عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
کارشناس مذهبی تأکید کرد:
کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در جهاد تبیین فقط با ابزار فقه و اصول نمی‌توان به جنگ شبهه‌افکنان رفت، گفت: جنس اکثر شبهات، کلامی است و متکلمین مسلح به کلام جدید را می‌طلبد.

عقیق:حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفتگویی پیرامون مسئله حجاب با بیان اینکه امروز حجاب تبدیل به بهانه ای برای دشمن به منظور دوقطبی کردن جامعه شده است، اظهار داشت: در عصر جهاد تبیین پرداختن عالمانه به موضوع پوشش و حجاب ضروری‌ است، برگزاری کرسی‌ های آزاداندیشی و چالشی و مناظره‌ های فهیمانه و نقادانه و دعوت از فضلای حوزوی و دانشگاهی دارای شرح صدر و آشنای به فنون و مهارت‌های مناظره‌ به منظور ترویج فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در راستای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف ضروری و واجب است.

وی افزود: ما در جهاد تبیین باید قوی‌ تر و عالمانه‌ تر ورود کنیم، همان‌طور که در جهاد نظامی و دفاعی به موشک‌ های نقطه‌ زن دست پیدا می‌ کنیم در جهاد تبیین نیز باید با تکنیک‌ های کلامی و هنری به جایگاه نقطه‌ زنی دست پیدا کنیم و مردم را از راههای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به سوی این فرهنگ اصیل سوق دهیم. 

مشاور مذهبی با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه ها به این مسئله ورود کنند، عنوان داشت: متأسفانه بیشترین همت ما در حوزه‌ های علمیه پرداختن به فقه و اصول است؛ افرادی چونان هشام بن الحکم و ابوجعفر احول در این آشفته بازار فرهنگی کمیاب و یا نایاب‌اند! در جهاد تبیین فقط با ابزار فقه و اصول نمی‌توان به جنگ شبهه‌افکنان رفت، جنس اکثر شبهات، کلامی است و متکلمین مسلح به کلام جدید را می‌طلبد و همانطور که شهید مطهری اشاره کرده برنامه‌‌‌‌‌های تحصیلی ما مطابق احتیاجات‌‌‌‌‌ تنظیم نمی‌شود؛ اما باید برنامه ها و اهداف تحصیلی حوزه طوری تنظیم شود تا اهداف اجتماعی از جمله حجاب نیز محقق شود و دشمن نتواند از آن به عنوان حربه ای برای ضربه زدن به نظام و انقلاب بهره گیری کند.

* هیچ تردیدی در وجوب شرعی حجاب نیست

واعظ موسوی با بیان اینکه آیات قرآن و روایات شاهد و گویای این مدعاست که حجاب یک ضرورت شرعی است گفت: حجاب اصلی است که در آیات و احادیث بسیاری به آن پرداخته شده و زنان بزرگ اسلام نیز این اصل را بخوبی رعایت می کردند  بنابراین باید حجاب رعایت شود و هیچ تردیدی در وجوب آن نبوده و مسامحه در رعایت و ترویج آن خطا و گناه محسوب می شود. 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌ کنند نباید ‌متّهم به بی‌ دینی و ضدّ انقلابی شوند چرا خانمی را که مقداری از موهایش بیرون و ضعیف‌الحجاب است متّهم می‌کنید، کسی که با شوق و حرارت و انگیزه در مراسم ‌دینی و انقلابی مانند مراسم ماه مبارک رمضان و شب‌های اَحیا شرکت می‌ کند و اشک می‌ریزد جزو هواداران ‌جدّی نظام جمهوری اسلامی هستند، این‌ ها بچّه‌ها و دختران خود ما هستند، من حسرت می‌ خورم ‌به آن‌ گونه اشک ریختن، ای کاش من هم می‌ توانستم مثل این دختر و زن جوان اشک بریزم، این را چطور ‌می‌شود متّهم کرد؟ همه‌ی ما نقص‌هایی داریم که باید برطرف ‌کنیم؛ با توجه به این فرمایشات ایشان باید تلاش شود تا ضعف های فکری و فرهنگی افراد برطرف شده و با ترویج فرهنگ صحیح حجاب و عفاف آن را در جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان نهادینه کنیم.

*مراقب باشیم دشمن با مسئله حجاب انسجام ملی را هدف نگیرد

کارشناس مذهبی تصریح کرد: مراقب باشیم دشمن انسجام ملی را هدف نگیرد، باحجاب و بی‌حجاب نباید مقابل هم قرار بگیرند، انسجام و اتحاد ملی را باید حفظ کرد و همواره بر مشترکات تأکید کنیم البته مخالف از هر دو سو می‌ تواند مخالفت خودش را در فضایی آرام، بدون کشمکش و بگومگو ابراز کند.

واعظ موسوی خاطرنشان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری ما در داخل کشورمان کم گرفتاری نداریم، دشمن هم از همین مایه‌ها و زمینه‌ها سوءاستفاده و ایجاد اختلاف می‌کند اما اگر یکپارچه باشیم دشمن جرأت نمی‌کند توطئه کند، ما این انسجام و اتّحاد و تأثیرش را در طول بیش از چهل سال آزموده‌ایم، در جنگ تحمیلی عدّه‌ای مخالف بودند، در خیابان‌ها و چهارراه‌ها علیه جنگ اعلامیّه می‌دادند، اما قاطبه‌ و عمده‌ی ملّت حرفشان یکی بود و ایستادگی کردند که این همان انسجام و اتّحاد ملّی است نباید کشور را دوقطبی کرد. 
وی اضافه کرد: نباید مردم را به دو دسته تقسیم کرد. امام می فرمودند ایرانِ یکپارچه، ملتِ متّحد و هم‌زبان.

بنابراین مطلقاً نباید این‌طور حوادث که در کشور پیش می‌آید، به بگومگو، دو دستگی، شکاف، جدا کردنِ افراد از یکدیگر منتهی شود زیرا این کار موجب دل‌زدگی و خستگی مردم می‌شود باید این یکپارچگى با همّت بلند و ایمان مردم درست مورد استفاده قرار گیرد، برخی می‌خواهند وحدتی را که می‌تواند ایران اسلامی را از لابلای توفان‌ها عبور دهد به هر شکلی دچار انشقاق و پراکندگی کنند که باید با اتحاد و همدلی جلوی آن گرفته شود. 

کارشناس مذهبی با اشاره به پیشینه فرهنگی و هویت ایرانی پیش از اسلام تشریح کرد: فرهنگ ایرانی هویت خاص خود را از قدیم داشته و پیش از اسلام نیز در حد متناسبی از عرف جامعه پوشش عموم جامعه حفظ می شد و در تشیع اسلام این پوشیدگی با دلایل شرعی تقویت شد. 

وی با اشاره به دلایل مختلف برای حفظ حجاب اسلامی زنان توضیح داد: تخیل انسان درگیر زیبایی است مادامی که این زیبایی در دسترسش قرار نگرفته باشد به دنبال آن است و هر آن‌چه به سادگی در دسترس قرار گرفت از شوق و میل می‌کاهد، پوشش زن تخیل مرد را درگیر زیبایی خیال‌انگیز زن می‌کند، در این صورت زن برای مرد جذاب خواهد بود و مرد برای کشف او در تکاپوست تا این که با پیوندی محکم و استوار به وصال او می‌رسد و از این رهگذر خانواده پدید می‌آید؛ آلفرد هیچکاک کارگردان مشهور سینما می‌گوید زن باید مثل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد، یعنی خود را کم‌تر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی تخیل و تصور وادارد او می‌گوید زنان شرقی به خاطر پوشش جذاب‌تر بودند، اما به تقلید از زنان غربی از پوشش خود کاستند. 
وی ادامه داد: رابطه‌ای است میان عدم دسترسی آسان از یک‌سو و عشق و سوز و گران‌ بهایی از سویی دیگر، هم چنین رابطه‌ای است میان عشق و سوز از یک سو و هنر و زیبایی از سویی دیگر، عشق با دسترسی آسان، شکوفا نمی‌شود و هنر و زیبایی هم در عشق رشد می‌کند.

* اولین قربانی برهنگی و بی بندوباری، عشق و احساسات است

کارشناس مذهبی، اولین قربانی برهنگی و بی‌بندوباری را عشق و شور و احساسات دانست و گفت: به دلیل همین برهنگی و در دسترس بودن، عشق‌های سوزان و اصیل در عصر برهنگی کمیاب شده است دیگر عشق‌هایی از نوع لیلی و مجنون دیده نمی‌شود، ویل‌دورانت می‌گوید مرد طالب چشمان پر از حیای زن است، مرد خودداری ظریفانه زن را ستوده است و می گوید آن‌چه بجوییم و نیابیم عزیزتر و گران‌بهاتر می‌شود. 

واعظ موسوی با اشاره به اشعار مولوی یادآور شد: مرد آب و زن آتش است اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه می‌کند و آن را خاموش می‌سازد اما اگر حائل و حاجبی میانشان باشد مانند آب در دیگ و آتش زیر دیگ، 
آتش آب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، اندک اندک او را گرم می‌کند و جوششی در آن به وجود می‌آورد تا آن جا که سراسر وجود او را تبدیل به بخار می‌سازد، بنابراین رعایت حدود و حجاب در جامعه نه تنها امری اجتماعی است بلکه در شئونات انسانی و خانوادگی نیز اثری قابل توجه دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین