عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
حجت الاسلام پناهیان:
استاد حوزه علمیه با بیان این که اربعین تجلی زندگی جمعی است، گفت: چه معجزه‌ای دارد امام حسین (ع) که همه را در جهان جمع می‌کند و این ارتباطات جمعی جز با محبت امام حسین (ع) به دست نمی‌یاید.

عقیق: نشست سه روزه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، حجت‌الاسلام قنبریان و حجت‌الاسلام جنتی مدیرکل امور مبلغین با موضوعات نشر خوبی‌ها، محتوای تبلیغی محرم ۱۴۰۲، جنگ ترکیبی و زندگی جمعی با محوریت ماه محرم برگزار شد.

*تمام مردم جامعه بر هم ولایت دارند

محسن قنبریان در دومین نشست ملی سفیران گفتمان عملیات محرم ۱۴۰۲ که از سوی اداره کل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد اظهار داشت: تاکید حضرت آقا همیشه بر این بود که در عین اتحاد و همبستگی، به اصلاح معضلات و مشکلات جامعه بپردازید.

وی با بیان این که بنای نظریه اجتماعی اسلام بر ولایت است، به تعریف ولایت عرضی و ولایت طولی پرداخت و بیان داشت: ولایت عرضی، ولایتی عمومی است که شامل حال تمام مسلمین حتی منافق، فاسق و مستضعفان فکری می‌شود که ثمره ویژه این ولایت، جامعه‌سازی است.

این استاد حوزه علمیه افزود: ولایت عرضی آرام آرام جامعه را پالایش می‌کند و به آرامش می‌کشاند. طبق این نگاه، تمام مردم جامعه بر هم ولایت دارند حتی کم حجاب‌ها هم می‌تواند مومنین را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

قنبریان با بیان این که ولایت طولی مخصوص معصوم و در زمان غیبت به فقیه محول می‌شود و ویژگی این ولایت این است که نظام‌ساز است، افزود: ولایت عرضی به منزله تار و پود جامعه است و لازمه اعمال ولایت طولی است. پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل حکومت اسلامی در مدینه ابتدا ولایت عرضی با صلح بین قبیله اوس و خزرج و ایجاد اخوت و برادری میان مهاجران و انصار نهادینه کردند و سپس ولایت طولی خود را نهادینه کردند.

وی محبت، ارادت، نصرت و ولایت و سرپرستی را از مراتب ولایت طولی برشمرد و اظهار داشت: سبب ایجاد ولایت عرضی بین مسلمان همان مرتبه اول ولایت طولی، یعنی محبت است. امام حسین(ع) به خاطر از بین رفتن ولایت عرضی در جامعه به شهادت رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه هر چه امر سیاسی سنگین‌تر باشد ولایت عرضی و پیوستگی باید بیشتر باشد، گفت: ولایت عرضی مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است؛ یک روی آن امر و نهی است و روی دیگر آن نصرت و یاری.

قنبریان گفت: ولایت طولی نیز مانند سکه‌ای است که دارای دو رو است؛ یک روی آن اطاعت و پیروی و روی دیگر آن تضمین و ضمانت است.

وی افزود: شهید مطهری سه مرحله برای نهی از منکر بیان می‌کند؛ پند، بند و تدبیر. این سه گانه باید در جمهوری اسلامی محقق شود؛ اما رسالت اصلی ما در حوزه پند و تدبیر است.

*گره مسائل مختلف کشور به دست مردم باز می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در این نشست در موضوع زندگی جمعی و جایگاه مردم در مسائل فرهنگی امروز کشور سخنان مهمی را مطرح کرد.

وی با تأکید بر این که اخلاق منهای زندگی جمعی یک شوخی بیش نیست، بیان داشت: احسان، بخشش، تواضع و.... پیچ و مهره زندگی جمعی است. اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است چرا که زندگی جمعی محل آب دیده شدن انسان است.

این استاد حوزه علمیه گفت: در روایت معصومین آمده است «َ الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِس‏» با نگاه به این روایت باید گفت آنچه در دین سبب انحراف می‌شود احکام دانی بدون زمان‌شناسی است.
وی با بیان اینکه زمان امر مهمی است که باید حتما شناخته شود، بیان داشت: زمان شناسی به ما مختصات مهم و امتحانات جامعه و مراحل قبل و بعد از آن را به همراه وضعیت درونی و بیرونی آن می‌آموزد. برای این که اهمیت زمان را بشناسید و بدانید چه موضوعی در اولوایت است؛ باید به گفت و گو بپردازید.

پناهیان افزود: ما در یک نظام جهانی نوین هستیم و باید اندیشه مردم شهر و روستای محل و مکان تبلیغی خود را به سمت جهانی شدن سوق دهیم.

وی با تأکید بر این که اخلاق منهای زندگی جمعی یک شوخی بیش نیست، بیان داشت: احسان، بخشش، تواضع و.... پیچ و مهره زندگی جمعی است. اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است چراکه زندگی جمعی محل آب دیده شدن انسان است.

این استاد حوزه ادامه داد: چرا جلوی حکومت حضرت علی(ع) را گرفتند؟ چون می‌خواست همان زندگی مواساتی زمان پیامبر(ص) را ادامه دهد. هنر پیامبر(ص) در زمان خودش زندگی مواساتی بود. پیامبر(ص) زهد فردی ایجاد نکرد، زهد جمعی ایجاد کرد اما سامری به دنبال زهد فردی بود. دعواهای اعتقادی هم سر همین زندگی مواساتی بود.

پناهیان با بیان این که زندگی مواساتی همان نگاه درست به ولایت است، اظهار داشت: اگر امام حسین(ع) به خاطر زندگی جمعی به شهادت رسیده باشد، ما الان امام حسین(ع) را داریم اما زندگی دسته جمعی را نداریم. یعنی به نوعی از کنار بدن امام حسین(ع) و بچه‌های او رد شده‌ایم. این زندگی جمعی ثمره خون حسین(ع) است.

وی با بیان این که اربعین تجلی زندگی جمعی است، گفت: چه معجزه‌ای دارد امام حسین(ع) که همه را در جهان جمع می‌کند. این ارتباطات جمعی جز با محبت امام حسین(ع) به دست نمی‌یاید.

پناهیان تأکید کرد: مردم یکی از رکن‌های اصلی این راه حل هستند. مردم باید برای حل مسائل جمع شوند و با هم متحد شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین