عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
پنج شنبه ۱۴ دی ماه:
آیین اختتامیه کنگره نوحه‌های فاطمیه با عنوان معجزه مادری، روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه در سالن همایش مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه با تقدیر از آثار برگزیده و آثار شایستۀ تقدیر، برگزار شد.

گزارش تصویری

عقیق: آئین اختتامیه سوگواره نوحه معجزه مادری در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد.

در این مراسم، حمید رمی دبیر سوگواره نوحه‌های فاطمیه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امروزه مهمترین تریبون انقلاب اسلام هیأت و ویترین آن نوحه است. این نشان دهنده جایگاه نوحه در فرهنگ سازی جامعه اسلامی است.

وی افزود: مردم در ایام فاطمیه و محرم بیشتر با نوحه‌ها و سرودها آشنا هستند. این ظرفیت بالای نوحه و سرود است که با یک ظرفیت بی نظیری مانند موسیقی همراه است و این امر باعث جذابیت اثر و تأثیر آن بر ذهن مخاطب می‌شود.

دبیر سوگواره معجزه مادری گفت: هویت سازی یکی از اتفاقات نوحه‌های جریان ساز است امروز نوحه و سرود در حال شناساندن به جامعه است. کنگره‌ها و همایش‌های نوحه و فعالیت‌هایی که در کارگاه‌ها و گروه‌ها اتفاق می‌افتد شناساندن را رقم خواهد زد.

رمی با بیان اینکه سوگواره نوحه‌های فاطمیه به همت کانون نغمه پردازان خوشدل و با همکاری سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت گفت: این کنگره باعث کشف استعدادها می‌شود و مسیر روشنی را برای نوحه امروز مشخص می‌کند.

دبیر سوگواره معجزه مادری با بیان اینکه پرداختن به جنبه‌های عاطفی و مرثیه بیشتر از موضوعات حماسی و تعلیمی است اضافه کرد: کنگره معجزه مادری در شش محور برگزار شد. ۲۸۴ اثر از ۹۲ نفر نوحه سرا به دبیرخانه کنگره ارسال شد و در دو مرحله داوری شد.

در ادامه حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این همایش با تسلیت حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت ده‌ها تن از هم‌وطنان و دوستداران حاج قاسم سلیمانی شد، اظهار داشت: الگوهای گذشته غربی و شرقی تصویر نادرستی از زن ارائه کرده‌اند که زن را در خانه و کارگری در خانه تصویر می‌کند. این ظلم بزرگ به زن در طول تاریخ بوده است.

وی‌افزود: انقلاب اسلامی به تأسی و الگو گرفتن از حضرت زهرا و دیگر زنان باعظمتی که قرآن کریم معرفی کرده است، الگوی شایسته ای را برای زن معرفی کرده که با عزت و عظمت، ستون خانه و خانواده است و هم درون خانه و هم محیط پیرامون خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی باعث شد که زن هم سرمایه عفت خود را حفظ کند و هم آن را نشر دهد عنوان کرد: زن در سایه انقلاب اسلامی به جنگ با پلیدی‌ها رفت و به فرموده مقام معظم رهبری امروز اگر دشمن به زن و هویت زن هجمه می‌برد برای انتقام گرفتن از اوست.

وی بر استفاده ظرفیت‌های هنر در معرفی عظمت زنان تاکید کرد و گفت: شعر، نغمه و نوحه سرمایه عظیمی است که با همت و مجاهدت کسانی که در این زمینه تلاش می‌کنند به حرکت رو به جلو تبدیل شده است.

در ادامه از برگزیدگان این کنگره تقدیر شد اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

برگزیدگان این سوگواره به شرح زیر هستند:

«محور مظلوم و ظالم، حق و باطل»؛ برگزیده: ۲ اثر «بی مردم» و «حق و باطل» از محمد رسولی. شایسته تقدیر: «گریه تیغ بی نیامه» رضا شریفی از شیراز.
محور «فاطمه سرچشمه پاکی‌ها و خوبی‌ها»؛ برگزیده: «بکم ینزل الغیث» و «صلی الله علی فاطمه و ابیها» از محمدامین سمیعی. شایسته تقدیر: «خونواده یعنی مادر» از فاطمه سادات آل مجتبی از قم (نغمه پرداز ابوالفضل جدیان).
محور «فاطمه رهبر روشنگری» برگزیده: «فاستقم کما امرت» و «فاطمه محور مقاومت» از سعید پاشازاده. شایسته تقدیر: «یادگار پیغمبر» از محمدتقی فاضلی از افغانستان.
محور «مادری حضرت زهرا، پیوند دل‌ها»؛ برگزیده: ۲ اثر «مرا به آسمان رسانده است» و «تار و پود چادر تو نور» از حسین عباسپور. شایسته تقدیر: «مادری کن برامون» از رضا یزدانی از قم و «خونه مادر» از یوسف زندیه از ملایر و محمدجواد صادقی از اصفهان.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین