عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
رحیم پور ازغذی در حرم رضوی تبیین کرد:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدف از بیان قصص قرآنی را درس آموزی عنوان کرد و گفت: افرادی را در جامعه می‌بینیم که تظاهر به دینداری می‌کنند اما در عمل اعتقادی به دین ندارند این‌ها مثال همان منافقانی هستند که در قرآن از آن‌ها یاد می‌شود.

عقیق: سلسله نشست‌های «قرآن برای امروز، تبیین کاربردی آیات قرآن کریم» در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی با حضور جمعی از طلاب، دانشجویان و زائران برگزار شد.

در این نشست حسن رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: در آیات مختلف قرآن بارها به نفاق و منافق پرداخته شده و خداوند به صراحت ویژگی‌های منافقان را مطرح می‌کند به طور مثال در هفده آیه (از آیه ۹ تا ۲۶) سوره احزاب، برخی از ویژگی‌ها منافقان آمده است.

وی ادامه داد: آیات سوره احزاب پیرامون جنگ احزاب و کارشکنی‌های منافقان، یهودیان و قبایل مختلف قریش و بت پرستان است که برای اولین بار این‌ افراد با هدف سقوط مدینه از پایتخت اسلامی و ضربه زدن به دین اسلام با یکدیگر متحد شدند که در واقع این تجمع، بزرگترین ائتلاف دشمن علیه پیامبر گرامی اسلام(ص) و دین اسلام بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جبهه اصلی مشرکان قریش با ایجاد جنگ، تبعید، شکنجه می‌خواستند دین اسلام را به ورطه نابودی بکشند که بزرگان جبهه توحید، ابوطالب و خدیجه ام المومنین(س) حامیان نهضت اسلامی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جنگ احزاب را بزرگترین و سخت‌ترین امتحان و آزمون برای مسلمانان عنوان کرد و تصریح کرد: در نبرد احزاب، تاکتیک دفاعی پیشنهاد کندن خندق توسط سلمان فارسی مطرح شد و بیش از «ده هزار نفر» از قبیله‌های مختلف به سمت مدینه حمله ور شدند. سرانجام امدادهای غیبی به صورت وزش باد و طوفان، تدابیر شجاعانه پیامبر (ص) و قهرمانی‌های حضرت علی (ع) در جنگ خندق، موجب شکست دشمنان شد.

وی در ادامه هدف از بیان قصص قرآنی را درس آموزی عنوان کرد و افزود: خداوند به روش‌های مختلف انسان را در زندگی مورد آزمایش و امتحان قرار می‌دهد و خداوند شیطان را بر سر راه انسان قرار داده است تا انسان را شرایط مختلف بیازماید.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با تاکید بر اینکه انسان به خلیفه الهی نمی‌رسد مگر با تقوا، ایمان و عمل، اظهار کرد: اگر شیطان نبود امکان ظلم و گناه نبود و آنگاه تقوا نیز معنی نداشت. براساس آیات قرآنی بیشترین مشکلات انسان ناشی از تصمیمات و کارهای اوست . در قرآن آمده است که سراسر زمین، خشکی ها و اقیانوس ها فساد است که همه این فسادها به انسان بر می‌گردد و خارج از محیط انسانی ظلم و ستم، فساد و گناه وجود ندارد .

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه همه پیامبران الهی نیز مورد آزمون قرار گرفته‌اند، افزود: حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و حضرت محمد(ص) سوگند نامه با خداوند دارند و این طور است که خداوند برای رهبران الهی محدودیت‌ها، سختی‌ها بیشتر از انسان‌های معمولی است و بیشتر انسان‌های معمولی مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند. خداوند از پیامبران اولوالعزم پیمان گرفته است تا صادقان راستگو گفتار و راست کردار در عمل باشند .

وی یادآور شد: آیات قرآن کریم به انسان هشدار می‌دهد و انسان را در برابر حوادث گوناگون که در گذشته رخ داده انذار می‌دهد این آیات سوره احزاب و قصه‌های قرآنی تنها مربوط به گذشته نیست بلکه آیات قرآن کریم و داستان‌های قرآنی همواره تذکری برای بشریت و درس آموزی است چنانچه امروز نیز افرادی را در جامعه می‌بینیم که تظاهر به دینداری می‌کنند اما در عمل اعتقادی به دین ندارند این‌ها مثال همان منافقانی هستند که در قرآن از آن‌ها یاد می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین