۲۹ آبان ۱۴۰۳ ۱۸ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۴ : ۱۶
عقیق: آیت الله شهید سید نورالله حسینی شوشتری معروف به قاضی نورالله شوشتری یا شهید ثالث، فقیه، اصولی، متکلم، محدث و شاعر شیعی در عهد صفویه بود. آیت الله شوشتری تالیفات بسیاری از جمله احقاق الحق و ازهاق الباطل، مجالس المؤمنین، الصوارم المهرقه و مصائب النواصب دارد. او قاضی القضاة هند بود و بر اساس مذاهب چهارگانه اهل سنت، فتوا میداد. او سرانجام با بدگویی بدخواهان، به فرمان جهانگیرشاه به مرگ محکوم شد و به قتل رسید. وی در آگرای هند مدفون است.
حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی در خصوص این عالم برجسته نکات جالبی را بیان کرد.
حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان گفت: وجود مقدس امام صادق علیه السلام در روایتی مفصل و مهم که در جلد اول اصول کافی نقل شده برای یکی از یارانشان با عنوان ابو عمر زبیری بیان میکنند امکان ندارد ایمان واقعی در قلب حبس شود و همانجا بماند.
ویافزود: حضرت میفرمایند ایمان واقعی یک حقیقتی است که به صورت عمل در اعضا و جوارح آشکار میشود؛ مقصود حضرت از این سخن آن است که عبادت و خدمات و اخلاق مردم همان ایمان باطنی آنها است که در ظاهر به این شکل آشکار میشود. ایمان واقعی یک چراغ با دو شعله است که یک شعله آن قلبی و شعله دیگر ظاهری و عملی است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایمان واقعی و آثار آن به هر میزان ادامه پیدا کند باطن را به سوی پاکی میبرد و برای صاحب آن برکات عجیبی دارد ابراز کرد: شیعه یک عالم بسیار مهمی در خطه هند داشت تا جایی که شیعه از این عالم بهرههای فراوانی برد؛ اصالت آن عالم ایرانی و از اهالی شوشتر بود. یکی از کتابهای مهمی که ایشان تألیف کرد کتاب احقاق الحق به زبان عربی بود.
انصاریان ادامه داد: بسیاری از حملاتی که از دوران امیر مؤمنان علی علیه السلام تا به امروز به شیعه شده بی دلیل و تنها یک ادعا بوده است و حقیقت نداشته است برای مثال در کتابهای آنان فراوان نوشته شده که شیعه بعد از هر سلام نماز, ذکرش لعنت به جبرئیل است؛ متأسفانه آخوندهای درباری غیر شیعه به خودشان زحمت ندادند بیایند و از نزدیک نماز شیعه را ببینند.
وی اضافه کرد: این بزرگمرد ایرانی ساکن احمد آباد هند که قاضی نورالله شوشتری نام داشت وقتی این تهمتها را در کتب آنان مشاهده کرد کتاب احقاق الحق را نوشت که در زمان خودش کتابی بزرگ و خطی بود که بعدها آیت الله مرعشی نجفی به مدت چهل سال بر این کتاب ملحقاتی نوشت و این کتاب را بالای سی جلد تقویت کرد. وقتی مخالفان شیعه این کتاب را دیدند دستور دادند قاضی را دستگیر و زنده زنده در آتش بسوزانند و این کار را انجام دادند.
وی با بیان اینکه علمای زیادی برای انتقال معارف شیعه به آیندگان جان نثار کردند عنوان کرد: امروز نباید به خاطر اشتباه برخی افراد که لباس علما را بردند و به تن کردند زحمات همه علما را زیر سوال برد. این ملاک عقلی نیست که زحمات همه روحانیت شیعه را زیر سوال برد و اقدامات آنان رد شود.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی برخی افراد. با دروغهای ساختگی به دیگران تهمت میزنند؛ چند سال پیش خاطرم هست بنده سر بازار ایستاده بودم و منتظر تاکسی بودم جوانی آمد و گفت که روزی من شما را دوست داشتم اما بعدها دوستی ام قطع شد و برید، گفتم چرا؟ گفت برای اینکه به من گفته اند شما خانهای دارید که بالای چهل میلیارد تومان قیمت دارد, به او گفتم کمی بالاتر از پارک شهر اداره کل ثبت است بیا و با هم به آنجا برویم و ببین من خانه ام کجاست و قیمت آن چقدر است! اگر چنین خانهای داشتم قسم میخورم که آن را همانجا به نام تو بزنند، این جوان همانجا عذرخواهی کرد. متأسفانه عدهای از مردم بدون تحقیق اهل دروغ و تهمت زدن هستند متأسفانه یک بار هم نامهای به دستم رسید که در آن نوشته شده بود پارکینگ منزل شما چقدر است که در آن سه خودروی بنز ضد گلوله دارید؛ آن زمان یک پیکان داشتم و به زور همان ماشین در حیاط جا میشد.
انصاریان ادامه داد: حمله به دلسوزان و معلمان جامعه سابقه طولانی دارد؛ وقتی قاضی را زنده زنده سوزاندند شیعه خاکستر آن را دفن کرد و امروز این بزرگمرد در هند دارای بارگاه و زائر است. انسان باید بداند همواره باطل نابود میشود و حق باقی میماند.
وی با اشاره به اینکه تنها دینی که در دنیا همراه با علم، حکمت، اخلاق، عرفان و دلیل است مربوط به مکتب شیعه است، گفت: امروز شیخ زکزاکی قریب به ۲۲ میلیون آفریقایی را شیعه کرده است آیا این زحمات را نباید دید. ایشان در این راه چهار فرزند خویش را نثار کرد و سالها در زندان بود. آیا درست است که به همه تهمت زده شود؟
منبع:مهر