عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

حجت الاسلام پناهیان:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر انگیزه دینی هیأتی‌ها پای کار اقتصاد بیاید، قطعاً بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

عقیق: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در رویداد توانمندسازی کسب و کار که در سالن همایش‌های یاوران مهدی برگزار شد، اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری امروز وظیفه داریم در جهاد اقتصادی حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه جهاد اقتصادی مبانی بسیاری در قرآن کریم دارد، مطرح کرد: جهاد مالی در بسیاری از آیات قرآن، مقدم بر جهاد جانی شده است و بسیاری از اوقات سخت‌تر هم هست.

اگر در مسائل اقتصادی، برادری هیأتی‌ها حفظ شود، ولایتمداری‌شان ثابت می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جهاد در عرصه اقتصادی شامل از خودگذشتگی جمع بیشتری از مردم است، عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در مجامع مختلف با رفاقت در کنار یکدیگر هستند، در مسائل مالی دچار اختلاف می‌شوند و این مرحله بالاتری برای امتحان ایمان و برادری ماست که بتوانیم با هم کار اقتصادی کنیم و برادری خود را هم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: اگر در هیأت مسائل اقتصادی مطرح شد و برادری هیأتی‌ها حفظ شد، در آن زمان ولایتمداری ما به طور کامل اثبات شده است.

هیأت‌ها به دنبال کارآفرینی و تولید ثروت برای قشر ضعیف جامعه باشند

پناهیان با اشاره به اینکه اگر هیأت متشکل از جمعی از محبان واقعی اهل بیت(ع) باشد، دچار این مشکلات نخواهند شد، خاطرنشان کرد: اگر این اجتماع اهل محبت اهل بیت(ع) برای کارآفرینی و فعالیت اقتصادی سالم شکل بگیرد، خیلی‌ها به جمع مؤمنان خواهند پیوست و از استضعاف فرهنگی و مالی نجات پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه صدقه جمع کردن در بحران‌ها و انجام فعالیت‌های خیرخواهانه با فعالیت‌های اقتصادی متفاوت است، تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی نباید خود را به این فعالیت‌های کمک رسانی محدود کنند و باید به دنبال کارآفرینی و تولید ثروت برای قشر ضعیف جامعه باشند.

* فعالیت تعاونی در کشور روی زمین است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از امتحانات الهی از طریق مال است، یادآور شد: در این زمان که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، حرکت در این مسیر برای ما به یک وظیفه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت تعاونی در کشور روی زمین است، ابراز کرد: این موضوع تا حدی به فراموشی سپرده شده است که مسئولین تعاونی‌ها  در کشور می‌گویند فرهنگ تعاونی در کشور خیلی ضعیف است.

در جامعه سکولار افراد تنها به دنبال رفاه خود هستند

پناهیان با اشاره به اینکه دین‌داری جامعه ولایی به معنای دغدغه افزایش سطح رفاه جامعه است، بیان کرد: اما در جامعه سکولار افراد تنها به دنبال رفاه خود هستند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ فعالیت اقتصادی جمعی در جامعه پیاده شود، اظهار داشت: اگر شاهد این فرهنگ‌سازی در جامعه باشیم، قطعاً خداوند به اموال نیز برکت خواهد داد.

مشکل اصلی کشور دزدی و رانت نیست

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند دولت باید بخش خصوصی را به میدان بیاورد، مطرح کرد: این موضوع به این معنا نیست که دولت صرفاً به ثروتمندان جامعه میدان بدهد و یا با راه اندازی شرکت‌های خصولتی مردم را تبدیل به کارگران خود کند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور دزدی و رانت نیست، عنوان کرد: مشکل اصلی کشور دیوان‌سالاری دولتی است که زمینه‌های رانت و فساد را ایجاد می‌کند و باید با فعال کردن مردم به دنبال از بین بردن بوروکراسی دولت‌سالار باشیم.

اهمیت زمینه‌سازی دولت برای مشارکت مردم

پناهیان اضافه کرد: تنها اعتقاد به ولایت کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار ولایت طولی و توجه به امام به ولایت عرضی و توجه ولایتمداران به یکدیگر نیز اعتقاد و التزام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وجوه مهم اسلامی شدن دولت زمینه‌سازی برای مشارکت مردم است، خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد کشور متاسفانه شاهد ترکیبی از الگوبرداری های غلط از تجربه‌های مندرس اقتصادی که در نقاط مختلف دنیا رقم خورده است، هستیم.

2 مانع اصلی ریشه‌کن کردن فقر در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهم‌ترین ملاک برای انتخاب نماینده مجلس باید مردمی‌سازی و توان فعال‌سازی مردم برای مشارکت بیشتر باشد، تصریح کرد: بوروکراسی دولت‌سالار و باندهای مخوف اقتصادی 2 مانع اصلی ریشه‌کن کردن فقر در جامعه است که در فعالیت هیأتی‌ها در حوزه اقتصاد باید به مقابله با آنها بپردازند.

وی با اشاره به اینکه هیأتی‌ها می‌توانند این  2 مانع را از بین ببرند، یادآور شد: هیاتی‌ها با فرهنگ برادری و فکر دینی می‌توانند گامهای  مهمی در رفع مشکلات اقتصادی بردارند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین