عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
علمدار کربلا به روایت محبان و ارادتمندانش:
عباس، علمداری که عشق به او مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد و چه بسیار آزادگانی که مسلمان نبودند و با عشق ابالفضل(ع) مسلمان شده و به آیین تشیع گرویدند.
عقیق: اما این همه عشق و ارادت حاصل کدام وجه شخصیتی این بزرگمرد تاریخ است که پس از گذشت قرنها از حماسه آفرینی اش همچنان یاد او آرامبخش دلهاست و گره های زندگی مؤمنان به عنایت این باب الحوائج باز می‌شود؟! در این فراز کوتاه ارادتمندان حضرت عباس(ع) از مهمترین شاخصه های اخلاقی ایشان می گویند.

عشق ارمنی ها به حضرت عباس(ع)
یکی از جالب ترین دسته های عزاداری در ایام محرم، هیأت ارمنی های ارادتمند به سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان است. این هیأتها در جای جای ایران با جمع شدن در یک مکان و دادن نذری های مختلف با شیعیان داغدار هم آوایی می کنند. در یکی از برنامه های عزاداری محله ارمنی نشین ویلا در تهران با یانیس وارطانیان روبرو می شوم و با او در مورد شخصیت حضرت عباس(ع) گفت و گو می کنم.
وی از عشق و علاقه اش به حضرت عباس(ع) چنین می گوید: دوستان مسلمان و شیعه بسیاری در تهران دارم که بارها از ارادت خود به ایشان می گفتند، من هم گرهی در کار داشتم که به حضرت عباس(ع) متوسل شدم و به عنایت ایشان مشکلم حل شد. این هموطن ارمنی در مورد مهمترین شاخصه اخلاقی حضرت ابوالفضل(ع) می گوید: ایمان، ادب و وفاداری ایشان مثال زدنی است و به باور من هیچ برادری در آفرینش تا این حد نسبت به برادر خویش وفا و ادب نداشته و نخواهد داست.
وارطانیان تصریح می کند: شخصیت حضرت عباس(ع) برای من یک الگوی تمام عیار است.

مهمترین درس اخلاقی زندگی علمدار کربلا
علیرضا پناهی دوست دیگری است که مشغول آماده کردن سقاخانه ای به نام حضرت عباس(ع) است.
او می گوید: حضرت ابالفضل(ع) هرگز از فرمان ولی و حجت خدا امام حسین(ع) سرپیچی نکرد و حتی تا لحظه شهادت ایشان را به عنوان برادر خطاب نکرد. پناهی تأکید می کند: ولایتمداری و توجه به حمایت از ولی خدا در رأس تفکر حضرت عباس(ع) قرار داشت و این برای ما درس بزرگی است که به عنوان پیرو حضرت پشتیبان ولایت باشیم.


علمداری که محبتش مرز ندارد
جوان دیگری هم در گوشه ای دیگر به آماده کردن پرچم های عزای حسینی مشغول است، او خودش را حسینی معرفی می کند. از وی می پرسم، چه نکته ای در شخصیت حضرت عباس(ع) موجب شده خیل مسلمان و غیر مسلمان ایشان را دوست دارند؟
این دانشجوی دندانپزشکی می گوید: هر ارادتمند و عاشقی، حضرت عباس(ع) را دوست دارد و توسل به ایشان آرامش بخش است. حسینی ادامه می دهد: عباس(ع) نمونه وفاداری و ادب نسبت به ولایت است.
وی تأکید می کند: عباس(ع) ستون اصلی حفظ کاروانیان کربلاست و تا زمانی که ایشان زنده بود هرگز دشمن به خود اجازه نداد به خاندان عترت بی حرمتی کند، بنابراین می بینیم که شخصیت عباس(ع) تنها در دفاع از ولایت خلاصه نمی شود. او تصریح می کند: عشق به حضرت ابوالفضل(ع) مرز ندارد و سیره و مشی اخلاقی و شجاعت و دلاورمردی های ایشان الگوی همه آزادگان جهان است.

اباالفضل(ع) ذوب در ولایت بود
گفت و گوهای برخی محبان و ارادتمندان حضرت عباس(ع) از نظر شما گذشت. حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در مورد ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل(ع) می گوید: عباس(ع)،‌ جلوه عشق و ایثار، تبلور رادمردی، صفا و وقار، و تجسم شجاعت، شهامت و کرامت است.
وی ادامه می دهد: عباس(ع) در میان حماسه آفرینان کربلا و شهیدان تاریخ، از چنان جایگاه بلند و مکانت والایی برخوردار است که به گفته سیدالساجدین(ع)، برای عباس(ع)، نزد خداوند، منزلتی است که همه شهدا در روز قیامت، به ایشان غبطه می خورند. آن حضرت از آغاز قیام اباعبدا... الحسین‌‌(ع) همراه و همدل ایشان و هنگامه نبرد کربلا، پرچمدار سپاه بودند.
این استاد اخلاق در ادامه به شرایط پرتلاطم کربلا اشاره و تصریح می کند: در آستانه شب عاشورا، در جمع همراهان حسین‌(ع)، هنگامی که امام از آنها خواسته بود تا بروند و ایشان را تنها بگذارند؛ حضرت عباس(ع) نخستین فردی هستند که با جملاتی سرشار از عشق و ایمان و آکنده از ایثار، همگامی و جانفشانی خویش را در برابر حجت خدا اعلام کردند. حتی شمر‌بن ذی‌الجوشن، در کربلا برای عباس‌(ع) و سه برادرش، امان‌نامه آورد و ایشان در آغاز، حتی از رویارویی با شمر، نفرت داشتند و در رد پیشنهاد سفاهت‌آمیز او، شکوهمند و استوار فرمودند: «لعنت خدا بر تو و امان‌نامه‌ات باد! . . . آیا به ما امان می‌دهی، در حالی که پسر پیامبر خدا‌ در امان نیست؟!» بنابراین می بینیم که آن حضرت ذوب در ولایت بود و سخن حجت خدا را بر هر چیزی مقدم می دانست و این برای ما درس است.


وفاداری را از عباس(ع) بیاموزیم
امام جمعه موقت تهران در ادامه به رشادتهای حضرت عباس(ع) اشاره و خاطرنشان می کند: در شجاعت و دلاوری هیچ فردی هم پای ایشان نبود و در هنگامه نبرد کربلا هیچ جنگاوری یارای جنگیدن با حضرت را نداشت و در مقام و منزلت دلیرمردی های حضرت عباس(ع) همین بس که در زیارت ناحیه مقدسه درباره ایشان آمده است: «سلام بر ابوالفضل عباس، فرزندان امیر مؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش، فدایی او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او و کسی که دستهایش بریده شد! خداوند، قاتلانش «یزیدبن رقاد حیتی» و «حکیم‌بن طفیل طایی» را لعنت کند!» بنابراین بر ماست که وفاداری را از این بزرگمرد تاریخ بیاموزیم.


منبع:قدس آنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین