عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۸۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
آیت‌الله جاودان:
آیت‌الله جاودان در همایش مدیران هیأت‌های کشور گفت: قدم نخست برای حضور مؤثر در جریان هدایت، نیت خالص است و مسئولین هیأت‌ها نیز باید نیت خالص داشته باشند و تنها برای امام حسین(ع) کار کنند.

گزارش تصویری

عقیق: هجدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در تهران برگزار شد.

 نخستین گام در جریان هدایت خلوص نیت است

آیت‌الله محمدعلی جاودان در این همایش، اظهار کرد: جریان کربلا یک جریان هدایتی است.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز نماز می‌خوانیم به برکت کربلا است، مطرح کرد: اگر قیام امام حسین(ع) علیه حکومت یزید نبود، قطعاً امروز چیزی از اسلام باقی نمانده بود.

این استاد درس اخلاق با بیان اینکه جریان هدایت از زمان حضرت آدم تا ظهور حضرت حجت(ع) برقرار است، عنوان کرد: ما نیز می‌توانیم در این جریان هدایت سهمی داشته باشیم و اگر این وظیفه را به خوبی انجام دهیم، قطعاً در تاریخ زنده خواهیم ماند.

وی با اشاره به اینکه قدم نخست برای حضور مؤثر در جریان هدایت، نیت خالص است، خاطرنشان کرد: افرادی که در گذشته توانستند در جریان هدایت مؤثر باشند، دغدغه دین دارند.

جاودان با بیان اینکه این افراد چیزی برای خودشان نمی‌خواهند، تصریح کرد: مسئولین هیأت‌ها نیز باید نیت خالص داشته باشند و تنها برای امام حسین(ع) کار کنند.

وی با اشاره به اینکه هرچه در مسیر هدایت زحمت بیشتری بکشیم، بیشتر بهره‌مند خواهیم شد، یادآور شد: انسان از آن بخش زندگی خود که در راه خدا مصرف کرده است، بهره‌مند خواهد شد.

این استاد برجسته درس اخلاق با بیان اینکه یکی از نشانه‌های مؤمن پرهیز جدی از گناه است، ابراز کرد: فردی که ایمان داشته باشد، از تمام عمر خود بهره‌مند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز جریان هدایت به دست هیأت، مساجد و زیارت‌گاه‌ها است، بیان کرد: قرار گرفتن در این مسیر یک موهبت بزرگ الهی است.

 حاج‌علی‌اکبری: تربیت در عرصه هیأت، الهام الهی است

حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در این همایش اظهار کرد: عنوان تربیت حماسی در مکتب فاطمی یک موضوع بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در موضوع تربیت باید بر یک نقطه کانونی متمرکز شویم، مطرح کرد: عنوان تربیت حماسی یک عنوانی است که این نقطه کانونی را در خود حفظ کرده و برگرفته از متن قرآن و توحید است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نخستین درگیری ما با استکبار جهانی در موضوع تربیت است، عنوان کرد: درگیری با استکبار جهانی در تمام مواضع سیاسی، اقتصادی، تربیتی، فکری و ... شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه درگیری اصلی در حوزه تربیت است، خاطرنشان کرد: تربیت عمیق‌ترین بخش است که ناپیدا بوده و کم‌تر دیده می‌شود.

حاج‌علی‌‌اکبری با بیان اینکه پیروز جنگ در این عرصه، پیروز نهایی است، تصریح کرد: امروز اهتمام شیاطین بر محور تربیت است.

وی با اشاره به اینکه در این عرصه آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارد، یادآور شد: دست کم گرفتن این عرصه مانند میدان دادن به دشمن است.

امام جمعه تهران با بیان اینکه توجه به تربیت در عرصه هیأت یک الهام الهی است، ابراز کرد: برای تحقق این هدف، باید نگاه تربیتی در کارگزاران هیأتی برجسته شود.

وی با اشاره به اینکه هیأت‌ها باید به مخاطبین با سنین پائین‌تر توجه بیش‌تری داشته باشند، بیان کرد: هیأت‌ها باید زمینه‌سازی حضور بیش‌تر کودکان و نوجوانان را فراهم کنند و از ظرفیت آن‌ها در امور اجرایی بهره‌مند شوند.

حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه روح هیأت، توسل به سیدالشهدا(ع) در تمام مراسم‌ها است، اظهار داشت: روایت ماجرای حسینی(ع) باید با نگاه حماسی باشد چراکه با این نگاه جامعه تمدن‌ساز و انسان‌ساز خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه خداوند مؤمن مجاهد را مؤمن تراز می‌داند، مطرح کرد: مؤمن مجاهد در نگاه قرآن کریم به معنای مؤمنی است که برای ایمان خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه در تربیت مسیرهای میان‌بر و راه‌های نزدیک وجود دارد، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به سیر تربیت سرعت دهد، اجتماع مؤمنانه هیأت است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع را در دفاع مقدس شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: یکی از دوران اوج رونق هیأت‌ها دوران دفاع مقدس بود.

حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه محور خانواده، مادر است، تصریح کرد: اگر چیزی با عنوان حماسه حسینی(ع) داریم این حماسه حاصل تربیت مکتب فاطمی(س) است.

وی با اشاره به اینکه مکتب فاطمی(س) مکتب اسلام ناب محمدی(ص) است، یادآور شد: مکتب فاطمی(س)، مکتب علوی، حسنی و حسینی را نیز در خود دارد.

امام جمعه تهران با بیان اینکه دستگاه تربیتی حضرت فاطمه(س) با ذکر، نور و نماز شناخته می‌شود، ابراز کرد: نماز و زکات تمام دستگاه تربیت فاطمی(س) را تشریح می‌کند.

متانت سیاسی ویژگی رفتاری دولت سیزدهم

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در هم در این مراسم اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰، کشور در شرایط سخت سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحویل شد، به طوری که  عملاً ارزی برای کالاهای اساسی وجود نداشت چرا که دولت قبل در ۶ ماه نخست سال تمام ارز ویژه کالاهای اساسی کشور را مصرف کرده بود. 

مهندس منصوری با اشاره به تعداد فوتی‌های کرونا گفت: کشور در شرایطی تحویل شد که روزانه شاهد فوت بیش از ۷۰۰ تن از هموطنان عزیزمان بودیم.  نهضت مدیریت کرونا، ساخت واکسن و آماده کردن کشور برای مقابله با اپیدمی کرونا یک اتفاق بسیار مهم و مدیریت جهادی واقعی بود.

دولت قبل با عددسازی موفقیت‌ها را زیرسوال می‌برد

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود به مسئله تورم اشاره کرد و گفت: مطابق اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی دولت را با تورم نزدیک به ۶۰ درصد تحویل گرفتیم. تمام تنخواه یکساله دولت در همان ۲ ماه اول ۱۴۰۰ هزینه شده بود لذا هرچند در شرایط فعلی دچار کاستی‌هایی هستیم، اما برای تحلیل درست باید دید که از چه نقطه‌ای به کجا رسیده‌ایم.

معاون اجرایی رئیس جمهور مهم ترین ناترازی کشور را در مسئله بودجه دانست و یادآور شد: سال ۱۴۰۰، دولت با کسری  ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بود ولی متاسفانه امروز برخی از افراد دولت قبل با عددسازی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

منصوری در مورد ناترازی‌ها در بخش انرژی، عنوان کرد: در این زمینه نیز مشکلات جدی وجود داشت که هنوز بخشی از آن همچنان باقی مانده است. در حوزه برق ۲۲ هزار مگاوات کسری انرژی داشتیم که خاموشی های مستمر، نشان از آن بود. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه یکی مهم‌ترین ویژگی‌های دولت سیزدهم با مردم و در بین مردم بودن است که این ویژگی نشان از متانت سیاسی دولت است، گفت: در هیچ دولتی سابقه نداشته است که در زمان مشابه به‌اندازه دولت سیزدهم برای رسیدگی به مشکلات مردم به اقصی نقاط کشور سفر شده باشد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم بساط حاکمیت دوگانه در کشور جمع گردید.

مهندس منصوری با بیان اینکه جلوگیری از ورود جریان سکولاریسم به بدنه دولت از دستاوردهای مهم دولت بود، اظهار داشت: بن بستی در کشور وجود ندارد و دولت در مسیر و جهت درستی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: وظیفه دولت خدمت رسانی به آحاد مختلف مردم است. در دولت سیزدهم اولویت بندی‌ها تغییر کرده و به مسائل اصلی و مهم کشور پرداخته می‌شود.

منصوری اظهارداشت: امروز به لطف خدا و با وجود تحریم‌ها شاهد فروش روزانه بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار بشکه نفت هستیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت مردمی تمام تلاش خود را جهت رسیدن کشور به قله پیشرفت انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: حوزه دیپلماسی مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری بر سه کلیدواژه «عزت، حکمت و مصلحت» استوار است و در مقوله سیاست خارجی، «عزت»، نفی «دیپلماسی التماسی چه در کلام و چه در محتوا» و پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، یادآورد شد: مردمی سازی دولت را در چند سطح دنبال می‌کنیم. دولت مدیریت میدانی خوبی دارد؛  رئیس جمهور در میان مردم و در جریان مشکلات آنهاست.

منصوری با اشاره به پروژهای ناتمام در کشور  گفت: متاسفانه پروژه هایی در کشور وجود دارد که بعضا بیش از ۳۰ سال است که رها شده‌اند؛ متأسفانه برخی از پروژه‌ها در دولت قبل با نگاه سیاسی تعریف و کلنگ‌زنی شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در دولت سیزدهم مشکلات حمل نمی شود بلکه حل می شود، افزود: اکنون در کشور ۶۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که اتمام و تکمیل آنها نیازمند ۹ هزار همت است؛ البته دولت سیزدهم باروش‌های مختلف ، سعی در تامین منابع ویژه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داشته و نهضت به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام در همه حوزه‌ها در کشور با جدیت دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی: علمای شیعه همواره از فلسطین دفاع کرده‌اند

حجت الاسلام سعید صلح‌میرزایی مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم در این همایش اظهار کرد: مراجع و علمای حوزه از همان روزهای نخست غصب فلسطین، موضع‌گیری کرده و حکم جهاد داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز شیعه هیچ‌گاه شاهد بی‌تفاوتی به فلسطین نبوده‌ایم، مطرح کرد: امام خمینی(ره) نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مرجعیت ایشان، دغدغه فلسطین را داشته‌اند.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی پیش از دغدغه نابودی رژیم طاغوت، دغدغه نابودی اسرائیل را داشته است، عنوان کرد: مسئله فلسطین از گذشته دغدغه بزرگ علمای شیعه بوده‌ است.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام امام خمینی(ره) در شکل‌گیری محور مقاومت برنامه‌ریزی روز قدس بوده است، خاطرنشان کرد: ایشان با این برنامه‌ریزی تلاش کردند مسئله فلسطین به فراموشی سپرده نشود.

صلح‌میرزایی با بیان اینکه استراتژی بعدی بیداری اسلامی و قیام برای خدا بوده است، تصریح کرد: با این بیداری اسلامی هسته‌های مقاومت متشکل از نیروهای منطقه شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه در لیبرال دموکراسی از نیروهای نیابتی استفاده می‌شود، یادآور شد: در تعابیر امامین انقلاب اسلامی هیچ‌گاه دیدگاهی مبنی بر نیروهای نیابتی وجود نداشته است.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه جبهه مقاومت نخستین پیروزی را در جنوب لبنان به دست آورد، ابراز کرد: این پیروزی موجب اعتماد‌به‌نفس و خودباوری جبهه مقاومت شد.

وی با اشاره به اینکه استراتژی بعدی مجهز شدن جبهه مقاومت به فناوری‌های جدید بوده است، بیان کرد: درکنار این اقدامات همواره حمایت سیاسی از جریان مقاومت نیز در دستور کار بوده است.

صلح‌میرزایی با بیان اینکه جبهه مقاومت روز به روز درحال پیشرفت بوده است، اظهار داشت: مقاومت و ایستادگی باید توسط خود فلسطینیان ادا شود و ما نیز وظیفه داریم از آن‌ها حمایت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مقاومت به این معنی است که در مسیر خود هیچ‌گاه از موانع فرار نکنید، مطرح کرد: در آیات قرآن کریم نیز آمده است که سنت خدا پیروزی جبهه مقاومت در مقابل کفار است.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم با بیان اینکه صحنه صبر و مقاومت مردم فلسطین باید دیده شود، عنوان کرد: امروز جهان در برابر ایمان مردم غزه تعظیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به فلسطین صادر شده است، خاطرنشان کرد: هر مسجد و هیأت باید به پایگاه و هسته‌ای برای پشتیبانی از محور مقاومت تبدیل شود.

 صلح‌میرزایی با بیان اینکه ابعاد بین‌المللی و سیاسی اسلام باید برای مخاطبین هیأت روشن شود، تصریح کرد: باید مخاطبین هیأت خود را مرکز دنیا بدانند و متناسب با این مرکز مسیر خود را پیدا کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین