۰۵ آذر ۱۴۰۳ ۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۸ : ۰۵
عقیق:دین مبین اسلام و پیشوایان دینی همگی ما را از این کار مذموم پرهیز دادهاند.
چنانچه رسول خدا(ص) میفرمایند: »«هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود. پس هر کدام که به(اصلاح رابطه و) سخن گفتن پیشی گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت میرود».(1)
امام صادق(ع) نیز درباره این که چرا هم قهرکننده و هم کسی که با او قهر شده، هر دو مستحق عذابند؟ فرمودند:«هیچ گاه دو مرد با حالت قهر از یکدیگر جدا نشوند، مگر این که یکی از آن دو سزاوار بیزاری (خدا و رسولش از او) و لعنت باشد و چه بسا که هر دوی آنها سزاوار این امر باشند. شخص عرض کرد: خدا مرا فدایتان گردانت، ظالم، درست (مستحق این کیفر هست) امّا مظلوم چرا؟.»
«حضرت فرمود: برای آن که برادرش را به آشتی با خود دعوت نمیکند و از سخن او چشم نمیپوشد. شنیدم پدرم میفرمود: هرگاه دو نفر با هم ستیزه کردند و یکی از آن دو بر دیگری چیره آمد، باید آن که در حقّ او ستم شده نزد آن دیگری برود و به او بگوید: ای برادر، ستمکار (و مقصّر) من هستم، تا قهر و جدایی میان او و رفیقش برطرف شود؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی داوری عادل است و حقّ ستمدیده را از ستمگر میستاند».(2)
همچنین پیامبر خدا(ص) در حدیثی «قهر کردن مسلمان با برادرش را مانند ریختن خون او دانستهاند.»(3)
پی نوشت ها:
1_(کافی، ج 2، ص 345 - وسائلالشیعه، ج 8، ص 585)
2_(الکافی: 2 / 344 / 1 منتخب میزان الحکمة: 580)
3_(کنزالعمّال: 24789 منتخب میزان الحکمة: 580)
منبع:ایسنا
211008