عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با دعوت از تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای همکاری با میز اربعین، ابراز امیدواری کرد این سند تا پایان سال ۱۴۰۲ تدوین و نهایی شود.

عقیق: حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه میز اربعین ستاد فرهنگی اجتماعی این شورا در سخنانی اربعین حسینی را از موضوعات تمدنی و بین‌المللی دانست و تاکید کرد: مساله اربعین را نباید تنها به عنوان یک حکم فقهی و جامعه‌شناختی دید بلکه یک اثر تمدنی است که تمامی آزادگان جهان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه، ساحت تمدنی اربعین سه مفهوم حکمت، ولایت و مقاومت را به هم متصل کرده است، افزود: اگر حکمت است به این دلیل که خیر کثیر دارد، ولایت است چون اگر منشأ ولایت‌مداری نداشت به طور قطع به نتیجه و استمرار نمی‌رسید و البته مقاومت است و مقاومتی هم که در آن وجود دارد مخصوص کشورهای اسلامی یا شیعه نیست بلکه یک مقاومت بین‌المللی است که جریان اربعین آن را تقویت می‌کند.

خسروپناه افزود: اگر با این تفکر به اربعین نگاه کنیم دیگر منتظر نمی‌مانیم که چند شخصیت غربی نظریه مدیریت اربعین دهند بعد ما آن را ترجمه کنیم، لذا برنامه‌ریزی در این حوزه باید با لحاظ حساسیت‌های آن صورت پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام پناهیان دبیر میز اربعین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سند ملی اربعین باید بتواند مسائل این حوزه را حل کند، بدین معنا که تمامی مسائل گردآوری شده و برای تمامی آن‌ها راه‌حل دقیق و قابل‌اجرا طراحی و تدوین شود.

توجه به غلبه رویکرد مردمی در سند ملی اربعین، توجه به نقش نهادهای حاکمیتی برای مدیریت زیرساختی و هماهنگی کلان مراسم اربعین حسینی و بهره‌مندی از نظرات صاحبان اندیشه و تجربه در این حوزه از جمله موضوعات مورد توافق این جلسه بود.

خسروپناه پس از استماع گزارش فعالیت‌های میز اربعین و اظهارنظر اعضای جلسه، احصای کامل رهنمودهای امامین انقلاب و استفاده از نظریات آن‌ها را به دور از رویکردهای تزئینی و بی‌اثر در تدوین سند دارای اهمیت ویژه دانست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن دعوت از تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای همکاری با میز اربعین، ابراز امیدواری کرد این سند تا پایان سال ۱۴۰۲ تدوین و نهایی شود تا هرچه سریع‌تر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب قرار گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین