‌‏هایی از ایران را در بر می‏‌گرفت، آن‏چنان با کشاکش‌هایی همراه بود و چنانکه در قبل هم اشاره شد، شاعران شیعه، یا شعری در این زمینه نمی‏‌سرودند، یا اگر شعری می‏گفتند، برای آنکه دستخوش خشم عوام متعصب و سخت‏گیری‏‌های حکام نشوند، آن را ثبت و ضبط نمی‌کردند.

این استاد ادبیات ادامه داد: در بین اشعاری که درباره حادثه عاشورا سروده شده است، از نظر دوام و قوام ادبی، یکی از درخشان‌ترین سروده‌‌‌‌‌‌ها همان ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. اگر از میان سروده‌های بسیاری که درباره عاشورا پدید آمده‌اند این سروده ارج و آوازه‌ای بلند یافته و سروده‌ای مردمی شده است، خود برترین برهان و نیرومندترین نشانه از زیبایی و والایی آن می‌تواند باشد.

مسئول کانون‌های ادبی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: اشعار شاعران پارسی پیرامون عاشورا، ارادت ایرانیان به ائمه‌اطهار(ع) را می‌رساند.

اسماعیل قلندری ادامه داد: باید این نشست‌ها تداوم داشته باشد و وقایع عاشورا برای آیندگان نیز تبیین شود.

گفتنی است، در ادامه جلسه شاعرانی که در وصف اباعبدالله‌الحسین(ع) شعر سروده بودند به خواندن اشعار پرداختند و اشعار جلسه را محمد ارداقیان، شیما تقیان‌پور، سیدمحمد حکاک، اسماعیل سکاک، محمد شفیعی‌ها، محمدحسن ارداقیان، محمد بهشتی، زهرا قدیری، الهه حاجی‌خانی و ناهید‌السادات حیاتی خواندند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین