عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» خبرداد؛
دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» با اشاره به نقش حیاتی نوحه در جامعه گفت: ۱۲ نوحه‌سرای برگزیده فاطمیه در سوگواره «معجزه مادری» تجلیل می شوند.

عقیق: حمید رمی دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» و مسئول کانون نغمه‌پردازی خوشدل، با اشاره به برگزاری سوگواره نوحه «معجزه مادری» اظهار کرد: مهم‌ترین تریبون معارف اهل‌بیت (ع) هیأت است و ویترین هیأت هم نوحه است. این نشان می‌دهد که جایگاه نوحه در فرهنگ‌سازی جامعه اسلامی تا چه اندازه است. نوحه نقش و اثر خود را کاملاً در بازخوردهای اجتماعی نشان داده است.

نقش حیاتی نوحه در جامعه

دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» اضافه کرد: این اثرگذاری نوحه که ناشی از همراه شدن شعر با موسیقی‌ست در جامعه مشهود است. مردم به شعر همراه با موسیقی که قالب مذهبیِ آن، نوحه یا سرود است، بیشتر توجه دارند و ارتباط برقرار کرده و بیشتر تأثیر می‌پذیرند. این بیانگر نقش حیاتی نوحه در جامعه ما است.

وی ادامه داد: وقتی جامعه به این درک از جایگاه نوحه برسد، طبیعتاً دغدغه و وظیفه ما بیشتر و سنگین‌تر خواهد شد و تلاش ما برای اینکه در این فضا و ظرفیت، معارف و مفاهیم را به جامعه معرفی کنیم، افزون‌تر می‌شود. یکی از رویدادهایی که برای بیان این ظرفیت و همچنین ترسیم و معرفی درست مسیر نوحه‌سرایی و معرفی الگوها و ایده آل‌ها و مؤلفه‌های یک اثر خوب اثرگذار است، برگزاری کنگره نوحه خواهد بود.

محورهای محتوایی سوگواره نوحه «معجزه مادری»

دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» ابراز کرد: یکی از بهترین راه‌های تبیین جایگاه نوحه و ترسیم مسیر ایده‌آل آن؛ برگزاری کنگره‌های مختلف با محوریت نوحه‌سرایی و نغمه‌پردازی است که از سال گذشته جدی‌تر از قبل دنبال شده است.

رمی در مورد برگزاری سوگواره نوحه «معجزه مادری» با همت کانون نغمه‌پردازی خوشدل یادآور شد: فاطمیه یک فرصت طلایی برای جریان نوحه‌سرایی و نغمه‌پردازی است زیرا نزدیک‌ترین برهه تاریخ به عصر حاضر است. ما سعی کردیم این موضوع را در محورهای سوگواره نوحه «معجزه مادری» در نظر بگیریم که نهایتاً پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و اهالی فن به شش محور یعنی «مادری حضرت زهرا (س)، محور پیوند دل‌ها»، «از خانواده فاطمه (س) تا خانواده‌های ما»، «مظلوم و ظالم، حق و باطل»، «فاطمه (س)، رهبر روشنگری»، «فاطمه (س)، سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها» و «ظهور، وعده امیدآفرین خدا» رسیدیم.

سوگواره به دنبال جلب‌نمودنِ توجه نوحه‌سرایان به پیوند فاطمیه و عصر حاضر است

وی افزود: نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان باید براساس این محورها اثر تولید و به سوگواره ارسال کنند. هدف و فلسفه انتخاب محورهای ذکر شده برای سوگواره نیز برای جلب توجه نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان به محورهای مطرح شده است. در مضامین عاطفی و مرثیه آثار مختلفی تولید می‌شود اما فلسفه برگزاری سوگواره توجه دادن به یکسری محورهای خاص است تا بتوان روضه‌های فاطمیه را از یک دریچه تازه نگاه کرد و احساسات و عواطف را با حماسه و تعلیم همراه کرد. بنا داریم براساس این محورها، پیوند عمیق و محکم روضه‌های فاطمیه و زمانه خویش را بیش از پیش نشان دهیم.

۱۲ نوحه‌سرای برگزیده فاطمیه امسال تجلیل می‌شوند

رمی در مورد جوایز سوگواره نوحه «معجزه مادری» تصریح کرد: هر بخش دو برگزیده دارد که به نفر اول برگزیده هر محور ۱۰۰ میلیون ریال و نفر دوم ۵۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد. البته آثار ارسالی که در هیأت اجرا شود، دارای مزیت خواهد بود و در بخش داوری به طور ویژه به آن نگاه می‌شود.

وی در مورد هیأت داوران نیز ابراز کرد: در این سوگواره سعی شده از چهره‌های جدید و متخصص که در داوری کمتر دیده شده‌اند، استفاده شود. با توجه به اینکه اختتامیه این سوگواره در روز وفات حضرت ام‌البنین (س) یعنی روز مادران و همسران شهدا برگزار می‌شود، مهلت ارسال آثار قابل تمدید نخواهد بود. بنابراین ۲۸ آذر آخرین روز ارسال آثار است که علاقمندان می‌توانند آثار خود را در ایتا یا تلگرام به شماره ۰۹۳۵۸۲۲۳۹۹۰ ارسال کنند.

دبیر سوگواره نوحه «معجزه مادری» در پایان ضمن دعوت از همه نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان برای شرکت در این سوگواره گفت: این سوگواره برای تقویت جریان نوحه برگزار می‌شود و از این رو از همه نوحه‌سراها و نغمه‌پردازان درخواست می‌کنم، با همین هدف و انگیزه، در این سوگواره شرکت کنند. ضمناً باید از سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشکر کنیم که در برگزاری هرچه بهتر این سوگواره ما را یاری می‌کنند و امید است اختتامیه کنگره با ارسال آثار خوب به خوبی برگزار شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین