عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
حجت الاسلام پناهیان:
مسئول میز اربعین در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در موضوع تدوین سند ملی اربعین و ضرورت آن یکی از مهم‌ترین مسائل، توجه به مردمی بودن و حفظ آن و همچنین حضور پررنگ جوانان در مدیریت این جریان فرهنگی است.

عقیق: در ششمین جلسه شورای معین ستاد فرهنگی و اجتماعی به ریاست حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع وضعیت پیشرفت تدوین سند ملی اربعین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی  خسروپناه در این جلسه درباره تدوین سند ملی اربعین گفت: سند ملی اربعین باید ناظر به مسائل موجود در موضوع اربعین نگاشته شود و بتواند مشکلات و مسائل این حوزه را حل کند؛ یعنی این سند باید انضمامی باشد.

وی ادامه داد: اینکه در کنار حکومت‌داری‌، بحث حکمرانی هم مطرح شده به این علت بوده است که حکومت‌داری انضمامی‌تر شود. نکته دوم اینکه اصول حاکم در تدوین سند اربعین آماده است تا جهت طرح در صحن شورا ارائه و تصویب شود، سپس بر اساس آن فرآیند تدوین سند طی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تجربه دبیرخانه در تدوین اسناد ملی  گفت: بر اساس الگوی تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ و طبق تجربه‌ ای که در تدوین اسناد داریم، دستگاهی که در حوزه موضوعی هر سند دارای مأموریت بوده و فعال تر است، به‌ عنوان دستگاه مسئول شناخته می‌شود و سایر دستگاه‌ ها و نهادهای ذی‌نفع به‌عنوان دستگاه همکار می‌توانند تدوین و تصویب اسناد را زودتر به ثمر برسانند؛ لذا باید مرتبط‌ترین و فعال‌ترین دستگاه برای تدوین هر سند معین شود.

الگوسازی اربعین در تثبیت نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان دبیر میز اربعین ضمن تقدیر از ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ویژه دبیرخانه به موضوع اربعین و تدوین سند ملی اربعین گفت: موضوع اربعین یکی از مسائلی است که می‌تواند در تثبیت و استقرار نقش قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوسازی کند و اربعین یکی از بهترین پایگاه‌هایی است که می‌تواند در ارجاع جریان‌های فرهنگی کشور به این قرارگاه مؤثر واقع شود، چراکه وقتی گره‌گشایی در این عرصه انجام بگیرد، راه برای اینکه این قرارگاه بتواند موقعیت خود را برای راهگشایی در زمینه‌های دیگر فرهنگی ایجاد کند، نیز فراهم خواهد شد.

اربعین باید همچنان مردمی مدیریت شود

وی درباره ضرورت مردمی بودن حرکت اربعین گفت: در موضوع تدوین سند ملی اربعین و ضرورت آن یکی از مهم‌ترین مسائل، توجه به مردمی بودن و حفظ آن و همچنین حضور پررنگ جوانان در مدیریت کردن این جریان فرهنگی است. موضوع اربعین و جریان علاقه‌مند به امام حسین علیه السلام می‌تواند محور وحدت همه جریان‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد و تحقق آن از طریق یک جریان دوسویه بین مردم و دولت یا دستگاه‌های فرهنگی میسر است. این مسئله به این معنی است که تمامی نهادهای دولتی در موضوع اربعین دخالت دارند و نمی‌توان مدیریت آن را به یک بخش دولتی واگذار کرد، چرا که در این‌ صورت مشارکت فعال و همه جانبه افراد، یا سایر نهادها کمرنگ خواهد شد.

تجربه حکمرانی مردمی بدون امور بروکراسی را در اربعین می بینیم

دبیر میز اربعین در ادامه افزود: موضوع دیگری که در بحث اربعین مطرح است، تأثیر آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی است.  آیا به جز اربعین حرکت دیگری وجود دارد که به این میزان مردمی باشد؟ آیا موضوع دیگری داریم که به وسیله آن ایجاد انگیزه کنیم؟ آیا تجربه‌ای که در مردمی سازی اربعین و حکمرانی مردمی اربعین می‌توان تجربه کرد در جای دیگری قابل مشاهده است؟ قطعا پاسخ منفی است. تجربه حکمرانی مردمی حقیقی را که بسیاری از امور بروکراسی در آن وجود نداشته باشد، به جز الگوی حکمرانی مردمی اربعین در هیچ کجای دیگر نمی توانیم تجربه کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اعتلای محتوایی اربعین گفت: اربعین صرفاً آن حرکت در ایام اربعین نیست و می‌توان محتواهای بسیاری در آن گنجاند. بهره‌وری و بهره‌برداری حداکثری از اربعین نیز موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه باشد و به نحوی باید اربعین را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهیم، لذا ضرورت دارد سندی تدوین شود که ابعاد مختلف این موضوع را هدایت و تنظیم کند. در میز تخصصی اربعین تلاش می‌شود با استفاده از پژوهش‌های بسیاری که در سال‌های گذشته انجام شده است و با استفاده از ظرفیت تجربه میدانی و نظرات کارشناسان و افراد با تجربه سند جامعی آماده شود.

 حاج حسین یکتا نماینده رئیس جمهور در ستاد اربعین با اشاره به محوریت موضوع مردمی‌سازی حرکت اربعین گفت: در حال حاضر تعداد زیادی عناصر فعال در میدان اربعین داریم که باید سامان‌دهی شوند؛ لذا به  مدل همکاری و مشارکت پیچیده و پیشرفته مردمی، گام دومی نیاز داریم. اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند بنده به حکمرانی حلقه‌های میانی فکر می‌کنم، ما در تلاشیم در موضوع اربعین یک نمونه آن را تجربه کنیم.

وی در ادامه گفت:  میز تخصصی اربعین در حال طراحی یک مجموعه حکمرانی مردمی حلقه‌های میانی و پاسخگوست که از دل مردم و همراه مردم است و البته در کلان توسط دستگاه‌های فرهنگی نظارت و هدایت می‌شود. به عنوان مثال ما می‌توانیم از خادمان افتخاری اربعین برای حل مسائل نظم دهی اربعین تحت نظارت نیروهای نظامی و انتظامی بهره‌مند شویم.
 
محمود حاجیلویی دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی ضمن اشاره استقرار میز تخصصی اربعین در ستاد فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: میز تخصصی اربعین ظرفیت بسیار بالایی در جمع آوری تمامی کنشگران عرصه اربعین را داراست. در این میز چهار اتفاق در حال انجام است که اولین نکته، وجود یک نگاه عالی در این میز است که با راهبری حجت الاسلام پناهیان و دقت نظرها و نکات وی در امتدادبخشی نظرات مقام معظم رهبری بسیار موثر است.

وی ادامه داد: نکته دوم، توجه به میدان و بهره گیری از تجربه های موفق جمهوری اسلامی در مدیریت فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان فناوری نرم آن را مطرح کردند و یکی از این تجربه‌های موفق بحث راهیان نور بوده است و تجربه آن با  بهره‌گیری از نظرات حاج حسین یکتا و سایر همکاران ایشان در این میز تمهید شده است.

بهره گیری از فعالان مردمی در تدوین سند اربعین

حاجیلویی ادامه داد: نکته سوم، بهره‌گیری از نظرات فعالین مردمی است که در حرکت اربعین حضور فعال و جدی دارند و ستادی که در این حوزه شکل گرفته است، نیز در این میز تخصصی حضور  و مشارکت فعال دارند و نکته پایانی نگاه فنی در تدوین اسناد ملی است که کارشناسان ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقال تجربیات در این حوزه، در نهایی شدن این سند همکاری دارند. ما امیدواریم که بهره‌گیری از همه این ظرفیت‌ها در این میز تخصصی، اربعین سال آینده شاهد یک تحول ویژه در مدیریت و راهبری حرکت مردمی اربعین باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین