عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
حجت الاسلام قرائتی؛
چهارمین اجالس استانی نماز» با عنوان «نماز نسل نو» با تمرکز بر مدرسه، مسجد و دانشگاه در تهران با سخنرانی حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و علیرضا فخاری استاندار تهران‌ برگزار شد.

عقیق: حجت الاسلام محسن قرائتی در چهارمین اجلاس استانی نماز با عنوان «نماز نسل نو» با تمرکز بر مدرسه، مسجد و دانشگاه در صبح امروز سه شنبه ۲۱ آذرماه در سالن همایش‌های شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد، گفت: نماز مانند شیر مادر می‌ماند و برای هر انسانی لازم است تا رشد از طریق آن طی شود. قرآن باید جدی تر گرفته شود و جلسات هفتگی در شب‌های زمستانی گسترش پیدا کند. یکی از دلایلی که مسجد خالی می‌شود طولانی بودن برنامه هاست.

یکی از دلایلی که مسجد خالی می‌شود طولانی بودن برنامه هاست

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه باید جذابیت برای جوانان ایجاد کنیم، اظهار داشت: بین نماز نباید سخنرانی داشته باشیم. حرف نو باید زده شود تا جوانان مشتاق به مسجد و نماز باشند. افرادی در زمان ما بودند که کتابهای زیادی نوشته اند که می‌توان از آنها استفاده کرد. مفاتیح الحیات علامه جوادی آملی را به عنوان مثال می‌توان برای نوجوانان بخوانیم.

این استاد باسابقه قرآنی با تاکید بر اینکه سخنرانی بی مطالعه خیانت به وقت مردم است، اضافه کرد: هر کسی می‌تواند در مسجد علمی یاد بگیرد، بهتر است در مسجد دانشی به مردم یاد داده شود. خطبه خواندن خوب است اما وقتی مردم عرب نیستند خطبه خوانی چه فایده دارد؟ تمام کلمات امیرالمومنین کوتاه و به صورت قصار بود.

این سخنران باسابقه رادیو و تلویزیون با بیان خاطره‌ای گفت: از امام پرسیدند چرا نماز جمعه دو رکعت است، امام گفت چون مردم دو خطبه گوش دادند. پس اسلام خسته نشدن مخاطب را مورد توجه قرار داده است.

حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: تبلیغ باید تن به تن باشد. در قرآن نیز مخاطب همه سنین و همه نوع مخاطب قرار داده شده است. یا ایها الذین امنوا، یا نساء النبی، یا أَبَتِ افْعَلْ که خطاب و گفتگو با پیرمرد است بسیار در قرآن آمده است. مؤمن با نشاط نماز می‌خواند ولی منافق با کسالت. باید شاگرد اول‌ها از سوی مسجدها مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند. نماز باید آهنگی داشته باشد و حمد و سوره باید زیبا و سر وقت تلفظ شود.

وی با بیان ویژگی‌های دیگر در رونق بخشی مساجد و صفوف نماز افزود: باید از همدیگر احوالپرسی کنید که این امر نیز خیلی اثر دارد. گفتگوی چهره به چهره مهم است.

قرائتی ادامه داد: ماه رجب و شعبان سرازیری عبادت و بندگی است و خانواده‌ها باید این شب‌ها را با کمی درنگ قدر بدانند. در حال حاضر دشمن دارد کار می‌کند و ما هم نباید عقب بمانیم. حالا که فضای مجازی علیه روحانیت و دین و انقلاب حرف می‌زند باید جدی تر رفتار کنیم. مردم را به حساب بیاورید.

وی با بیان اینکه سخنرانی لازم نیست چهل دقیقه باشد بلکه سه دقیقه هم می‌شود حرف خوب و مثمر ثمری زد، ادامه داد: قرآن را باید ناس بفهمند و بدانیم تفسیر علمی قرآن برای خواص است. قرآن را اگر بخواهیم کتاب هدایت بدانیم باید قوانین را از استخراج کنیم. در این زمینه حتماً باید یک کتاب در خصوص نماز مطالعه شود یا از حرفهای متنوع استفاده کنیم.

حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: مدیران در صف نخستین بایستند. یک بار که وزارت کشور رفتم دیدم از هر طبقه‌ای یک نفر برای نماز می‌آید مگر ما سازمان ملل هستیم که از هر کشور یک نفر شرکت کنند؟ بلکه در یک وزارتخانه همه باید برای نماز حضور یابند. گروه تواشیح در هر شهری هست اما مؤذن در هر شهر نیست.

این مبلغ عرصه نماز با تاکید بر اینکه نباید منتظر کسی در این حوزه باشیم، گفت: تبلیغ منبر و خطبه‌های نماز جمعه و جلسات عقیدتی سیاسی خوب است ولی کافی نیست. رهبری فرمودند: «تقصیر ها و قصورها» من خودم را قاصر و مقصر میدانم چرا که حق نماز را انجام ندادم.

حجت الاسلام قرائتی در پایان گفت: ما باید مردم را با خنده‌های حلال آشنا کنیم. با خنده حکیم و حلال میلیون‌ها جوان را جذب کنیم. گرچه نباید دلقک شویم اما نباید عبوث هم باشیم.

یکی از دلایلی که مسجد خالی می‌شود طولانی بودن برنامه هاست

کسانی که مشوق توسعه فرهنگ نماز هستند باید مورد توجه قرار بگیرند

در ادامه علیرضا فخاری استاندار تهران در این نشست گفت: موضوع نماز جای تفسیر ندارد. ما باید استمرار امر بدیهی ترویج فرهنگ دینی با عنوان نماز را داشته باشیم.

وی افزود: ما در حال حاضر شاهد تغییرات زیادی هستیم که جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این تغییرات سن کوچک و بزرگی نمی‌شناسد. اگر ما قدرت حفظ شعائر دینی را برای حفظ انقلاب نداشته باشیم آسیب پذیری ما بیشتر می‌شود.

فخاری ادامه داد: محیط امروز نماهای جدیدی از چگونگی مسائل زیست بومی و علایق مختلف است. تحولات دیجیتالی در سطوح جوان و نوجوان اثر بسیار دارد. باید بدانیم چگونه از فضای محتوایی استفاده کنیم؟ ما شاهد انقلاب صنعتی چهارم هستیم و باید مصون سازی و هدایت را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در زمان طاغوت آرزو می‌کردیم داشته باشیم به وفور در حال حاضر داریم. اگر امکانات و ظرفیت‌ها را استفاده کنیم می‌توانیم به بهبود شرایط را کمک کنیم.

فخاری اضافه کرد: امروز پیشرفت کشور مرهون علما و سجاده نشین هاست. کسانی که مشوق کار نماز هستند باید مورد توجه قرار بگیرند و معرفی شوند. باید فرصتی فراهم شود تا درک و عمل از طریق نماز محقق شود.

در ادامه میزگردی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و طرح سوالاتی در این زمینه برپا شد.

یکی از دلایلی که مسجد خالی می‌شود طولانی بودن برنامه هاست

سه دستگاه در عرصه نماز تجلیل شدند

در پایان این مراسم از سه شرکت فعال در استان تهران تقدیر و با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.

در همین راستا شرکت توزیع برق تهران رتبه نخست، اداره کل پست استان تهران رتبه دوم و اداره کل کمیته امداد خمینی (ره) تهران رتبه سوم دستگاه‌ها را در عرصه نماز به دست آوردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین