عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۳۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
حجت‌الاسلام حسن صافی گلپایگانی مطرح کرد؛
فرزند آیت‌الله صافی گلپایگانی تأکید کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی با شجاعت و علاقه‌ای که به امام حسین (ع) داشتند، مصرانه و با قدم‌های استوار با عبور از هجمه‌ها در مسیر پاسخ به شبهات گام برداش

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه، ۱۳ تیرماه در مدرسه تابستانه تاریخ که با موضوع «عاشورا و مسئله علم امام» و بررسی تاریخی کلامی آگاهی سیدالشهدا (ع) از واقعه عاشورا برگزار شد، با بیان اینکه سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) سال به سال با شکوه‌تر برگزار می‌شود، اظهار کرد: افزایش شور شگفت‌انگیز اربعین حسینی در سالیان اخیر نشان‌دهنده جایگاه مستحکم مکتب حسینی در قلوب مؤمنان است.

وی، مسئله علم و دانش را یکی از شروط لازم و ضروری برای امام (ع) و نهاد امامت دانست و با بیان اینکه رهبر و امام جامعه باید از علم و دانش برخوردار باشد، اظهار کرد: این بحث را می‌توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ از جمله ضرورت وجود علم امام به عنوان خلیفه الله و سکان‌دار فرامین الهی که باید در مقام رهبری و هدایت برخوردار از علم و آراسته به معرفت باشد.

صافی گلپایگانی بر اهمیت بازشناسی ماهیت علم امام اشاره کرد و با بیان اینکه امام، مقلد نیست و علمش اکتسابی نیست، اظهار کرد: بحث علم غیب امام از مباحث مهم کلامی است که با ادله‌های محکمی، علمای علم کلام بدان توجه کرده‌اند.

وی در ادامه به برخی از شبهات و سوالات پیرامونی علم امام اشاره کرد و بحث علم امام حسین (ع) نسبت به شهادتشان را از محورهای اصلی این مباحث دانست و ابراز کرد: متأسفانه در برهه‌ای از تاریخ برخی از حوزویان با شبهه‌افکنی در میان آحاد مختلف جامعه مباحثی را در رابطه با علم غیب امام (ع) بیان کردند و کتاب شهید آگاه آیت‌الله العظمی صافی (ره) پاسخی روشن برای این مباحث بود.

وی به ظرفیت‌های تاریخی کتاب شهید آگاه در پاسخ به شبهات پیرامونی اشاره کرد و در تبیین فرایندهای پاسخ‌های ارائه شده، تصریح کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی در مقدمه کتاب شهید آگاه به صورت روشن بحث قیام امام را مبتنی بر مباحث کلامی و تاریخی بیان کرده است.

صافی گلپایگانی توجه به بحث علم غیب امام را از مباحث مهم کلامی و اعتقادی و مؤثر در باورهای جامعه شیعی دانست و اظهار کرد: دشمنان اسلام به خوبی بر این موضوع واقف هستند که سرزندگی و موفقیت برگرفته از ایثار شیعیان به مسئله عاشورا بر می‌گردد و اگر عاشورا از شیعه گرفته شود، دچار تزلزل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امروز بر جوانان و به ویژه طلاب جوان واجب است تا این مطالب را خوب بدانند و پاسخ‌های دقیق و روشنی برای آن داشته باشند، یادآوری کرد: در برهه‌ای از تاریخ، جو حاکم بر سرزمین‌های اسلامی به گونه‌ای بود که برخی از وعاظ و نویسندگان شیعی جرأت پاسخ به شبهات و مسائل پیرامونی امامت را نداشتند؛ کسانی که وارد کارزار پاسخ به شبهات می‌شدند، به شدت مورد تهمت و توهین و تحقیر قرار می‌گرفتند.

وی افزود: آیت‌الله صافی گلپایگانی با شجاعت و علاقه‌ای که به امام حسین (ع) داشتند، مصرانه و با قدم‌های استوار با عبور از هجمه‌ها در مسیر پاسخ به شبهات گام برداشتند و کتاب شهید آگاه نوشتاری ارزشمند در پاسخ به شبهات پیرامونی امام (ع) است.

استاد حوزه علمیه در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه سیدالشهدا (ع) در رابطه با سرزمین کربلا، به بخش‌هایی از زیارت عاشورا اشاره و تصریح کرد: امام (ع) در تمام منازل مسیر کربلا در رابطه با صحنه کربلا و مسیری که خدا مقدر نموده، سخن به میان می‌آوردند.

وی با بیان اینکه درک محضر علما، اخلاق عملی و در مسیر درک بیشتر معارف الهی است، اظهار کرد: تک تک ما طلاب باید در سبک و سیره زندگانی خود، تمام اقداماتمان را خدایی تنظیم کنیم؛ آیت‌الله صافی شخصیتی بودند که حتی در سن ۹۴ سالگی نیز از سنگر پاسخ به شبهات باز نماندند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین