عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۳۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: «شل‌دین» کسانی هستند که پای ارزش‌های دینی‌شان نمی‌ایستند و مانند کاه با هر بادی به هر سویی می‌روند، اسم دین را می‌گذارند و خیلی راحت درباره دین تساهل و تسامح می‌کنند.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز انسان مؤمن مطابق آیه صریح قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» ایستادگی در راه حق است، ابراز داشت: برخی گمان می‌کنند هم اینکه گفتند مؤمن هستند کافی است، در حالی که باید در ایمان و ارزش‌های آن ایستادگی کنند و این شاخص تفاوت مؤمن با یک مسلمان را مشخص می‌کند.

تفاوت مسلم با مؤمن

وی افزود: هم اینکه فردی این عبارات را بگوید: «أشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ الله وَ أشْهَد أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» مسلمان است، ولی کسی مؤمن است که پایبند به ارزش‌های دینی باشد، اینکه بعضی افراد باری به هر جهت و با شرایط تغییر رویه می‌دهند و می‌گویند که می‌خواهند همرنگ جماعت شوند، دیگر مؤمن نیستند.

روایت امام حسین(ع) از «شل‌دین»‌های جامعه/«شل‌دینی» مبتنی بر هواپرستی است 

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به حدیثی از اباعبدالله الحسین(ع) که می‌فرماید: «همانا مردمان بنده دنیایند و دین لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان -به وسیله دین- بیشتر تأمین شود، زبان مى‌چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دینداران اندکند» به ریشه‌یابی «شل‌دینی» برخی افراد پرداخت و گفت: این «شل‌دینی» گاهی به خاطر هوا پرستی و هوی وهوس هست،‌ گاهی به خاطر استقامت نداشتن در برابر مشکلات است که فکر می‌کنند اگر سر کیسه را شل کنند و از ارزش‌ها دست بردارند، مشکلات اقتصادی، رفاه و غیره‌ حل می‌شود!

خواص در ذره‌بین دادگاه عدل الهی قرار دارند/مرد یا زن فرقی ندارد

وی با بیان اینکه طبق منطق قرآن کریم رفتار خواص -مرد یا زن- در ذره‌بین دادگاه عدل الهی است،‌ ادامه داد: در این کتاب آسمانی خداوند به همسران پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر از بزرگان طایفه یا همسر پیامبر(ص) هستید، اگر کار خوبی انجام دهید، دو برابر پاداش می‌گیرید، زیرا نفوذ کلام دارید و حرف خوب شما باعث می‌شود که دیگران هدایت شوند، اما اگر کار بدی انجام دهید و توجهی هم به رفتارتان نداشته باشید، مجازات شما مانند مردم عادی نیست.

تهدیدی که خداوند برای خواص جامعه در نظر می‌گیرد/ماجرای سیستم جزا و عقاب خواص

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه خداوند بالاترین تهدیدش را متوجه خواص جامعه کرده است، بیان داشت: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ مَن یَأْتِ مِنکُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا»(احزاب/30)؛ اى همسران پیامبر! هر کس از شما مبادرت به کار زشت آشکارى کند عذابش دو چندان خواهد بود و این بر خدا همواره آسان است و در آیه بعدی هم می‌فرماید: «وَمَن یَقْنُتْ مِنکُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا کَرِیمًا»؛ و هر کس از شما خدا و فرستاده‏اش را فرمان برد و کار شایسته کند پاداشش را دو چندان مى‏دهیم و برایش روزى نیکو فراهم خواهیم ساخت.

وی درباره علت این نوع نگاه قرآن مجید به رفتار خواص در جامعه و سیستم جزا و عقاب مخصوص آن‌ها با استفاده از آیه قرآن کریم این گونه افزود: خداوند متعال در ادامه همین آیات، علت را به خوبی تبیین می‌فرماید: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء»؛ اى همسران پیامبر! شما مانند هیچ یک از زنان دیگر نیستید، بر فرض از بیت حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، مراجع،‌ مسئولان و غیره باشند، چون علاوه بر شخصیت حقیقی منتسب به آن‌ها هستند، بنابراین تأثیر کلام و رفتارشان چه مثبت و منفی بیشتر می‌شود، لذا قرآن کریم با شدت برخورد و تهدید می‌کند و به برخی زنان پیامبر(ص) که دنبال دنیا بودند، می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا»؛ اى پیامبر! به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنیا و زینت آن هستید، بیایید تا مهرتان را بدهم و خرم شما را رها کنم!

بازخوانی ویژگی «شل‌ دین»‌ها و رفتار آن‌ها در شرایط گوناگون

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه افرادی که زیر عَلم رهبری، مرجعیت، ریاست جمهوری و دیگر عناوین هستند، باید در رفتار و گفتار خود مواظب باشند، بیان داشت: در ماجرای حضرت نوح و عذاب الهی، ‌آدم عادی نجات پیدا می‌کند، اما همسر و فرزند نوح به خاطر رفتارهایشان عذاب می‌شوند.

وی در ادامه به باز تعریف «شل‌دینی» پرداخت و گفت: «شل‌دینی» کسانی هستند که پای ارزش‌های دینی‌شان نمی‌ایستند و مانند کاه با هر بادی به هر سویی می‌روند، اسم دین را می‌گذارند و خیلی راحت درباره دین تساهل و تسامح می‌کنند و دست از ارزش‌های دینی بر می‌دارند، دارای اراده ضعیف هستند و در این باره هم تبلیغ می‌کنند.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین